Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Lite enkel förklaring...
Hela iden med att omvandla analogt ljud till digital kodning och sedan tillbaka till analogt för för att i slutändan kunna driva högtalarna är väldefinierad kvalitet.. Detta ger en mängd fördelar. Digital signal är väldigt robust och svår att störa och dessutom adderas inte brus hur många gånger du än kopierar en"ljudfil". Därutöver finns det en mängd fördelar.
För att omvandla analog signal till digital kod och vise versa måste du gå från tidskontinuerligsignal (ljudvågor har inga avbrott) till digital signal som inte är tidskontinuerlig. Ett:or och noll:or hänger så att säga inte ihop. Det finns ingenting mellan ett/noll, dom har ingen sammanbindning för då skulle det t.ex finnas "en halv".
"Ettor" och "nollor" finns egentligen inte i den verkliga världen, bara som en teoretisk modell och som vi egentligen kan kalla vad som helst. Varför inte kalla det för äpple och päron, det finns ingen "halvpäron/halväpple", vanligtvis beskriver vi dom som en elektrisk signal t.ex "ett" är över 3 volt och "noll" är under 1 volt. T.ex 1,8volt är helt enkelt "ingenting".
Digitalt beskriver vi därför musiksignalen som massor av "sample", en ögonblicksbilder av hur musiksignalen ser ut vid varje enskild tidpunkt.
För att kunna göra en EXAKT kopia av ljudet och sedan kunna rekonstruera ljudet (annaloga signalen) EXAKT måste man ta samples (exempel) på signalen minst dubbelt så ofta som högsta frekvensen. Vi kallar det för samlpe rate eller samplingshastighet. Vill du veta mer så slå upp Nykqvist på exempelvis Wikipedia. Med CD format har vi alltså så många samples som behövs för att kunna beskriva alla signaler upp till 20.000Hz EXAKT, då CD har sample rate 44 100 Hz.
Det blev en lång början men ovanstående krävs för att förstå hur det ligger till med "klockan", d v s den som vid inspelning markerar när samples skall tas och sedan när vi vill lyssna på musiken definierar när saples skall omvandlas till ljud. Du minns väl - digital signal är inte tidskontinuerlig, något måste till för att tid ska finnas överhuvudtaget. "Klockan" bestämmer när ett nytt sample skall presenteras och gör det 44100 ggr i sekunden.
Nu kan ju "klockan" (qvartzoscillatorn som är klockan -ett qvartzur) gå fel! Det kan dra sig, det kan gå ojämnt. (förenkling)
- Går den ojämnt kallar vi det för jitter eller eller om ojämnheten är väldigt långsam för "wander"
- Drar sig "klockan" är det så lite att vi aldrig behöver bry oss, Att en 3 minuters låt går en tusendels sekund för fort eller för långsamt struntar vi i.
Så där har vi klockan!
När jitter uppstår hör vi det som vanlig distorsion, det blir distorsion, inget annat konstigt. Man för ofta andra subjektiva åsikter som "inte så taktfast" eller "blurrigt" o s v men det är bara bullshit. Läser du sånt så vet inte skribenten om vad han håller på med!
Överkurs/ att ta fasta på:
- Ett digitalt tal beskriv alltid med samma spänningsstorlek. Detta oavsett hur stort tal som beskrivs, 0,00001 är lika stora siffror som 99999999,9, precis som när du skriver på papper. Glöm därför att digitala signaler är känsliga för små störningar. 0,5 volt störning för en analog signal är katastrof, i den digitala världen är 0,5volt ingen störning för den signalen är varken en "etta" eller "nolla".
- Det är inte "bättre" med högre samlingshastighet (48k, 96k,osv). Det gör det bara enklare för konstruktören att inte chabbla bort sig. Översampling, dubbla en befintlig samplingshastighet påverkar inte signalens EXAKTHET.. Bara klantighet från konstruktörens sida kan då minimeras så att inte vikningsdistorsion uppstår.
olaume skrev:Tack för bra förklaring. Är det med klockan som med pickup på vinylspelaren, att det alltid går att byta till någon lite bättre, eller kan klockan bara gå rätt eller fel?
Calleberg skrev:olaume skrev:Tack för bra förklaring. Är det med klockan som med pickup på vinylspelaren, att det alltid går att byta till någon lite bättre, eller kan klockan bara gå rätt eller fel?
Nej, Klockan kommer alltid gå lite fel, men moderna dacar kan hantera det rätt bra. Såpass bra att klockmoddar i spelaren är bortkastad tid.
jansch skrev:Calleberg skrev:olaume skrev:Tack för bra förklaring. Är det med klockan som med pickup på vinylspelaren, att det alltid går att byta till någon lite bättre, eller kan klockan bara gå rätt eller fel?
Nej, Klockan kommer alltid gå lite fel, men moderna dacar kan hantera det rätt bra. Såpass bra att klockmoddar i spelaren är bortkastad tid.
Det där är ju lite kul, att klockor egentligen alltid går fel.
Precis som allt annat som vi försöker konstruera i hopp om att det trots allt blir så bra som är praktiskt möjligt.
T o m atom-ur för t.ex GPS signaler går ju fel, alltså 1 sekund på miljoner år är ju trots allt ett fel.
Vi kanske snart får se en "high end" DAC med atomur! Alltså där konstruktören inte har koll på att det man egentligen ska bry sig om är triggning av klockpulsen. Att istället fokusera på spänningsstabilitet, triggkretsar, vettig temperatur, mm.
En 10kronors (i produktionsled) kvartsoscillator räcker ju mer än väl, om man gör en vettig design.
Atom-urs-DAC....... vilket häftigt säljargument!
I-or skrev:Här är en tråd som går igenom jitter ganska detaljerat även om man bara behöver ta del av det inledande inlägget om det räcker med en sammanfattning: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=71533&start=60#p2189274.
I-or skrev:Det finns mängder av svårigheter med att försöka registrera och återge jitterrelaterad distorsion. Det är betydligt enklare att bara mäta distorsionen från de olika enheterna, men man bör komma ihåg att det krävs extremt högt jitter för att uppnå hörbarhet. En mer noggrann genomläsning av de relevanta inläggen i den länkade tråden visar varför.
philip skrev:I-or skrev:Det finns mängder av svårigheter med att försöka registrera och återge jitterrelaterad distorsion. Det är betydligt enklare att bara mäta distorsionen från de olika enheterna, men man bör komma ihåg att det krävs extremt högt jitter för att uppnå hörbarhet. En mer noggrann genomläsning av de relevanta inläggen i den länkade tråden visar varför.
Nej, det du skriver stämmer inte. Det är väldigt enkelt att höra skillnad på klockor, även med lågt jitter. Hade du bemödat dig med att ladda ner och lyssna på mina exempel så hade du hört det.
I-or skrev:Det finns mängder av svårigheter med att försöka registrera och återge jitterrelaterad distorsion. Det är betydligt enklare att bara mäta distorsionen från de olika enheterna, men man bör komma ihåg att det krävs extremt högt jitter för att uppnå hörbarhet. En mer noggrann genomläsning av de relevanta inläggen i den länkade tråden visar varför.
philip skrev:I-or skrev:Det finns mängder av svårigheter med att försöka registrera och återge jitterrelaterad distorsion. Det är betydligt enklare att bara mäta distorsionen från de olika enheterna, men man bör komma ihåg att det krävs extremt högt jitter för att uppnå hörbarhet. En mer noggrann genomläsning av de relevanta inläggen i den länkade tråden visar varför.
Nej, det du skriver stämmer inte. Det är väldigt enkelt att höra skillnad på klockor, även med lågt jitter. Hade du bemödat dig med att ladda ner och lyssna på mina exempel så hade du hört det.
philip skrev:
jansch skrev:I-or skrev:Det finns mängder av svårigheter med att försöka registrera och återge jitterrelaterad distorsion. Det är betydligt enklare att bara mäta distorsionen från de olika enheterna, men man bör komma ihåg att det krävs extremt högt jitter för att uppnå hörbarhet. En mer noggrann genomläsning av de relevanta inläggen i den länkade tråden visar varför.
Hänger inte med vad du menar med det som är blåmarkerat...
En vanlig j-test är ju enkel att göra, d v s digital fyrkantsvåg och valigtvis med 44,1k bitrate, en ton på 12kHz så man även undviker ev 2:a tons dist.
Det kan givetvis komma med annat skräp såsom intermodulation men det mesta går ju att gallra bort.
Och givetvis är det mesta jittret totlt ohörbart, det finns ju vetenskapliga blindtester på det.
Menar du att det är svårt att konstatera om disten uppkommer via jitter?
I-or skrev:jansch skrev:I-or skrev:Det finns mängder av svårigheter med att försöka registrera och återge jitterrelaterad distorsion. Det är betydligt enklare att bara mäta distorsionen från de olika enheterna, men man bör komma ihåg att det krävs extremt högt jitter för att uppnå hörbarhet. En mer noggrann genomläsning av de relevanta inläggen i den länkade tråden visar varför.
Hänger inte med vad du menar med det som är blåmarkerat...
En vanlig j-test är ju enkel att göra, d v s digital fyrkantsvåg och valigtvis med 44,1k bitrate, en ton på 12kHz så man även undviker ev 2:a tons dist.
Det kan givetvis komma med annat skräp såsom intermodulation men det mesta går ju att gallra bort.
Och givetvis är det mesta jittret totlt ohörbart, det finns ju vetenskapliga blindtester på det.
Menar du att det är svårt att konstatera om disten uppkommer via jitter?
Naturligtvis går det utmärkt att med många olika insignaler mäta de störningar som uppkommer, men detta är inte vad man har gjort i det här fallet.
philip skrev:I-or skrev:Här är en tråd som går igenom jitter ganska detaljerat även om man bara behöver ta del av det inledande inlägget om det räcker med en sammanfattning: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=71533&start=60#p2189274.
Jag skummade tråden du länkade och om jag förstår dig rätt så är det ingen skillnad i ljudkvalité såtillvida klockan är tillräckligt bra? Det stämmer inte med mina erfarenheter. Jag bifogar filer så den som är intresserad själv kan avgöra.
Tre filer. Ett original, en fil som gått genom en Apogee Rosetta 800 med den interna klockan, en fil som gått genom en Apogee Rosetta 800 med RME Hammerfall HDSP 9652 som klocka.
https://we.tl/t-LQZ6RrOeWE
Philip
I-or skrev:Naturligtvis går det utmärkt att med många olika insignaler mäta de störningar som uppkommer, men detta är inte vad man har gjort i det här fallet.
philip skrev:I-or skrev:Här är en tråd som går igenom jitter ganska detaljerat även om man bara behöver ta del av det inledande inlägget om det räcker med en sammanfattning: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=71533&start=60#p2189274.
Jag skummade tråden du länkade och om jag förstår dig rätt så är det ingen skillnad i ljudkvalité såtillvida klockan är tillräckligt bra? Det stämmer inte med mina erfarenheter. Jag bifogar filer så den som är intresserad själv kan avgöra.
Tre filer. Ett original, en fil som gått genom en Apogee Rosetta 800 med den interna klockan, en fil som gått genom en Apogee Rosetta 800 med RME Hammerfall HDSP 9652 som klocka.
Philip
I-or skrev::mrgreen:
Ja, jidder är ett långt större problem inom HiFi.
Belker skrev:philip skrev:I-or skrev:Här är en tråd som går igenom jitter ganska detaljerat även om man bara behöver ta del av det inledande inlägget om det räcker med en sammanfattning: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=71533&start=60#p2189274.
Philip
Hur har detta experiment gått till egentligen? Har du kört en DA-omvandlad originalfil genom en AD-omvandlare två gånger, men med olika klockor? Självklart diffar den ju då när man gör nullanalys. En körning i DeltaWave mellan file 1 och file 3 ger enorm diff, som omöjligt kan härledas till klockan. Troligare är att diffen beror på vändan till det analoga och tillbaks (om det nu är så det gått till).
philip skrev:Belker skrev:philip skrev:
Philip
Hur har detta experiment gått till egentligen? Har du kört en DA-omvandlad originalfil genom en AD-omvandlare två gånger, men med olika klockor? Självklart diffar den ju då när man gör nullanalys. En körning i DeltaWave mellan file 1 och file 3 ger enorm diff, som omöjligt kan härledas till klockan. Troligare är att diffen beror på vändan till det analoga och tillbaks (om det nu är så det gått till).
Jag har inte skrivit ett ord om null...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster