Dacar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Dacar

Inläggav LeifB » 2023-05-04 09:11

Har lagt in en beställning på SMSL SU-1.
Den är på ingång. Har inte fått den än.
Ska bli intressant vad en dac som kostar €90 kan prestera.
Den ska jämföras med en CD spelare, Technics SL P2000
och en dac från MHDT Paradisea+ Vacuum Tube USB.

Är dom nya dacarna bättre än de gamla?
Eller har de gamla det som behövs?
Det är frågan.

https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 17619.html
Optimera mera!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26686
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Dacar

Inläggav hifikg » 2023-05-04 12:13

Köpte min SMSL Sanskrit "kinesen" därifrån och den är utomordentligt bra. Du ska ha en väldig tur, eller otur, om du ska hitta något som är bättre. Det hade jag, så Sanskriten ligger bland annan överbliven hifi-bråte nu, hoppas jag får nytta av den någon gång, för den är ganska cool. Att jag överhuvudtaget tog mig för att lyssna på något annat i min egen rigg berodde på att den betedde sig skumt ett tag, men när den varit urkopplad några dagar verkade den fungera fint igen, så kanske en liiiiten varning för kvaliteten.
Sitter nöjd :)

jansch
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Dacar

Inläggav jansch » 2023-05-04 12:35

För att svara på din fråga får man nog dela upp DAC:en i dess 2 funktioner digital signalhantering och analog förstärkning, förutom själva D/A konverteringen.

Även om det fanns "riktiga" DAC:ar förr med synkron USB kan vi bortse från dom också, att nyttja klockan i pc:n etc är ingen bra ide'. Genom asynkron överföring (d v s med klocka i DAC:en) blir man oberoende av musikkällans kvalitet.

Det har under många år (kanke sådär 20år) funnits D/A-chip som är av en kvalitet som är långt över all analog tekniks begränsningar. Dock om vanligt måste man som konstruktör veta vad man håller på med.
- man måste ha en tillräckligt ren matningsspänning. Ingen direkt "raketforskning" bara sunt förnuft.
- en bra "klocka", kvartsoscillatorer är billiga och exakta, men man kan klanta till det ändå med matning, värme och kringelektronik. Jitter är egentligen ett mytproblem.
- man måste veta att digital signal är svår att störa men anaoga delen kräver att ingen "skit" läcker från digitala delen. Det handlar alltså om att den analoga delen är åtminstone 10.000 ggr så känslig. Alltså hålla ordning på signaljord, matningsspänningar och kretskorts-layout, mm.

I slutändan handlar det alltså till största del om konstruktörens "kvalitet", inte om nya "superchips" och exotiska komponenter.
Verkligheten visar att det t.ex kan skilja 15 -20dB med likvärdigt D/Achip, alltså en 16bits DAC kan t.ex ha ett verkligt bitdjup på 13bits om det är en idiotkonstruktion.

Kermit116
 
Inlägg: 1268
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Dacar

Inläggav Kermit116 » 2023-05-04 19:29

Den mäter ju mycket bra hos ASR (Ja, ja, jag vet "Amirm är en sopa och vet inte hur man mäter." Men han är konsekvent och har lusat av ett gäng dacar vid det här laget) och för det priset är det säkerligen en fantastisk pryl. Jag har den dubbelt så dyra SU-6 till vilken man även får en fjärrkontroll, vilket en bekväm människa som jag gillar, samt möjlighet att casta från mobiltelefonen via bluetooth, vilket är bekvämt när man är ett gäng som gemensamt lyssnar på musik. Därtill funkar SU-6 även att ha som för-förstärkare om man vill skära bort det ledet i sin anläggning och mata slutsteget direkt. Men som en ren dac är den säkerligen fullt duglig. Som Jansch påpekar så finns det ju tillverkare som trots goda förutsättningar (och högre priser) inte lyckas få till det.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1855
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Dacar

Inläggav LeifB » 2023-05-10 19:37

Dacen har anlänt.
Lyssnat några timmar.
Allt placeras exakt i ljudbilden.
Låter bra för vad den kostar.
€92, vad mer kan man begära?!
Otroligt vad den ger.
Bredden är bred, utanför högtalarna. Djupet är bakom högtalarna. Måste ge den mer tid. Provar olika musikmatrial.
Optimera mera!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], MPE och 4 gäster