Nivådämpare (attenuator) på -1 dB?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Nivådämpare (attenuator) på -1 dB?

Inläggav bjornw » 2023-03-13 21:41

Är det någon som vet var man kan få tag på en 1 dB nivådämpare för line-in, med RCA-kontakt? Det minsta jag har hittat är 3 dB. Någonting steglöst skulle funka också, men det måste gå att justera så pass lite som -1 dB, och det får inte kosta skjortan (max någon hundring).

Jag har en pickup (Denon DL-301 mkII) där höger/vänster kanal är ojämt balanserad med ca 1,5 dB högre gain på vänster kanal (mätt genom att A/B-jämföra med både digital källa samt annan pickup). Pickup/nål låter i övrigt väldigt bra, men jag stör mig på att t ex sång och annat som ska ligga centrerat i mixen flyttar sig lite till vänster. Jag kan för all del flytta min lyssningsposition några decimeter åt höger, men det är inte den mest optimala lösningen.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nivådämpare (attenuator) på -1 dB?

Inläggav Morello » 2023-03-13 21:46

Har du verifierat att den nålmikrofonen är korrekt injusterad? En obalans om 1 dB blir det lätt om inte nålen står helt vinkelrätt i spåret tex.

Testskiva och mätutrustning är ett måste för adekvat injustering.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Nivådämpare (attenuator) på -1 dB?

Inläggav peterh » 2023-03-13 21:56

bjornw skrev:Är det någon som vet var man kan få tag på en 1 dB nivådämpare för line-in, med RCA-kontakt? Det minsta jag har hittat är 3 dB. Någonting steglöst skulle funka också, men det måste gå att justera så pass lite som -1 dB, och det får inte kosta skjortan (max någon hundring).

Jag har en pickup (Denon DL-301 mkII) där höger/vänster kanal är ojämt balanserad med ca 1,5 dB högre gain på vänster kanal (mätt genom att A/B-jämföra med både digital källa samt annan pickup). Pickup/nål låter i övrigt väldigt bra, men jag stör mig på att t ex sång och annat som ska ligga centrerat i mixen flyttar sig lite till vänster. Jag kan för all del flytta min lyssningsposition några decimeter åt höger, men det är inte den mest optimala lösningen.

Du kan ju använda balanskontrollen ...
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Nivådämpare (attenuator) på -1 dB?

Inläggav bjornw » 2023-03-13 22:03

peterh skrev:Du kan ju använda balanskontrollen ...

Ja, men då måste jag justera varje gång jag byter källa == jobbigt, och lätt att glömma.

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Nivådämpare (attenuator) på -1 dB?

Inläggav bjornw » 2023-03-13 22:11

Morello skrev:Har du verifierat att den nålmikrofonen är korrekt injusterad? En obalans om 1 dB blir det lätt om inte nålen står helt vinkelrätt i spåret tex.

Testskiva och mätutrustning är ett måste för adekvat injustering.


Jag har lagt många timmar på att justera fram och tillbaka. VTA, azimut och anit-skate är alla satta enligt konstens alla regler. Dock ska jag medge att jag inte använt testskiva.
Det är närmare 2 än 1 dB skillnad, och även när jag medvetet ställer in felaktigt så kan jag inte provocera fram så stor skillnad som 2 dB. Något är helt klart fel med pickupen, den bör inte vara svårare att ställa in än alla andra pickuper jag ställt in enbart med protractor. Dessutom är det elliptisk nål, så inte jättekänslig för mindre feljusteringar.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nivådämpare (attenuator) på -1 dB?

Inläggav Morello » 2023-03-13 22:19

Det lättaste är nog att montera att seriemotstånd till den kanal som är starkast. Vad har du för RIAA-steg?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Nivådämpare (attenuator) på -1 dB?

Inläggav bjornw » 2023-03-13 23:17

Morello skrev:Det lättaste är nog att montera att seriemotstånd till den kanal som är starkast. Vad har du för RIAA-steg?


Jag kör just nu ett iFi Zen Phono, men har även en Pro-Ject Tube Box S2 tillgänglig.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Nivådämpare (attenuator) på -1 dB?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-14 08:45

bjornw skrev:
Morello skrev:Det lättaste är nog att montera att seriemotstånd till den kanal som är starkast. Vad har du för RIAA-steg?


Jag kör just nu ett iFi Zen Phono, men har även en Pro-Ject Tube Box S2 tillgänglig.


Morello tar snart fram räknestickan och ger dig ett lämpligt värde på ett seriemotstånd. :)

PS. Min HP 50 säger att 5,7 kohm skulle ge 1 dB sänkning om ingången är standard 47 kohm. Men lita inte mig...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nivådämpare (attenuator) på -1 dB?

Inläggav Morello » 2023-03-14 09:16

DL103 är av typen rörlig spole och ingångsimpedansen på ingången är gissningsvis 100 ohm - 1 kohm. Mitt förslag fungerar bara om impedansen på ingången är runt 100 ohm.

Med 5,7 kohm i serie har vi skapat en brusgenerator av sällan skådat slag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

bjornw
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2021-03-06

Re: Nivådämpare (attenuator) på -1 dB?

Inläggav bjornw » 2023-03-14 09:49

Morello skrev:DL103 är av typen rörlig spole och ingångsimpedansen på ingången är gissningsvis 100 ohm - 1 kohm. Mitt förslag fungerar bara om impedansen på ingången är runt 100 ohm.

Med 5,7 kohm i serie har vi skapat en brusgenerator av sällan skådat slag.


Det är en DL301, men iFi:n har mycket riktigt en mc-low-inställning med 1,4 kohm impendans och en mc-v-low med 110 ohm. Jag kör på 1,4 kohm, men DL301 är optimerad för 470 ohm om jag inte minns fel. Min tube-box s2 har variabel impedans, så egentligen är den bättre lämpad för jobbet. Jag kör den ihop med en annan spelare idag, men skulle kunna byta eftersom den spelaren ändå bara har en MM-pickup just nu. Det låter dock bra på 1,4 kohm (110 ohm funkar inte pga för hög gain == distortion).

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Nivådämpare (attenuator) på -1 dB?

Inläggav PerStromgren » 2023-03-14 10:56

Morello skrev:DL103 är av typen rörlig spole och ingångsimpedansen på ingången är gissningsvis 100 ohm - 1 kohm. Mitt förslag fungerar bara om impedansen på ingången är runt 100 ohm.

Med 5,7 kohm i serie har vi skapat en brusgenerator av sällan skådat slag.


Sorry, jag insåg inte att det var en MC-pickup (rörlig-spole-nålmikrofon, menar jag!).
... tycker jag!

Per


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster