Masvisfråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Masvisfråga

Inläggav Bill50x » 2023-04-14 15:52

Jag har för mig att det fanns ett tillägg till Masvis som gjorde att man kunde analysera flac-filer utan att behöva konvertera till wav.

Någon som minns/vet hur man gör?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Masvisfråga

Inläggav Almen » 2023-04-14 16:01

Det var joakimfors som utvecklade till pymasvis.

Här är lite i stora Masvis-tråden: pymasvis
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Masvisfråga

Inläggav goat76 » 2023-04-14 16:49

MasVis-online klarar väl de flesta filer, även högupplösta vilket den gamla inte klarar av. https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Masvisfråga

Inläggav matssvensson » 2023-04-14 21:12

Ja, fast högupplösta kan ta vääääldigt lång tid att analysera. Jag fick tipset av Andreas att konvertera till wav i hans utvecklingstråd för Masvis online.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Masvisfråga

Inläggav goat76 » 2023-04-15 00:25

matssvensson skrev:Ja, fast högupplösta kan ta vääääldigt lång tid att analysera. Jag fick tipset av Andreas att konvertera till wav i hans utvecklingstråd för Masvis online.


Men tycker du verkligen att det tar så mycket tid?

Testade precis att analysera ett låtspår på 4 minuter i 24/96, det tog 6 sekunder att få fram översikten och 15 sekunder att göra en full analys. Det tar ju betydligt längre tid än så om man först ska konvertera om filen från flac till wav.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Masvisfråga

Inläggav pLudio » 2023-04-15 12:53

matssvensson skrev:Ja, fast högupplösta kan ta vääääldigt lång tid att analysera. Jag fick tipset av Andreas att konvertera till wav i hans utvecklingstråd för Masvis online.

Du måste ha missförstått honom. Det går väldigt snabbt att avkoda FLAC och konverterar du till WAV så avkodar du ju FLAC ändå och ca fyrfaldigar I/O.

goat76 skrev:Men tycker du verkligen att det tar så mycket tid?

Det gör ju inte det.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Masvisfråga

Inläggav matssvensson » 2023-04-15 13:45

Jag upplever det fortfarande tar väsentligt längre tid att analysera en högupplöst Flac-fil än om jag konverterar till wav. När jag frågade Andreas svarade han att det var konverteringen från Flac till PCM i webbläsaren som tog tid.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Masvisfråga

Inläggav pLudio » 2023-04-15 13:58

matssvensson skrev:Jag upplever det fortfarande tar väsentligt längre tid att analysera en högupplöst Flac-fil än om jag konverterar till wav. När jag frågade Andreas svarade han att det var konverteringen från Flac till PCM i webbläsaren som tog tid.

FLAC är komprimerad PCM. Menar du omsampling till 16/44,1 i samband med konvertering till WAV?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Masvisfråga

Inläggav matssvensson » 2023-04-15 15:42

Jag har inte koll på de tekniska detaljerna. Jag återger vad Andreas svarade mig då.

AndreasArvidsson skrev:Det finns inga begränsningar på anatal kanaler, bitdjup eller smaplingsfrekvens, men det tar väldigt lång tid att hantera dessa filer. Att bara dekoda ifrån flac till PCM kan säkert bara det ta 30sekunder innan analysen ens startat.


AndreasArvidsson skrev:Ja att dekoda flac i webbläsaren är ingen snabb process tyvärr. Om ni öppnar webbkonsollen(F12 på de flesta webbläsare) så kan ni se hur lång tid var steg tar :D


Nu gjorde jag ett test igen och fick inte någon markant skillnad mellan Flac och wav med samma samplingsfrekvens och bitdjup, cirka 20 sek för en 24/96 fil. Konverterad till 16/44 gick på ca 8 sek.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Masvisfråga

Inläggav bootstrap » 2023-04-15 15:42

Bill50x skrev:Jag har för mig att det fanns ett tillägg till Masvis som gjorde att man kunde analysera flac-filer utan att behöva konvertera till wav.

Någon som minns/vet hur man gör?

/ B


Gör så här. Sen är Andreas MasVis online mycket fin. Det tar t.ex. flac med flera kanaler och 24bit!
https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/

https://ftp.osuosl.org/pub/xiph/releases/flac/flac-1.4.2-win.zip
Du kan packa upp filerna vart du vill. Jag valde MasVis mappen.
MasvisFlac.jpg
MasvisFlac.jpg (54.53 KiB) Visad 2936 gånger

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Masvisfråga

Inläggav pLudio » 2023-04-16 00:59

bootstrap skrev:Sen är Andreas MasVis online mycket fin. Det tar t.ex. flac med flera kanaler och 24bit!
https://andreasarvidsson.github.io/MasvisOnline/

Den är himla fin.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster