Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Chris71 » 2023-03-21 16:46

Riskera väl att bli ribba och ut, men om man tar fasta på mikrodetaljerna och förutsättningar för att höra dem så skulle jag slänga in en dark horse: Quad ESL paneler.

Ytan medger ju gott om plats för det mesta utom den djupaste basen, 0,03% dist förutom in de lägsta frekvenserna.
Lägre membranvikt är nog svår att hitta, vill man förfina det ytterligare så får man väl hänga membranen på öronen.

Argumentet för ESL som detaljrika kan ju till viss förklaras med deras förmåga att spela 4-kantsvågor hyfsat väl kontrollerat.
Bilagor
QUAD_square .jpeg
QUAD_square .jpeg (16.16 KiB) Visad 5389 gånger

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav JM » 2023-03-21 16:50

I-or skrev:
JM skrev:Menar du att all distorsion kan härledas till ej rak uppmätt tonkurva i lyssningspositionen även om direktljudet mäter rakt?

JM


Distorsion* har ingenting med frekvensgång att göra.


*Otyget att hävda att distorsion existerar både i linjär och olinjär form förekommer (som tur är) bara i akademiska sammanhang.

Bra då är vi överens där i den fysikaliska världen.
I den subjektiva världen kan fysikaliskt orak ton kurva uppfattas som "distorderad"=förvrängd och det är inte alltid lätt att subjektivt skilja från distorderad fysikalisk signal. På samma sätt som en fysikaliskt ej rak tonkurva kan upplevas som icke distorderad i det enskilda fallet.
Utan korrekta dubbel blindstudier är jämförelsen av olika personers subjektiva uppfattningar map tex ljudupplevelse meningslösa. Inte ens tränade "guldöron" eller fysikaliska experter är att lita på.
Vid korrekt utförd dubbel blindstudie kan subjektivt bedömda ljud rangordnas map på tex kvalitet eller små detaljer för olika högtalare. Resultatet är då ett statistiskt mått för hela försökspopulationen som inte går att generalisera till det enskilda fallet men kan ha ett värde vid tex generell utvärderingar av ljudet från olika högtalare likt Toole o Olive gjorde.
Således måste vi förlita oss på relevant fysik som de delar av spinorama mätningarna som inte blandar in subjektiva antaganden typ rumskurvor.

JM
Senast redigerad av JM 2023-03-21 17:11, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Almen » 2023-03-21 17:11

Chris71 skrev:Riskera väl att bli ribba och ut, men om man tar fasta på mikrodetaljerna och förutsättningar för att höra dem så skulle jag slänga in en dark horse: Quad ESL paneler.

Ytan medger ju gott om plats för det mesta utom den djupaste basen, 0,03% dist förutom in de lägsta frekvenserna.
Lägre membranvikt är nog svår att hitta, vill man förfina det ytterligare så får man väl hänga membranen på öronen.

Argumentet för ESL som detaljrika kan ju till viss förklaras med deras förmåga att spela 4-kantsvågor hyfsat väl kontrollerat.

ESL kan absolut låta väldigt fint! Ett problem är dock (även om man skall ta mätningar på dessa stora membran med en nypa salt) frekvensgången:

Bild
Fig.2 Quad ESL-2912, anechoic response on center-panel axis at 50", averaged across 30° horizontal window
and corrected for microphone response, with nearfield response of woofer plotted below 300Hz.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-21 17:26

Andra mätningar på ESL 989.

Bild

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav I-or » 2023-03-21 18:20

Ja, det går inte att mäta stora membran korrekt på korta avstånd eftersom närfältet sträcker sig mycket långt (Quads elektrostater utnyttjar dock ett system med fördröjda ringar över panelen, vilka spridningsmässigt delvis kompenserar för membranets storlek). Detsamma gäller dipoler med stora dimensioner, vilket sammantaget gör panelhögtalare betydligt svårare att mäta på än konventionella dito. Quad ESL 63 och de senare varianterna uppvisar en relativt jämn frekvensgång när man får till mätningen och det är mest en lite väl tidig avrullning för frekvensextremerna som står ut en aning på den negativa sidan. Dessutom är distorsionen extremt låg undantaget de lägsta frekvenserna.

De stora svagheterna ligger i den begränsade ljudtryckskapaciteten, vilken i praktiken utesluter god återgivning av storskalig klassisk musik och populärmusikproduktioner med hyggligt pådrag, samt en något tunn basåtergivning, där det senare förstås kan hanteras via basmoduler.

Dock har förmågan att återge fyrkantvågor på ett bra sätt absolut ingenting med ljudkvalitet att göra eftersom hörseln inte kan detektera fasgång (inom rimliga gränser).

För egen del anser jag inte att Quads elektrostathögtalare låter mer detaljerade än vettiga konventionella konstruktioner, men däremot ger den låga distorsionen en renare och därmed mer naturlig återgivning vid låga till medelhöga ljudtrycksnivåer. Ytterligare en avgörande egenskap i sammanhanget är spridningen som många gånger, speciellt för akustisk musik, kan leda till ett mycket imponerande ljudsceneri, men även kan vara lite för mycket av det goda. Dessutom kan uppställningen vara svårhanterlig i många rum, då man gärna vill ha ett ordentligt avstånd till högtalarväggen (helst 2 meter eller mer).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav eljulio » 2023-03-21 20:36

ESL 63 har jag faktiskt lyssnat på. Mycket trevlig på rätt volymnivå måste jag säga. :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav LeifB » 2023-03-23 08:57

eljulio skrev:ESL 63 har jag faktiskt lyssnat på. Mycket trevlig på rätt volymnivå måste jag säga. :)


Har den låg distorsion?
Alla ska ha element med låg distorsion nu.
Verkar vara medicinen för microdetaljer.
Vad säger alla experter?
Optimera mera!

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-23 10:59

LeifB skrev:
eljulio skrev:ESL 63 har jag faktiskt lyssnat på. Mycket trevlig på rätt volymnivå måste jag säga. :)


Har den låg distorsion?
Alla ska ha element med låg distorsion nu.
Verkar vara medicinen för microdetaljer.
Vad säger alla experter?


Så slutstaten är att högtalare med en viss typ av olinjär i frekvensgången är att föredra för dom som söker högtalarelement med det dom kallar "mycket mikrodetaljer"
Det innebär att lite pillade på en GEQ/PEQ skulle kunna tillgodose lyssnaren med det dom söker.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Morello » 2023-03-23 11:02

Chris71 skrev:Riskera väl att bli ribba och ut, men om man tar fasta på mikrodetaljerna och förutsättningar för att höra dem så skulle jag slänga in en dark horse: Quad ESL paneler.

Ytan medger ju gott om plats för det mesta utom den djupaste basen, 0,03% dist förutom in de lägsta frekvenserna.
Lägre membranvikt är nog svår att hitta, vill man förfina det ytterligare så får man väl hänga membranen på öronen.

Argumentet för ESL som detaljrika kan ju till viss förklaras med deras förmåga att spela 4-kantsvågor hyfsat väl kontrollerat.


Det snygga kantvågssvaret i tidsplanet motsvarar en hyggligt linjär fasgång (konstant grupplöptid) i frekvensplanet, men det är inte en relevant parameter för vad vi hör.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav LeifB » 2023-03-23 12:15

VintageHiFi skrev:
LeifB skrev:
eljulio skrev:ESL 63 har jag faktiskt lyssnat på. Mycket trevlig på rätt volymnivå måste jag säga. :)


Har den låg distorsion?
Alla ska ha element med låg distorsion nu.
Verkar vara medicinen för microdetaljer.
Vad säger alla experter?


Så slutstaten är att högtalare med en viss typ av olinjär i frekvensgången är att föredra för dom som söker högtalarelement med det dom kallar "mycket mikrodetaljer"
Det innebär att lite pillade på en GEQ/PEQ skulle kunna tillgodose lyssnaren med det dom söker.


+1
Optimera mera!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav I-or » 2023-03-23 15:38

VintageHiFi skrev:Så slutstaten är att högtalare med en viss typ av olinjär i frekvensgången är att föredra för dom som söker högtalarelement med det dom kallar "mycket mikrodetaljer"
Det innebär att lite pillade på en GEQ/PEQ skulle kunna tillgodose lyssnaren med det dom söker.


Svar ja. "Snabbt" och "detaljerat" låter det förvisso, men kommer förstås framförallt att låta riktigt illa när man har rattat bort låg-/mellanfrekvensen för att höra maximalt med detaljer som det inte är meningen att man ska höra.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Morello » 2023-03-23 15:42

Hur är det med nanodetaljåtergivningen?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Belker » 2023-03-23 16:53

Morello skrev:Hur är det med nanodetaljåtergivningen?

Bra fråga! Fast egentligen är väl LeifB et al ute efter megadetaljer. Eller Quetta!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav LeifB » 2023-03-23 17:35

Belker skrev:
Morello skrev:Hur är det med nanodetaljåtergivningen?

Bra fråga! Fast egentligen är väl LeifB et al ute efter megadetaljer. Eller Quetta!


Det pratas mycket om micro. Men det går väl gå djuöpare ner i spåret. :wink:
Optimera mera!

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav JM » 2023-03-23 17:37

När det gäller att höra detaljer är vi på den psykologiska planhalvan. För den som inte är invig i fysikens vindlingar är upplevelsen av detaljer ett sätt att rangordna tex högtalare. Tool och Olive rangordnade högtalare i en stor (med avseende på antalet deltagande försökspersoner) hyfsad dubbel blindstudie map detaljer i vid bemärkelse. Att det inte går att själv att i det enskilda fallet rangordna högtalare är inte helt lätt att ta till sig. Ändå gör vi subjektiva bedömningar regelbundet fast rangordningen inte har något värde trots att det känns så.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav jansch » 2023-03-23 19:28

JM skrev:När det gäller att höra detaljer är vi på den psykologiska planhalvan. För den som inte är invig i fysikens vindlingar är upplevelsen av detaljer ett sätt att rangordna tex högtalare. Tool och Olive rangordnade högtalare i en stor (med avseende på antalet deltagande försökspersoner) hyfsad dubbel blindstudie map detaljer i vid bemärkelse. Att det inte går att själv att i det enskilda fallet rangordna högtalare är inte helt lätt att ta till sig. Ändå gör vi subjektiva bedömningar regelbundet fast rangordningen inte har något värde trots att det känns så.

JM


Feel good känsla kostar oftast mycket men är ett utmärkt sätt att få extra "bias" i sin bestämda uppfattning.

Vem tycker inte om en 1cm tjock frontpanel i borstad aluminium och fötter i titan.
Militärspecad utrustning i grågrönt lackad plåt och gummifötter måste vara skitdålig.... inte underligt att Ryssland har det bekymmersamt med Ukrainainvasionen. Ukraina har kanske frontpaneler i space:ad aluminium?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Nattlorden » 2023-03-23 19:34

Mikrodetaljer hörs lättast när kompression föreligger. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav petersteindl » 2023-03-23 20:13

Vill man titta på mikrodetaljer på bild så zoomar man in.

Vill man höra mikrodetaljer i ljud, så zoomar man in.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Bill50x » 2023-03-23 21:13

Nattlorden skrev:Mikrodetaljer hörs lättast när kompression föreligger. :wink:

+1
Det är inga problem att "höra detaljer man aldrig hört förut, alla skivor låter som nya". Det räcker med en mild komprimering så hör man alla mikrodetaljer.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav petersteindl » 2023-03-23 22:21

Jag ser inte kompression som ett sätt att höra mikrodetaljer. Jag menar, detaljerna blir ju inte längre detaljer.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Bill50x » 2023-03-24 00:27

petersteindl skrev:Jag ser inte kompression som ett sätt att höra mikrodetaljer. Jag menar, detaljerna blir ju inte längre detaljer.

Nä. Men det känns som att man hör saker man inte hört tidigare och därför tror man att det är "mikrodetaljer".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav petersteindl » 2023-03-24 00:37

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Jag ser inte kompression som ett sätt att höra mikrodetaljer. Jag menar, detaljerna blir ju inte längre detaljer.

Nä. Men det känns som att man hör saker man inte hört tidigare och därför tror man att det är "mikrodetaljer".

/ B


Fast det är inte samma sak. Antingen hör man mikrodetaljer eller också inte, fast man tror att det är mikrodetaljer.

Säg att du är på konsert och du sitter långt bak i konserthuset.
Nu vill du höra mer mikrodetaljer från insterument och sångare. Hur gör du då?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Almen » 2023-03-24 08:17

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Jag ser inte kompression som ett sätt att höra mikrodetaljer. Jag menar, detaljerna blir ju inte längre detaljer.

Nä. Men det känns som att man hör saker man inte hört tidigare och därför tror man att det är "mikrodetaljer".

/ B


Fast det är inte samma sak. Antingen hör man mikrodetaljer eller också inte, fast man tror att det är mikrodetaljer.

Ja, jag håller med. Förekomsten av missuppfattningar om vad mikrodetaljer är borde inte leda till felaktig användning av termen ifråga.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39776
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav petersteindl » 2023-03-24 09:54

BUMP!
petersteindl skrev:Vill man titta på mikrodetaljer på bild så zoomar man in.

Vill man höra mikrodetaljer i ljud, så zoomar man in.

:)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Bill50x » 2023-03-24 11:25

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Jag ser inte kompression som ett sätt att höra mikrodetaljer. Jag menar, detaljerna blir ju inte längre detaljer.

Nä. Men det känns som att man hör saker man inte hört tidigare och därför tror man att det är "mikrodetaljer".

Fast det är inte samma sak. Antingen hör man mikrodetaljer eller också inte, fast man tror att det är mikrodetaljer.

Säg att du är på konsert och du sitter långt bak i konserthuset.
Nu vill du höra mer mikrodetaljer från insterument och sångare. Hur gör du då?

I det verkliga livet letar jag inte mikrodetaljer, jag lyssnar på musik, på helheten. Jag har kompisar som älskar att lyssna efter "detaljer" på hifimässor, vill tex gärna höra någon musik med en triangel för att höra hur den återges. Jag har dock aldrig hört dem kommentera ljudet från en triangel i det verkliga livet, vare sig den hörs eller bara syns.

Själv är jag mindre kritiskt till ljudet om det är en videohändelse, tex YouTube, än bara ljudet från ett fonogram. Lyssnade igår till Beethovens 7:a på Tuben och det verkar som om bilden förstärker det musikaliska intrycket på ett positivt sätt. Det är lätt att tro att man hör mikrodetaljer när kameran fokuserar på en musiker.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav juanth » 2023-03-24 14:02

Almen skrev:
petersteindl skrev:
Bill50x skrev:Nä. Men det känns som att man hör saker man inte hört tidigare och därför tror man att det är "mikrodetaljer".

/ B


Fast det är inte samma sak. Antingen hör man mikrodetaljer eller också inte, fast man tror att det är mikrodetaljer.

Ja, jag håller med. Förekomsten av missuppfattningar om vad mikrodetaljer är borde inte leda till felaktig användning av termen ifråga.


Alla pratar om mikrodetaljer som om alla har en uppfattning om vad det är. (Förutom de som definitivt larvar sig) Är det en term som ni kan förklara?
Är det upplösning? Är det avsaknad av distorsion?

Det här är en väldigt ofaktiskt.io och flummig tråd måste jag säga.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Almen » 2023-03-24 14:34

juanth skrev:
Almen skrev:
petersteindl skrev:
Fast det är inte samma sak. Antingen hör man mikrodetaljer eller också inte, fast man tror att det är mikrodetaljer.

Ja, jag håller med. Förekomsten av missuppfattningar om vad mikrodetaljer är borde inte leda till felaktig användning av termen ifråga.


Alla pratar om mikrodetaljer som om alla har en uppfattning om vad det är. (Förutom de som definitivt larvar sig) Är det en term som ni kan förklara?
Är det upplösning? Är det avsaknad av distorsion?

Det här är en väldigt ofaktiskt.io och flummig tråd måste jag säga.

Då repeterar jag mitt försök att tydliggöra vad jag menar (tidigare i tråden):
Almen skrev:Vad jag menar med "mikrodetaljer", för att ta frågeställningen på allvar, är inte ett onaturligt hissat mellanregister utan de små, små ljud på en inspelning som man bara hör i en anläggning med relativt lågt omgivningsbrus och en högt satt volymkontroll. Det jag i första hand tänker på förekommer nästan uteslutande på rena akustiska inspelningar av riktiga instrumentensembler; pyttelite vibrato eller tremolo på ett stråkinstrument, den sista utringningen av en cymbal eller gran cassa, det svaga gnisslet av fingertoppar som dras längs strängarna på en stålsträngad gitarr, knarret av en stol, fötter som hasar på ett golv, etc., etc..


Min definition har alltså i sig ingenting med tekniska lösningar eller mätningar att göra.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav JM » 2023-03-24 14:45

I-or nämner att han som "tränad lyssnare" upplever distorsion i ljud som en "grynighet". Grynighet för mig innebär att subtilare detaljer suddas ut och försvinner. Med ökad ljudstyrka ökar grynigheten. Med ökad ljudstyrka ökar även intensitetsmaskeringen av svagare ljud. Vid lyssnade på vitt brus är sannolikt svårt att skilja distorsion och maskering. Gäller detta även vid lyssnande på en sinuston med allt högre distorsion?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3644
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav juanth » 2023-03-24 16:10

Almen skrev:
juanth skrev:
Almen skrev:Ja, jag håller med. Förekomsten av missuppfattningar om vad mikrodetaljer är borde inte leda till felaktig användning av termen ifråga.


Alla pratar om mikrodetaljer som om alla har en uppfattning om vad det är. (Förutom de som definitivt larvar sig) Är det en term som ni kan förklara?
Är det upplösning? Är det avsaknad av distorsion?

Det här är en väldigt ofaktiskt.io och flummig tråd måste jag säga.

Då repeterar jag mitt försök att tydliggöra vad jag menar (tidigare i tråden):
Almen skrev:Vad jag menar med "mikrodetaljer", för att ta frågeställningen på allvar, är inte ett onaturligt hissat mellanregister utan de små, små ljud på en inspelning som man bara hör i en anläggning med relativt lågt omgivningsbrus och en högt satt volymkontroll. Det jag i första hand tänker på förekommer nästan uteslutande på rena akustiska inspelningar av riktiga instrumentensembler; pyttelite vibrato eller tremolo på ett stråkinstrument, den sista utringningen av en cymbal eller gran cassa, det svaga gnisslet av fingertoppar som dras längs strängarna på en stålsträngad gitarr, knarret av en stol, fötter som hasar på ett golv, etc., etc..


Min definition har alltså i sig ingenting med tekniska lösningar eller mätningar att göra.


Just det inlägget hade jag missat. :oops: Det är ett mycket bra försök till förklaring som jag köper. Kanske trådskaparen gör det också?

För min del så brukar jag ha svårt att spela alltför lågt då den typen av detaljer enligt mig bör finnas med och höras.
Det är definitivt en stor fördel att ha återgivare med mycket låg distorsion, en jämn tonkurva och bra artikulation för att få tillgång till dessa mikrodetaljer vid så låg volym som möjligt. Det brukar, tycker jag vara något som utmärker en bra anläggning.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Morgan » 2023-03-24 16:54

Jag är lite förvånad över att ingen ställt den mer intressanta frågan: Vilka lyssningsrum ger mest microdetaljer.

Om man spelar musik i ett rum med lång efterklang och mycket tidiga reflexer så kommer smådetaljer maskeras av "gammalt ljud" som skvalpar runt. Det är därför man hör så extremt mycket detaljer med ett par riktigt bra hörlurar.
I ett rum med kort efterklang och en avsaknad av tidiga reflexer ökar artikulationsgraden tiofalt eller hundrafalt. Man kan lyssna djupare in i musiken och hör fler detaljer. Effekten är mycket, mycket större än skillnaden mellan t.ex "spitzenklasse" SB 17NBAC och "klart bättre än genomsnittet" Seas P17-RCY i mellanregistret, för att bara ta ett exempel.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster