Ljudkvalite och verkningsgrad

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Helmut » 2023-03-05 01:02

I Västerås fanns det två biografer som kunde visa 70 mm filmer den första som byggdes om utrustades med stora hornhögtalare och i mitt tycke var det bar ljud i den salongen och bra dynamik i ljudet. Några år senare byggde man en ny biograf som fick samma projektorer Zeiss Favorit 70 och samma förstärkare, Danska Bo som var uppbyggd med flera moduler, Har får mig att den rörförstärkaren presterade ca 60 Watt per kanal. Dessvärre utrustade man biografen med billigare högtalare typ moduler som skruvades fast på en plywoodskiva. Ljudet i den senare biografen var platt och tråkigt.
Funderad på om det finns något samband mellan verkningsgraden och ljudkvaliten..
Funderar över vad som skulle hända om man matar in en monosignal till vänster och höger kanal och så ställer man in ljudnivån 50 DB på höger vänsterhögtalare som har en verkningsgrad på över 100 och 50 DB på höger högtalare som har en verkningsgrad på under 90 DB
Om man höjer ljudnivån i 10 DB steg kommer ljudnivån i höger kanal att följa med så att det blir 90 DB i vänster högtalare och 90 DB i höger kanal om jag matar is samma effekt i båda högtalare.
Om ljudnivån i högtalaren med sämre verkningsgrad ökar långsammare borde det betyda att dynamiken i högtalaren med lägre verkningsgrad blir sämre. Bör man isåfall välja en högtalare med högre verkningsgrad för att få bättre ljud. Moderna biografer utrustar man ofta med tre slutförstärkare för vardera bas, mellan och diskanten. Fördelen med att använda flera slutsteg är att man slipper bränna bort en massa effekt eftersom horn mellan och diskanter har högre verkningsgrad och man slipper bränna effekt i motstånden.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Calleberg » 2023-03-05 11:07

Du verkar blanda ihop verkningsgrad med spänningskänslighet, tror jag :).
Det gör jag ochså ibland och flera med mig så det gör dig inte till en sämre människa för det. :) Och de hänger ju ihop, så det är ju inte så konstigt.

Så vad menar du, Ljudnivå vid en given spänning framför högtalaren, eller totalt utstrålat ljudtryck för en given effekt?

Du pratar om horn, men anger även ett hypotetiskt exempel som mest sannolikt bara kan bero på termisk kompression. Det är därför jag undrar.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav jansch » 2023-03-05 19:56

Helmut, du tänker lite "trasigt" i detta sammanhang.

Först vill jag dock vara "lite tråkig" och rätta förkortningen på decibel, det är ett litet "d" alltså samma som i deciliter och decimeter, o s v. Gubben bakom"B" är Alexander Graham Bell, en mycket intressant gammal uppfinnare som fick då äran till begreppet decibel (han blev av med ett "L" i sammanhanget). dB var därmed bestämt. När det gäller ljudtryck/ljuddvolym är det egentligen dBSPL (Sound Pressure Level) om man ska vara korrekt. Dock handlar diskussionen om bara ljudtryck kortar vi ner det till dB.

Du pratar om dynamik i ljudet också. Då blir det krångligare för då används bara dB och en förklaring eller referens till en standard. Det är då förhållandet mellan lägsta (möjliga) nyttosignal och den högsta (möjliga) ljudsignalen. En ren relation alltså som dB står för.

Musik kan givetvis ha hög/låg dynamik, det refererar till hur ljudet varierar där modern musik kan ligga på under 10dB. Oftast menar vi dock bara mer eller mindre dynamik utan något specifikt värde.

Som Callenberg skriver,
minskar dynamiken i trögdrivna högtalare handlar det om termisk kompression vilket man inte hör på det sätt man kanske tror - att talet/musiken blir konsekvent mindre " dynamisk" = skillnad mellan "högt" och "lågt". Uppvärmning/avsvalning tar helt enkelt lite tid och dessutom nästan är obefintlig vid rimlig belastning,högtalare ska ju hålla många år i en biograf.
Ett diskotek är nåt helt annat och har säkert ofta hörbar kompression.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Calleberg » 2023-03-05 20:49

Who is this "Callenberg" that you speak of?
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav jansch » 2023-03-05 21:02

Calleberg skrev:Who is this "Callenberg" that you speak of?


Ber om ursäkt, felstavning av Calleberg.
Tyckte du min referens till dej var missvisande eller felaktig?

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Calleberg » 2023-03-05 21:42

jansch skrev:
Calleberg skrev:Who is this "Callenberg" that you speak of?


Ber om ursäkt, felstavning av Calleberg.
Tyckte du min referens till dej var missvisande eller felaktig?



Jaha, menar du mig :D
Nej det var väl på ett ungefär det jag menade...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav PerStromgren » 2023-03-05 22:00

Helmut skrev:Om ljudnivån i högtalaren med sämre verkningsgrad ökar långsammare


Nej, det gör den inte. Här tror jag att du har ditt missförstånd. Höjer du innivån med 10dB i två högtalare med väldigt olika verkningsgrad kommer ljudnivån från bägge högtalarna att öka 10dB, förutsatt att du inte nått maxnivå för någon av dem.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Bill50x » 2023-03-06 00:46

PerStromgren skrev:
Helmut skrev:Om ljudnivån i högtalaren med sämre verkningsgrad ökar långsammare

Nej, det gör den inte. Här tror jag att du har ditt missförstånd. Höjer du innivån med 10dB i två högtalare med väldigt olika verkningsgrad kommer ljudnivån från bägge högtalarna att öka 10dB, förutsatt att du inte nått maxnivå för någon av dem.

För att göra en analogi:
En bil med 300 hk som väger 1,5 ton känns slöare än en som väger 750 kg och har 150 hk. Den tyngre bilen kommer ha högre toppfart men är trögare att komma iväg från start.
Jag tror det är likadant med högtalare. En massa effekt in i en trögdriven högtalare är inte samma sak som en svag förstärkare in i en högtalare med hög verkningsgrad, Lättdrivna högtalare har sina poänger, men som alltid handlar det om att balansera det hela. Horn är tex lättdrivet och kan ge nivåer på över 100 dB med några få watt. Men horn kan låta fasligt illa på andra parametrar än dynamik och "du-är-där-känsla".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav PerStromgren » 2023-03-06 09:16

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:
Helmut skrev:Om ljudnivån i högtalaren med sämre verkningsgrad ökar långsammare

Nej, det gör den inte. Här tror jag att du har ditt missförstånd. Höjer du innivån med 10dB i två högtalare med väldigt olika verkningsgrad kommer ljudnivån från bägge högtalarna att öka 10dB, förutsatt att du inte nått maxnivå för någon av dem.

För att göra en analogi:
En bil med 300 hk som väger 1,5 ton känns slöare än en som väger 750 kg och har 150 hk. Den tyngre bilen kommer ha högre toppfart men är trögare att komma iväg från start.
Jag tror det är likadant med högtalare. En massa effekt in i en trögdriven högtalare är inte samma sak som en svag förstärkare in i en högtalare med hög verkningsgrad, Lättdrivna högtalare har sina poänger, men som alltid handlar det om att balansera det hela. Horn är tex lättdrivet och kan ge nivåer på över 100 dB med några få watt. Men horn kan låta fasligt illa på andra parametrar än dynamik och "du-är-där-känsla".

/ B


B, liknelsen haltar litet, men bortsett från det gällde kommentar att 10dB ökning in ger 10dB ökning ut oavsett verkningsgrad. Så länge man driver högtalarna inom sitt arbetsområde.

I övrigt kan du säkert ha rätt.
... tycker jag!

Per

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-03-06 12:06

Horn är oftast lätt drivna å kastar ut ljudet i dess spridnings område.
Dom fungerar som en akustisk transformator.
Horn som sprider mindre koncentrerar då dessutom den energi av ljud dom ska återge mot ett mindre område.

Jämför ma då mot en "vanlig" högtalare som sprider ljudet 180grader om dom står mot bak vägg så
Kommer hornen att ge ett högre ljud tryck på många ställen längre bak i salongen.

Idag så tål högtalar element mycket mer inmatad effekt än va äldre högtalare gjorde.
Å hög effekt slutsteg har blivit mycket billigare.
Så idag behöver man inte bygga horn system som e stora å avancerade för att fylla en viss lokal med höga ljud tryck.

De har länge funnits högtalare å slutsteg som kan fylla stora lokaler m ljud.
Men de e på senare år dom grejjerna sjunkit i pris så mindre företag åxå har råd å installera hög presterande anläggningar.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kalle_H
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Kalle_H » 2023-03-06 12:35

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:
Helmut skrev:Om ljudnivån i högtalaren med sämre verkningsgrad ökar långsammare

Nej, det gör den inte. Här tror jag att du har ditt missförstånd. Höjer du innivån med 10dB i två högtalare med väldigt olika verkningsgrad kommer ljudnivån från bägge högtalarna att öka 10dB, förutsatt att du inte nått maxnivå för någon av dem.

För att göra en analogi:
En bil med 300 hk som väger 1,5 ton känns slöare än en som väger 750 kg och har 150 hk. Den tyngre bilen kommer ha högre toppfart men är trögare att komma iväg från start.
Jag tror det är likadant med högtalare. En massa effekt in i en trögdriven högtalare är inte samma sak som en svag förstärkare in i en högtalare med hög verkningsgrad, Lättdrivna högtalare har sina poänger, men som alltid handlar det om att balansera det hela. Horn är tex lättdrivet och kan ge nivåer på över 100 dB med några få watt. Men horn kan låta fasligt illa på andra parametrar än dynamik och "du-är-där-känsla".

/ B


Nej.
Två bilar, där den ena väger dubbelt så mycket och har dubbel effekt jämfört med den andra, kommer båda att accelerera lika snabbt.
Vi lärde oss att F=ma i högstadiefysiken, således är a=F/m (Och den fysiken funkar också på högtalare)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Morello » 2023-03-06 12:49

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:
Helmut skrev:Om ljudnivån i högtalaren med sämre verkningsgrad ökar långsammare

Nej, det gör den inte. Här tror jag att du har ditt missförstånd. Höjer du innivån med 10dB i två högtalare med väldigt olika verkningsgrad kommer ljudnivån från bägge högtalarna att öka 10dB, förutsatt att du inte nått maxnivå för någon av dem.

För att göra en analogi:
En bil med 300 hk som väger 1,5 ton känns slöare än en som väger 750 kg och har 150 hk. Den tyngre bilen kommer ha högre toppfart men är trögare att komma iväg från start.
Jag tror det är likadant med högtalare. En massa effekt in i en trögdriven högtalare är inte samma sak som en svag förstärkare in i en högtalare med hög verkningsgrad, Lättdrivna högtalare har sina poänger, men som alltid handlar det om att balansera det hela. Horn är tex lättdrivet och kan ge nivåer på över 100 dB med några få watt. Men horn kan låta fasligt illa på andra parametrar än dynamik och "du-är-där-känsla".

/ B



Kul anekdot, men den saknar dessvärre all rimlig bäring på fysiken du söker ta spjärn i.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Bill50x » 2023-03-06 13:00

Kalle_H skrev:Nej.
Två bilar, där den ena väger dubbelt så mycket och har dubbel effekt jämfört med den andra, kommer båda att accelerera lika snabbt.
Vi lärde oss att F=ma i högstadiefysiken, således är a=F/m (Och den fysiken funkar också på högtalare)

Upp till 100 km/t kanske. Men första metern? Det finns ju ett tröghetsmoment som beror på vikten, eller? Nu kan ju det hänga samman med vridmomentskurvan i en bilmotor, kan samma fenomen finnas i "högtalarmotorn"?

Oavsett, lättdrivna högtalare med hög verkningsgrad har ofta en slags "lätthet" och känsla av naturlig dynamik som mer tungdrivna system många gånger inte har.

/ B

PS, testade för länge sedan (mitten av 80-talet) accet med min Audi Coupé med typ 130 hk mot en BMW med nästan dubbla effekten (dock inte dubbla vikten men avsevärt tyngre) och jag var alltid snabbast över korsningen efter stående vid rödljus. Det kan ju bero på en massa saker, men ändå.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav DQ-20 » 2023-03-06 13:18

Calleberg skrev:Du verkar blanda ihop verkningsgrad med spänningskänslighet, tror jag :).
Det gör jag också ibland och flera med mig så det gör dig inte till en sämre människa för det. :)


Jo, det gör det. Enda trösten är att ni är sämre i grupp, vilket sannolikt gör bördan lättare att bära men kommer inte att rädda er från ert öde. Det är först när man erkänner för sig själv att man är en usel människa som man kan göra bättring. Så: Gör bättring! Den yttersta dagen är nära!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav jansch » 2023-03-06 14:09

Bill50x skrev:
Kalle_H skrev:Nej.
Två bilar, där den ena väger dubbelt så mycket och har dubbel effekt jämfört med den andra, kommer båda att accelerera lika snabbt.
Vi lärde oss att F=ma i högstadiefysiken, således är a=F/m (Och den fysiken funkar också på högtalare)

Upp till 100 km/t kanske. Men första metern? Det finns ju ett tröghetsmoment som beror på vikten, eller? Nu kan ju det hänga samman med vridmomentskurvan i en bilmotor, kan samma fenomen finnas i "högtalarmotorn"?

Oavsett, lättdrivna högtalare med hög verkningsgrad har ofta en slags "lätthet" och känsla av naturlig dynamik som mer tungdrivna system många gånger inte har.

/ B

PS, testade för länge sedan (mitten av 80-talet) accet med min Audi Coupé med typ 130 hk mot en BMW med nästan dubbla effekten (dock inte dubbla vikten men avsevärt tyngre) och jag var alltid snabbast över korsningen efter stående vid rödljus. Det kan ju bero på en massa saker, men ändå.


Bill50x,
Det går inte att göra våld på fysikens lagar - en omöjlighet.
Dock har du rätt i att "det beror på en massa saker", men alltid beror det på förenklingar vi gör som människor. Fysikens lagar förenklar ingenting, allt är faktum i en reel värld.

Så fråga dej istället vad som hände efter "upp till 100km/h".
Har du tagit hänsyn till effektkurva/vridmoment, luftmotstånd, utväxling, att elfläkten gick igång och därmed generator,rullmotstånd vid olik hastigheter, turbulens mellan underrede och asfalt, mm?

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-06 15:50

jansch skrev:
Bill50x skrev:
Kalle_H skrev:Nej.
Två bilar, där den ena väger dubbelt så mycket och har dubbel effekt jämfört med den andra, kommer båda att accelerera lika snabbt.
Vi lärde oss att F=ma i högstadiefysiken, således är a=F/m (Och den fysiken funkar också på högtalare)

Upp till 100 km/t kanske. Men första metern? Det finns ju ett tröghetsmoment som beror på vikten, eller? Nu kan ju det hänga samman med vridmomentskurvan i en bilmotor, kan samma fenomen finnas i "högtalarmotorn"?

Oavsett, lättdrivna högtalare med hög verkningsgrad har ofta en slags "lätthet" och känsla av naturlig dynamik som mer tungdrivna system många gånger inte har.

/ B

PS, testade för länge sedan (mitten av 80-talet) accet med min Audi Coupé med typ 130 hk mot en BMW med nästan dubbla effekten (dock inte dubbla vikten men avsevärt tyngre) och jag var alltid snabbast över korsningen efter stående vid rödljus. Det kan ju bero på en massa saker, men ändå.


Bill50x,
Det går inte att göra våld på fysikens lagar - en omöjlighet.
Dock har du rätt i att "det beror på en massa saker", men alltid beror det på förenklingar vi gör som människor. Fysikens lagar förenklar ingenting, allt är faktum i en reel värld.

Så fråga dej istället vad som hände efter "upp till 100km/h".
Har du tagit hänsyn till effektkurva/vridmoment, luftmotstånd, utväxling, att elfläkten gick igång och därmed generator,rullmotstånd vid olik hastigheter, turbulens mellan underrede och asfalt, mm?


En lätt bil är alltid av godo förutom när man tänker krocka... :mrgreen:

Jag har gjort rätt mycket accelerationstester när jag tävlade.
Olika motorer, utväxlingar, däckbredder, hjulvikter, hjulvinklar, bilvikt, aerodynamik mm.

Vikt som inte finns behöver inte accelereras, bromsas eller riktningsförändras.
Det avsaknad av vikt ger möjlighet till är mindre & lättare drivlina, mindre bromsar, mindre hjul
detta ger ett mer alert beteende samt mindre värmeutveckling.

Såhär kunde resultatet av mina tester det se ut när det begav sig.
Acc2.jpg
Acc2.jpg (59.32 KiB) Visad 2610 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav PerStromgren » 2023-03-06 22:24

Bill50x skrev:Oavsett, lättdrivna högtalare med hög verkningsgrad har ofta en slags "lätthet" och känsla av naturlig dynamik som mer tungdrivna system många gånger inte har.


Det tror jag har med andra saker än verkningsgraden att göra. Det är väldigt enkelt att sänka verkningsgraden på en högtalare, sätt en spänningsdelare framför den. Skulle det göra de bägge högtalarna likvärdiga i "lätthet"? Nu behöver vi bortse från effekten på tonkurvan pga hög impedans i drivningen, men du fattar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Morello » 2023-03-06 22:43

Känsligheten är inte en parameter som berättar hur det låter - hur det låter beror i huvudsak på frekvensgång på referensaxeln, riktverkan och distorsion.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-07 11:02

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Oavsett, lättdrivna högtalare med hög verkningsgrad har ofta en slags "lätthet" och känsla av naturlig dynamik som mer tungdrivna system många gånger inte har.


Det tror jag har med andra saker än verkningsgraden att göra. Det är väldigt enkelt att sänka verkningsgraden på en högtalare, sätt en spänningsdelare framför den. Skulle det göra de bägge högtalarna likvärdiga i "lätthet"? Nu behöver vi bortse från effekten på tonkurvan pga hög impedans i drivningen, men du fattar.


Många lättdrivna högtalare har ju ett basfall som ger en viss "lätthet". Om det finns mera bas upplevs ljudet långsammare.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Bill50x » 2023-03-07 11:51

RogerGustavsson skrev:Många lättdrivna högtalare har ju ett basfall som ger en viss "lätthet". Om det finns mera bas upplevs ljudet långsammare.

Jag var inne på den tanken också men satte aldrig bokstäver/ord på tanken.

Tung bas som bumlar omkring i rummet segar till ljudet rätt rejält.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-07 12:18

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Många lättdrivna högtalare har ju ett basfall som ger en viss "lätthet". Om det finns mera bas upplevs ljudet långsammare.

Jag var inne på den tanken också men satte aldrig bokstäver/ord på tanken.

Tung bas som bumlar omkring i rummet segar till ljudet rätt rejält.

/ B


Att basen "bumlar omkring" beror väl på att vikten man ska kontrollera har för lite styrning & därmed blir oprecis i sina rörelser i förhållande till inmatad signal.
Har man tillräckligt bra motor (talspole, magnetsystem & förstärkare) för att kontrollera vikten(kornen,talspolen) så får man en mer exakt styrning av dessa.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3249
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Calleberg » 2023-03-07 12:44

VintageHiFi skrev:
Att basen "bumlar omkring" beror väl på att vikten man ska kontrollera har för lite styrning & därmed blir oprecis i sina rörelser i förhållande till inmatad signal.
Har man tillräckligt bra motor (talspole, magnetsystem & förstärkare) för att kontrollera vikten(kornen,talspolen) så får man en mer exakt styrning av dessa.


Helmut har sedan länge lämnat chatten och du har precis beskrivit fenomenet "distorsion".

Vart är vi påväg... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2271
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-07 12:51

Calleberg skrev:Vart är vi påväg... :D


Distorsionen i tråden ökar. :mrgreen:

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3335
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav eljulio » 2023-03-07 12:52

Vart är vi på väg?

Dit vi alltid slutändan hamnar:

Frekvensgång
Spridning
Distortion

:D

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav jansch » 2023-03-07 16:48

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Många lättdrivna högtalare har ju ett basfall som ger en viss "lätthet". Om det finns mera bas upplevs ljudet långsammare.

Jag var inne på den tanken också men satte aldrig bokstäver/ord på tanken.

Tung bas som bumlar omkring i rummet segar till ljudet rätt rejält.

/ B


Låg bas är och upplevs långsam av hörseln. Det tar helt enkelt tid att höra lågfrekvent ljud och dessutom att det är någon form av ton tar en evighet.

Lite elakt kan man säga, ju mer dist desto fastare bas!
Men helst vill man ju att naurliga transienter, som då hörs/upplevs "snabba", skall markera starttiden för den låga bastonen.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav DQ-20 » 2023-03-07 18:49

Den här tråden har ju ALLT man kan önska av en motortråd! Möjligen skulle jag vilja se mer information om olika ingrepp i luftboxar och egenrullade fullradietrattar till Weber Fajs så vi i allmogen äntligen kan förstå hur basreflexlådor ska fungera på riktigt. Jag tror det har att göra med att det behövs rejält med bränsle-luftblandning för att det skall bli mer "smäll" i botten, men vad vet jag. Egentligen är det nog så enkelt som att om man vet hur man får fart på en gammal B18 så vet man hur man får fart på en högtalare.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav Helmut » 2023-03-07 19:14

Tryggve Svensson var lite som en gud för oss som jobbade på biografer och gillade både film och bra ljud. var alltid trevligt att åka upp till Filminstitutet och lyssna på killen.
https://www.filmsoundsweden.se/backspegel/ts68_1.html
Bläddrar man fram till slutet och tittar på frekvenskurvorna ser man att frekvenskurvan liknar varandra om man tittar Odeon biografen Västerås och Prismabiografen. Finns en till artikel om biografljud av Tryggve Svensson på www.filmsoundswedwn.se.
Även maskinisterna på de båda biograferna föredrog Odeonbiografens ljud men föredrog Prismas större bild.
På Odeon kunde man utskilja olika instrument och det var lätt att höra dialogen men prisma biografen hade grötigt ljud och det gick inte att höra enskilda instrument och så var det svårt att höra dialogen. Observera att det var på den tiden då man bara hade tillgång till två rattar på varje försteg. Den ena hette diskant och den andra kallade vi bas. Var ingen som saknade en equaliser med 28 vridpottar per kanal och en massa fasfel. Kan bero på att vi lyssnade på direktljudet och inte var beroende av att frekvenskurvan på lokalens eko skulle låta bra.

Lite samma problem som med Västerås konserthus när man körde en Ted Gärdestads konsert men orkester och så körde man en kopia av masterbandet och Teds röst. Man hörde varje bokstav klockrent och mina vänner tyckte att det var ett klockrent ljud. Men kommer det en orkester som kopplar upp sig mot konsertsalens mixerbord har i alla fall jag ibland att höra något av sången för allt blir som en gröt av toner.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav hifikg » 2023-03-07 23:18

Helmut, du har ett gammalt PM från mig, vore lite skoj att få svar :)
Misstänker att vi känner varandra sedan mycket gammalt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Ljudkvalite och verkningsgrad

Inläggav DQ-20 » 2023-03-08 18:53

Helmut skrev:Tryggve Svensson var lite som en gud för oss som jobbade på biografer och gillade både film och bra ljud. var alltid trevligt att åka upp till Filminstitutet och lyssna på killen.
https://www.filmsoundsweden.se/backspegel/ts68_1.html
Bläddrar man fram till slutet och tittar på frekvenskurvorna ser man att frekvenskurvan liknar varandra om man tittar Odeon biografen Västerås och Prismabiografen. Finns en till artikel om biografljud av Tryggve Svensson på http://www.filmsoundswedwn.se.
Även maskinisterna på de båda biograferna föredrog Odeonbiografens ljud men föredrog Prismas större bild.
På Odeon kunde man utskilja olika instrument och det var lätt att höra dialogen men prisma biografen hade grötigt ljud och det gick inte att höra enskilda instrument och så var det svårt att höra dialogen. Observera att det var på den tiden då man bara hade tillgång till två rattar på varje försteg. Den ena hette diskant och den andra kallade vi bas. Var ingen som saknade en equaliser med 28 vridpottar per kanal och en massa fasfel. Kan bero på att vi lyssnade på direktljudet och inte var beroende av att frekvenskurvan på lokalens eko skulle låta bra.

Lite samma problem som med Västerås konserthus när man körde en Ted Gärdestads konsert men orkester och så körde man en kopia av masterbandet och Teds röst. Man hörde varje bokstav klockrent och mina vänner tyckte att det var ett klockrent ljud. Men kommer det en orkester som kopplar upp sig mot konsertsalens mixerbord har i alla fall jag ibland att höra något av sången för allt blir som en gröt av toner.


Tack för att vi äntligen fick slippa Motormännen. När jag läser artikeln av Tryggve (för andra gången faktiskt) så verkar det ju som att man hade en "A-kedja" och "B-kedja" på biograferna där "B-kedjan" mättes upp efter lokalen och försågs med lämplig tonkurva och att "A-kedjan" (dvs. förförstärkeriet) kunde ändras av maskinisten. Eller var det kanske tvärtom? Den tidskonstant på 65 μS som nämns i artikeln motsvarar för övrigt en brytpunkt på 2450 Hz, vilket också framgår av grafen på sidan 2. Hur man fick till "Ljungbergskurvan" med sitt fall på ca 1,5 dB/oktav från ca 250 Hz skulle vara intressant att veta.

Bästa hälsningar,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster