Finmekanisk verkstad för litet jobb. Nytt! kretskort

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Finmekanisk verkstad för litet jobb. Nytt! kretskort

Inläggav Thomas_A » 2023-03-24 13:19

Kalle_H skrev:Lagret är ganska bra att ha. Det finns att köpa lösa med höjdjustering t ex http://lpturntables.blogspot.com/2011/0 ... -rega.html
Googla på "thrust bearing" och typ Airpax


Tack men hoppar över det. Kretskortet på axisen sitter med distanser mot botten och motorn direkt på kretskortet med ett hål som syns i bild ovan. Finns inte mycket marginal mellan kretskort och botten, och kräver att jag borrar hål. Dessutom skulle det bara vara aktuellt på den andra motorn, då LP12-motorn har en limmad sluten kopp för axeln. Anledningen att jag gör detta är att se om jag kan få ner 4.16 Hz svaj som är tydligt med originalmotorn och remskiva.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Finmekanisk verkstad för litet jobb. Nytt! kretskort

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-03-24 14:50

De blev ett omfattande jobb från att bara byta nån komponen ifrån början.
Hejja hejja.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

hifi_nirvana
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Finmekanisk verkstad för litet jobb. Nytt! kretskort

Inläggav hifi_nirvana » 2023-03-24 15:59

Thomas_A skrev:
Kalle_H skrev:Lagret är ganska bra att ha. Det finns att köpa lösa med höjdjustering t ex http://lpturntables.blogspot.com/2011/0 ... -rega.html
Googla på "thrust bearing" och typ Airpax


Tack men hoppar över det. Kretskortet på axisen sitter med distanser mot botten och motorn direkt på kretskortet med ett hål som syns i bild ovan. Finns inte mycket marginal mellan kretskort och botten, och kräver att jag borrar hål. Dessutom skulle det bara vara aktuellt på den andra motorn, då LP12-motorn har en limmad sluten kopp för axeln. Anledningen att jag gör detta är att se om jag kan få ner 4.16 Hz svaj som är tydligt med originalmotorn och remskiva.

Om du har 4.16 Hz svaj då gissar jag att det kan bero på att remskivan inte sitter 100% centrad på motoraxeln. Något du kan prova och som jag själv gjort tidigare är att sätta fast motorn i ett skruvstycke med remskivan på. Lägg en trasa vid lagret så inte slipdamm når dit. Sen startar du motorn och slipar remskivan rund med en dremel eller en bra enkelgradig fil. Du svarvar med båda verktygen roterande. Både på utsidan och insidan där remmen löper. På så sett blir remskivan 100% centrerad till motoraxeln. Visserligen blir remskivan något mindre i omkrets men då får du justera upp hastigheten en aning.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Finmekanisk verkstad för litet jobb. Nytt! kretskort

Inläggav Thomas_A » 2023-04-05 17:56

Jag har nog gjort alla misstag man kan tänka sig och kretskortet är inte så vackert. Men nu spelar den faktiskt med runt 60V på 33.3 RPM och runt 80V på 45 RPM. Något är fortfarande knas med styrningen men detta får duga.

https://www.dropbox.com/s/8vdctmgidf2sr ... 0.MOV?dl=0

Nu wobblar inte trissan, med LP12 motorn.

Mätjämförelse kommer.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Finmekanisk verkstad för litet jobb. Nytt! kretskort

Inläggav Thomas_A » 2023-04-06 13:27

Gammal vs ny motor nedan. Har inte justerat hastigheten än, men viss förbättring i stabilitet kan nog ändå ses.

Gammal:
Bild

Ny:
Bild

Ett problem är att jag nu bytt resistorerna R50 och R51 till 30 resp 47 kOhm (istället för 12 och 15 kOhm, som gör att drivspänningen för exempelvis 33,3 RPM ökar från 25V till 45V. Dock verkar inte lastavkänningen fungera (spelaren startar inte med drivspänningen 90V) och det kan vara att IC U7 är trasigt för det sista jag upptäckte var en möjlig "kortis" på pins 8-9 tror jag. Jag ska vad det lider beställa lite fler chip och testa. Men det kan ju också vara att motormotståndet R14 som är 10 ohm behöver justeras eftersom motorn har en annan inre resistans?

Har studerat kretsen och det verkar ju så att när det löper tillräcklig spänning på SD så slås switchen U71-2 eller U73-4 på och aktiverar R50/R51 och då minskar drivspänningen. Nu verkar dessa switcher konstant "på". Spänningen vid SD är avhängig U5 första paret som ger feedback till andra paret U5, förutsatt att switcharna är på.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Finmekanisk verkstad för litet jobb. Nytt! kretskort

Inläggav Thomas_A » 2023-04-15 14:39

Testning har pågått och jag kan inte hitta några konstigheter och då återstår att motormotståndet på 10 ohm som sitter där för den "gamla motorn" med lindningsresistans på 2,45k inte fungerar för den nya motorn som har resistans på 4,45 kOhm. Vad som händer är att jag får instabil drivspänning som hoppar lite upp och ner. När jag eliminerar motstånden R50/R51 får jag en SD (enligt schema) på 12,6V, vilket jag ska ha vid stopp eller vid drivning. Vid start ska den ligga på 0,6V. Sätter jag dit motstånd R50/R51 sänks drivspänningen från 90 till ex 45V men den fluktuerar (oftast...) och spänningarna vid U5 (pin 1/14) vid sjunker något men fluktuerar mellan 10,8-11,4V. Vid U4 pin 7/8 får jag fluktuationer mellan 0-2,6V.

Om man ska ändra motormotståndet ska jag prova med 18 istället för 10 Ohm eller ska den sänkas? Någon som har ett tips? Möjligen är det det som orsakar fluktuationer?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster