Seriekoppla separata lådor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

JanneX
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2022-02-18

Seriekoppla separata lådor

Inläggav JanneX » 2023-04-04 09:02

Ska testa att driva 2st basar med impedansen 4 Ohm med ett monosteg under 80Hz. 2 Ohm är en impedans jag har fog för att misstänka att steget inte tycker om så seriekoppling känns som det trygga alternativet.
Hur en seriekoppling utförs känner jag till men här gäller det element som är monterade i varsin låda och som kommer att vara placerade med ett inbördes avstånd om mer än två meter. Möter det problem att ha en så lång kabel mellan den ena lådans minuspol till den andra lådans pluspol?

Vidare är jag fundersam på skillnaden i verkningsgrad. Två stycken seriekopplade element.. Hur mycket tappas jämfört med om de parallellkopplas? Eller..matten förstår jag inte ändå utan vad jag undrar är hur mycket jag behöver höja utnivån ifrån förstärkaren för att uppleva samma ljudtryck med två seriekopplade lådor jämfört med om de vore parallellkopplade. Det kan falla på den.. Rätt nivå med parallellkopplade lådor innebär idag att inställningen är +3dB. Maximal utnivå är plus 6dB, 3dB starkare. Är det nog för att ge samma upplevda förhållande?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Seriekoppla separata lådor

Inläggav Kalejdokom » 2023-04-04 12:29

Första frågan är om det är lika dana element och lådor (alltså två lika högtalare)? Om inte skulle jag avråda till denna koppling då det sannolikt blir olika ljudnivå (och frekvensgång) från respektive högtalare. Avståndet/kabellängden mellan lådorna borde inte vara något problem.

JanneX
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Seriekoppla separata lådor

Inläggav JanneX » 2023-04-04 16:31

Det är två identiska element i två identiska lådor. Nominell impedans 4 Ohm med en talspoleresistans på 3.6 Ohm. Jag har spelat med dem parallellkopplade men hör att det börjar dista när jag drar på lite och gör jag det över tid så slår steget ifrån. Tänker att en seriekoppling löser problemet men då är det det där med nivå.. För rätt nivå i en systemkontext behöver jag ställa utnivå ifrån steget på +3dB vid parallellkoppling. Max är +6dB. Jag förstår inte fullt ut vad jag läser, och jag har läst..men oron är att en seriekoppling kräver 6dB starkare utnivå ifrån steget för att upplevas ha samma hörbara nivå som vid parallellkoppling. Då finns inte utrymmet för att få det att lira som jag vill..

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Seriekoppla separata lådor

Inläggav PerStromgren » 2023-04-04 16:53

Är lådorna och elementen identiska är det helt ok att seriekoppla. Sladdbiten emellan påverkar inget, så länge det är en rimlig längd.

För att kolla nivån är det enklast att bara prova.
... tycker jag!

Per

JanneX
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Seriekoppla separata lådor

Inläggav JanneX » 2023-04-04 17:42

Testade..och det är ris och ros. Med +6dB så låter det renare och mer ”musikaliskt” vad det nu betyder för folk..men det är inte samma tryck eller lågbasdaller som vid parallellkoppling. Nivån i lägsta oktaven är helt enkelt svagare.
Hmm.. Back to the drawingboard..
Inga konstigheter ifrån slutsteget däremot.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Seriekoppla separata lådor

Inläggav Kalejdokom » 2023-04-05 11:12

Lite svårt att fatta vad du menar med +3dB och +6dB. Är det någon volymkontroll på slutsteget som avses, eller inställning på delningsfilter?
Oftast behöver man mäta med dB-mätare om man behöver kalibrera nivån mot t.ex. front eller toppar i ett delat system. Förklara gärna lite tydligare så kanske någon kan bidra med hjälp.

JanneX
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 2022-02-18

Re: Seriekoppla separata lådor

Inläggav JanneX » 2023-04-06 00:58

Ja, det är mycket riktigt en volymkontroll på slutsteget som avses, och som kan ställas i +- 6dB. För rätt nivå (ej mätt utan framlyssnad. Jag tillhör nog falangen som har lågbasen något ”het” men inte överdrivet på något vis) vid parallellkoppling behövde steget stå inställt på +3dB men det klarade då inte av att spela starkt och lät ibland orent. Vid seriekoppling är basen snyggare och mer musikalisk, renare, men samtidigt lägre i nivå och så pass mycket lägre att inte ens en höjning till maximala +6dB på slutsteget ger samma tryck i lågbasen som innan. Jag har för all del hunnit lyssna in mig lite nu och det är inte så att ljudet upplevs ”tunt” på något vis men visst märker jag av skillnad framförallt under 40Hz. Där golvet vibrerade lite mysigt under fötterna tidigare är det nu mer en upplevelse, förvisso tydlig, av tonen snarare än trycket.
Jag märker tydligt att steget trivs bättre med 8 Ohm än 2.. Nu finns inga begränsningar i ljudtryck (ställt i relation till mitt önskemål såklart) och en total ljudnivå för hela systemet som tidigare innebar att substeget ibland stängde ner fungerar nu problemfritt.
Är väl som vanligt att man vill ha det bästa ur alla världar.. Det är skönt att slippa oron man hade vid parallellkoppling och musik låter bättre med lådorna kopplade i serie. Till film och viss elektronika saknar jag trots allt upplevelsen av kraft under 40Hz nånstans. Spelar jag toner finns ingenting som visar sämre utsträckning i basen mellan de olika kopplingarna men i en systemkontext är upplevelsen att man tappat 10Hz med seriekoppling.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Seriekoppla separata lådor

Inläggav juanth » 2023-04-06 07:53

Jag tror att du har tappat ca 3dB i ljudtryck. Om det hade gällt 4 respektive 8 ohm i jämförelse så hade det skiljt 3 dB men nu är det snarare drygt 2 ohm jämfört med 8 ohm. Så kring 6 dB lägre ut och 3dB lägre efter att du höjt till +6 dB läget.
Men, kan du inte balansera det hela med att sänka nivån på topparna med 3 dB?
Då blir den relativa nivån rätt. :wink:
Eller är det så att du maxar slutsteget så det inte finns mer att ge pga det högre ohmtalet?
Fler basmoduler är förstås alltid en populär lösning på alla problem :wink:
Att ha så många moduler så det går att koppla en serie-parallell lösning för bibehållet lägsta möjliga ohmtal som slutsteget klarar brukar vara populärt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Seriekoppla separata lådor

Inläggav DVD-ai » 2023-04-13 07:43

juanth skrev:Jag tror att du har tappat ca 3dB i ljudtryck. Om det hade gällt 4 respektive 8 ohm i jämförelse så hade det skiljt 3 dB men nu är det snarare drygt 2 ohm jämfört med 8 ohm. Så kring 6 dB lägre ut och 3dB lägre efter att du höjt till +6 dB läget.
Men, kan du inte balansera det hela med att sänka nivån på topparna med 3 dB?
Då blir den relativa nivån rätt. :wink:
Eller är det så att du maxar slutsteget så det inte finns mer att ge pga det högre ohmtalet?
Fler basmoduler är förstås alltid en populär lösning på alla problem :wink:
Att ha så många moduler så det går att koppla en serie-parallell lösning för bibehållet lägsta möjliga ohmtal som slutsteget klarar brukar vara populärt.


Jooorå, det ääär en fiiiin löööösning ! :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster