Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Nu handlar detta om 800 kV, men jag tänkte ändå på 800 V. Alltså en tusendel. Vad tror ni om att ha en enkel ledare på 800 volt och 10 A ett par decimeter från huvudet. Är det helt riskfritt?
I-or skrev:Hobbyvetenskapsmännen på Vi Bilägare* gjorde en del gökmätningar av den dynamiska flödestätheten vid förarplats i bilar för runt 20 år sedan, där man naturligtvis beskrev det hela som elektromagnetisk strålning för att det skulle låta läskigt.
JM skrev:Utifrån mitt medicinska perspektiv ser jag inga hinder att bygga 800 kV ledningar på/invid 400 kV ledningsgatorna.
JM
Tack. För mig säger värde inget, har inget jämföra med. Kan vi sätta det i relation till jorden, hur starkt/svagt är det? Alltså det som vi utsätts för pga jordens magnetfält, som bidrar till att en kompass funkar. Är det bara ett 'DC' fält från jorden? För vi kan väl betrakta jordens fält som ofarligt.I-or skrev:10 A på ett avstånd om 2 dm från en lång elektrisk ledare ger en flödestäthet om 10 μT.
Michael skrev:Tack. För mig säger värde inget, har inget jämföra med. Kan vi sätta det i relation till jorden, hur starkt/svagt är det? Alltså det som vi utsätts för pga jordens magnetfält, som bidrar till att en kompass funkar. Är det bara ett 'DC' fält från jorden? För vi kan väl betrakta jordens fält som ofarligt.I-or skrev:10 A på ett avstånd om 2 dm från en lång elektrisk ledare ger en flödestäthet om 10 μT.
//Michael
JM skrev:https://www.svk.se/siteassets/aktorspor ... lag_v2.pdf
Bra övergripande enkel beskrivning på B-fält o E-fält. Tack sportbilsentusiasten!
Har jag fattat rätt att E-fältet i kV/m under en 800 kV ledning är potentiellt farligt men det finns ingen statistik på att så är fallet.
B-fältet i mikro T under en 800 kV ledning är försumbart? I dag undersöks människor dagligen i MR-kameror med med mer en miljon gånger starkare B-fält. Starkaste MR-kameran idag är på 17 T.
Personligen när jag var barn, typ 7 år, brukade vi ställa oss under 400 kV ledning och dra ett finger löst under hakan för att uppleva märkliga kittlande vibrationer.
Var det E-fältet som spökade under hakan?
JM
JM skrev:https://www.svk.se/siteassets/aktorspor ... lag_v2.pdf
Bra övergripande enkel beskrivning på B-fält o E-fält. Tack sportbilsentusiasten!
Har jag fattat rätt att E-fältet i kV/m under en 800 kV ledning är potentiellt farligt men det finns ingen statistik på att så är fallet.
B-fältet i mikro T under en 800 kV ledning är försumbart? I dag undersöks människor dagligen i MR-kameror med med mer en miljon gånger starkare B-fält. Starkaste kliniska MR-kameran idag är på 17 T.
Personligen när jag var barn, typ 7 år, brukade vi ställa oss under 400 kV ledning och dra ett finger löst under hakan för att uppleva märkliga kittlande vibrationer.
Var det E-fältet som spökade under hakan?
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster