Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22713
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-09-07 09:53

jansch skrev:Dessutom har vi alla en subjektiv och varierande bild av vad som låter bra.


Verklighetens musik kan låta för jävligt och inte nödvändigtvis vara öronvänligt = låta bra.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Helmut » 2023-09-07 22:28

Tror att det var någon gång på 1990 talet som jag besökte en biograf som testade ett nytt högtalarsystem istället för tre lådor med bas mellan och diskant samt två subbar- hade en svensks konstruktör byggt fem paneler som jag uppskattade hade måtten 1.2x 2,4 meter.
På varje panel hade man monterat så många åtta tums bredbands element som fick plats. Så det fanns tre paneler för vänster mitt och höger och så fanns det två ytterligare exakt lika dana paneler som bara skulle återge den lägsta basen.
Var tydligen så att även om förstärkaren nådde upp till en nivå som indikerade överbelastning och ljudet var på gränsen till öronbedövande kunde man knappast se att högtalarkonerna rörde sig. Det motverkade doppler effekten. Tyckte att ljudet var Klock rent eftersom det inte fanns något delningsfilter i bredbandselementen. Har för mig att det var bredbands element av den billigaste sorten.
Kommer ihåg att det var filmen Dansa med vargar år 1990 som jag såg på biografen. Kommer inte ihåg namnet på biografen och i vilken stad den låg i. Kanske någon som vet om det på nätet finns mer information om högtalaren? Vem var konstruktören och finns systemet kvar på någon biograf?
Ska visst finnas en tillverkare av biografhögtalare som låter bra. Har bara hört den i en mindre salong och vet inte om någon biograf i Sverige har dessa högtalare. https://www.viveaudio.com/

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Vilka element ger mest mikrodetaljer?

Inläggav Helmut » 2023-09-07 22:35

RogerGustavsson skrev:
jansch skrev:Dessutom har vi alla en subjektiv och varierande bild av vad som låter bra.


Verklighetens musik kan låta för jävligt och inte nödvändigtvis vara öronvänligt = låta bra.

'
Var på en Ted Gärdestads konsert i Västerås efter att Ted gått ur tiden. Man hade tagit en kopia av bara sången från ett masterband och utan att mixtra körde man ut musiken och Västerås sinfoni orkester stod för musiken. Klagade ofta över att man inte kunde höra texten men den konserten lät fantastiskt och man hörde varenda bokstav. Har alltid funderat över varför tekniken måste skruva på alla rattar på mixerbordet eftersom det finns en massa knappar på mixerbordet,

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster