Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Who is this "Callenberg" that you speak of?
jansch skrev:Calleberg skrev:Who is this "Callenberg" that you speak of?
Ber om ursäkt, felstavning av Calleberg.
Tyckte du min referens till dej var missvisande eller felaktig?
Helmut skrev:Om ljudnivån i högtalaren med sämre verkningsgrad ökar långsammare
PerStromgren skrev:Helmut skrev:Om ljudnivån i högtalaren med sämre verkningsgrad ökar långsammare
Nej, det gör den inte. Här tror jag att du har ditt missförstånd. Höjer du innivån med 10dB i två högtalare med väldigt olika verkningsgrad kommer ljudnivån från bägge högtalarna att öka 10dB, förutsatt att du inte nått maxnivå för någon av dem.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Helmut skrev:Om ljudnivån i högtalaren med sämre verkningsgrad ökar långsammare
Nej, det gör den inte. Här tror jag att du har ditt missförstånd. Höjer du innivån med 10dB i två högtalare med väldigt olika verkningsgrad kommer ljudnivån från bägge högtalarna att öka 10dB, förutsatt att du inte nått maxnivå för någon av dem.
För att göra en analogi:
En bil med 300 hk som väger 1,5 ton känns slöare än en som väger 750 kg och har 150 hk. Den tyngre bilen kommer ha högre toppfart men är trögare att komma iväg från start.
Jag tror det är likadant med högtalare. En massa effekt in i en trögdriven högtalare är inte samma sak som en svag förstärkare in i en högtalare med hög verkningsgrad, Lättdrivna högtalare har sina poänger, men som alltid handlar det om att balansera det hela. Horn är tex lättdrivet och kan ge nivåer på över 100 dB med några få watt. Men horn kan låta fasligt illa på andra parametrar än dynamik och "du-är-där-känsla".
/ B
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Helmut skrev:Om ljudnivån i högtalaren med sämre verkningsgrad ökar långsammare
För att göra en analogi:
En bil med 300 hk som väger 1,5 ton känns slöare än en som väger 750 kg och har 150 hk. Den tyngre bilen kommer ha högre toppfart men är trögare att komma iväg från start.
Jag tror det är likadant med högtalare. En massa effekt in i en trögdriven högtalare är inte samma sak som en svag förstärkare in i en högtalare med hög verkningsgrad, Lättdrivna högtalare har sina poänger, men som alltid handlar det om att balansera det hela. Horn är tex lättdrivet och kan ge nivåer på över 100 dB med några få watt. Men horn kan låta fasligt illa på andra parametrar än dynamik och "du-är-där-känsla".
/ B
För att göra en analogi:
/ B
Kalle_H skrev:Nej.
Två bilar, där den ena väger dubbelt så mycket och har dubbel effekt jämfört med den andra, kommer båda att accelerera lika snabbt.
Vi lärde oss att F=ma i högstadiefysiken, således är a=F/m (Och den fysiken funkar också på högtalare)
Calleberg skrev:Du verkar blanda ihop verkningsgrad med spänningskänslighet, tror jag.
Det gör jag också ibland och flera med mig så det gör dig inte till en sämre människa för det.
Bill50x skrev:Kalle_H skrev:Nej.
Två bilar, där den ena väger dubbelt så mycket och har dubbel effekt jämfört med den andra, kommer båda att accelerera lika snabbt.
Vi lärde oss att F=ma i högstadiefysiken, således är a=F/m (Och den fysiken funkar också på högtalare)
Upp till 100 km/t kanske. Men första metern? Det finns ju ett tröghetsmoment som beror på vikten, eller? Nu kan ju det hänga samman med vridmomentskurvan i en bilmotor, kan samma fenomen finnas i "högtalarmotorn"?
Oavsett, lättdrivna högtalare med hög verkningsgrad har ofta en slags "lätthet" och känsla av naturlig dynamik som mer tungdrivna system många gånger inte har.
/ B
PS, testade för länge sedan (mitten av 80-talet) accet med min Audi Coupé med typ 130 hk mot en BMW med nästan dubbla effekten (dock inte dubbla vikten men avsevärt tyngre) och jag var alltid snabbast över korsningen efter stående vid rödljus. Det kan ju bero på en massa saker, men ändå.
jansch skrev:Bill50x skrev:Kalle_H skrev:Nej.
Upp till 100 km/t kanske. Men första metern? Det finns ju ett tröghetsmoment som beror på vikten, eller? Nu kan ju det hänga samman med vridmomentskurvan i en bilmotor, kan samma fenomen finnas i "högtalarmotorn"?
Oavsett, lättdrivna högtalare med hög verkningsgrad har ofta en slags "lätthet" och känsla av naturlig dynamik som mer tungdrivna system många gånger inte har.
/ B
PS, testade för länge sedan (mitten av 80-talet) accet med min Audi Coupé med typ 130 hk mot en BMW med nästan dubbla effekten (dock inte dubbla vikten men avsevärt tyngre) och jag var alltid snabbast över korsningen efter stående vid rödljus. Det kan ju bero på en massa saker, men ändå.
Bill50x,
Det går inte att göra våld på fysikens lagar - en omöjlighet.
Dock har du rätt i att "det beror på en massa saker", men alltid beror det på förenklingar vi gör som människor. Fysikens lagar förenklar ingenting, allt är faktum i en reel värld.
Så fråga dej istället vad som hände efter "upp till 100km/h".
Har du tagit hänsyn till effektkurva/vridmoment, luftmotstånd, utväxling, att elfläkten gick igång och därmed generator,rullmotstånd vid olik hastigheter, turbulens mellan underrede och asfalt, mm?
Bill50x skrev:Oavsett, lättdrivna högtalare med hög verkningsgrad har ofta en slags "lätthet" och känsla av naturlig dynamik som mer tungdrivna system många gånger inte har.
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Oavsett, lättdrivna högtalare med hög verkningsgrad har ofta en slags "lätthet" och känsla av naturlig dynamik som mer tungdrivna system många gånger inte har.
Det tror jag har med andra saker än verkningsgraden att göra. Det är väldigt enkelt att sänka verkningsgraden på en högtalare, sätt en spänningsdelare framför den. Skulle det göra de bägge högtalarna likvärdiga i "lätthet"? Nu behöver vi bortse från effekten på tonkurvan pga hög impedans i drivningen, men du fattar.
RogerGustavsson skrev:Många lättdrivna högtalare har ju ett basfall som ger en viss "lätthet". Om det finns mera bas upplevs ljudet långsammare.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Många lättdrivna högtalare har ju ett basfall som ger en viss "lätthet". Om det finns mera bas upplevs ljudet långsammare.
Jag var inne på den tanken också men satte aldrig bokstäver/ord på tanken.
Tung bas som bumlar omkring i rummet segar till ljudet rätt rejält.
/ B
VintageHiFi skrev:
Att basen "bumlar omkring" beror väl på att vikten man ska kontrollera har för lite styrning & därmed blir oprecis i sina rörelser i förhållande till inmatad signal.
Har man tillräckligt bra motor (talspole, magnetsystem & förstärkare) för att kontrollera vikten(kornen,talspolen) så får man en mer exakt styrning av dessa.
Calleberg skrev:Vart är vi påväg...
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Många lättdrivna högtalare har ju ett basfall som ger en viss "lätthet". Om det finns mera bas upplevs ljudet långsammare.
Jag var inne på den tanken också men satte aldrig bokstäver/ord på tanken.
Tung bas som bumlar omkring i rummet segar till ljudet rätt rejält.
/ B
Helmut skrev:Tryggve Svensson var lite som en gud för oss som jobbade på biografer och gillade både film och bra ljud. var alltid trevligt att åka upp till Filminstitutet och lyssna på killen.
https://www.filmsoundsweden.se/backspegel/ts68_1.html
Bläddrar man fram till slutet och tittar på frekvenskurvorna ser man att frekvenskurvan liknar varandra om man tittar Odeon biografen Västerås och Prismabiografen. Finns en till artikel om biografljud av Tryggve Svensson på http://www.filmsoundswedwn.se.
Även maskinisterna på de båda biograferna föredrog Odeonbiografens ljud men föredrog Prismas större bild.
På Odeon kunde man utskilja olika instrument och det var lätt att höra dialogen men prisma biografen hade grötigt ljud och det gick inte att höra enskilda instrument och så var det svårt att höra dialogen. Observera att det var på den tiden då man bara hade tillgång till två rattar på varje försteg. Den ena hette diskant och den andra kallade vi bas. Var ingen som saknade en equaliser med 28 vridpottar per kanal och en massa fasfel. Kan bero på att vi lyssnade på direktljudet och inte var beroende av att frekvenskurvan på lokalens eko skulle låta bra.
Lite samma problem som med Västerås konserthus när man körde en Ted Gärdestads konsert men orkester och så körde man en kopia av masterbandet och Teds röst. Man hörde varje bokstav klockrent och mina vänner tyckte att det var ett klockrent ljud. Men kommer det en orkester som kopplar upp sig mot konsertsalens mixerbord har i alla fall jag ibland att höra något av sången för allt blir som en gröt av toner.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster