Bedjar om hjälp att konvertera aktivt till passivt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

0EQ
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-02-18

Bedjar om hjälp att konvertera aktivt till passivt

Inläggav 0EQ » 2023-05-03 09:23

Hej allihopa

Jag har ett par Mackie CR3-X som susar något för jävligt, går inte att använda.
Tänkte istället för att slänga dem göra om dem till passiva.

Jag såg denna video, men det är ju för CR-4, vet inte om samma procedur gäller för mina. Dessutom är videon ganska grötig, jag hängde inte med riktigt på allt han gjorde, jag är inget ess på modifiera kretskort direkt, men har inte tummen mitt i handen helt och hållet när det gäller elektronik.
https://www.youtube.com/watch?v=zHbVASbnzno

Jag fick tanken att istället för att hålla på att modifiera på det viset han gör i videon, skulle man inte bara kunna lossa de 3 komponenterna rakt av, och bara gör en krets utav dem? Eller kan man köpa ett delningsfilter billigt någon annanstans? Frågan är bara då hur det funkar med delninsgsfrekvensen...

Tack för att ni läst, skulle uppskatta all hjälp jag kan få. :)

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bedjar om hjälp att konvertera aktivt till passivt

Inläggav I-or » 2023-05-03 21:08

Herr Jansen behåller det passiva filtret och skrotar förstärkeriet även om han låter det sitta kvar. Om du vill kan du löda loss filterkomponenterna istället, men då måste du förstås veta hur dessa ska kopplas. Antagligen är högtalarmodellerna snarlika. Om du bara följer instruktionerna (5:40 in i videon definierar han bäst hur kablarna ska lödas) så kan du efter en halvtimmes jobb köra högtalarna med en extern förstärkare.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bedjar om hjälp att konvertera aktivt till passivt

Inläggav Morello » 2023-05-03 21:13

Alternativt städar man upp elektroniken så att det inte brusar lika mycket.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bedjar om hjälp att konvertera aktivt till passivt

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-03 21:30


hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Bedjar om hjälp att konvertera aktivt till passivt

Inläggav hifi_nirvana » 2023-05-03 22:03

Gör som Morello föreslår. Rensa upp elektroniken innan du förstör dom. Det sitter två elektrolytkondensatorer i varje högtalare i förstärkaremodulen. Är dom dåliga då susar högtalarna enormt. Kostar 30 kronor att köpa nya. Byt dom så försvinner suset. Vanligt problem på den modellen Mackie CR3-X.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bedjar om hjälp att konvertera aktivt till passivt

Inläggav I-or » 2023-05-03 22:15

Det brukar vara både hög distorsion och låg uteffekt i förstärkeriet i billiga aktiva konstruktioner, så det kan vara lika bra att göra sig av med detta om man har en extern förstärkare som ligger och skräpar. Hur som helst så är det ungefär lika enkelt att gå båda vägarna.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6254
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bedjar om hjälp att konvertera aktivt till passivt

Inläggav I-or » 2023-05-03 22:17

RogerGustavsson skrev:Här finns mätningar på dem: https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... ckie_cr3x/


Urk, ja låg uteffekt var definitivt ett problem som vanligt (enligt uppgift 2x25 W för paret, förutsättningarna okända). Frekvensgången var riktigt usel för övrigt, varför ekvalisering blir ännu viktigare än vanligt. Det är märkligt att Mackie inte har offrat några komponenter om några tiotal cent totalt för att räta ut frekvensgången.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

0EQ
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-02-18

Re: Bedjar om hjälp att konvertera aktivt till passivt

Inläggav 0EQ » 2023-05-04 22:30

Wow säger jag bara, helt golvad av (snabba och mängden av) responsen, stort tack för alla svaren!

Jag börjar nog med att byta kondingarna, jag ska egentligen ha dessa som datorhögtalare för lyssning av elektronisk musik mestadels, även om det skulle vara tokintressant att se hur de låter med en annan stärkare.
Vet inte om jag vågar mig på att göra modden, jag måste ha en IKEA manual style brux, tydligt steg för steg, annars går det inte. Jag har nog sett videon 7-8 ggr, men är fortfarande osäker på momenten. Jag kollade recap:en vid 5min:40sek, men känner mig inte som att jag greppat det. Borra i kretskortet är överkurs för mig, även om det låter kul. Min resumé är att det oftast skiter sig nånstans oavsiktligt, så står man där.

Men hur som, stort tack för hjälpen och svaren igen, uppskattas!

0EQ
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-02-18

Re: Bedjar om hjälp att konvertera aktivt till passivt

Inläggav 0EQ » 2023-05-13 08:34

Liten uppdatering för er som bryr sig :)

Öppnade den aktiva högtalaren, och till min glädje så satt delningsfiltret separat, därmed bara koppla om sladdarna och lösgöra stärkeriet. Fungerar fint.

Stort tack för hjälp o engagemang, uppskattas. :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster