Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav distad » 2023-05-14 11:18

Ja, Påslag av slutsteg/förstärkare = ett litet bump i basen på högtalarna. Var beror detta på :?: Vad är det i maskinerna som föråldras och skapar detta ? Brukar uppkomma på äldre grejer och aldrig på nyare grejer.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav gflar » 2023-05-14 11:52

Följer!
Vill gärna veta jag med, då jag har en gammal Sansui som gör så.

Användarvisningsbild
Bipen
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2018-04-24
Ort: Göteborg

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav Bipen » 2023-05-14 19:54

Jag har en Naim NAIT som gjort detta sedan den var ny så det beror inte på ålder. Skall enligt annan NAIT-ägare vara ett relä som slår till när kretsarna stabiliserat sig efter sisådär en sekund. Brukar gå under namnet "The Naim bump" i Naim-kretsar.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav distad » 2023-05-15 15:01

Det där med relä är jag också inne på.... Men det ska visst finnas steg som inte har det också.... De kanske har något annat.... Gamla Rotel ifrån -90 talet sa det bump i på alla nya steg så det kan vara så att det ska vara så. Synd att man inte pillade lite mer på något Adcom när de fanns i butik på den tiden.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav jansch » 2023-05-15 15:04

Relativt nya slutsteg brukar ha ett relä med tidsfördröjning som kopplar in högtalaren närslutsteget stabiliserat sig.

Utan relä blir det ofta en "bump" i högtalaren.
Detta beror på ett par naturiga orsaker:
- plus och minus matningsspänning stiger inte helt symmetriskt till full matningsspänning vid påslag.
- innan vissa kretsar når sin arbetspunkt genom tillräcklig matningsspänning fungera dom inte korrekt.
alltså slutsteget är inte "stabilt" förrän både + och minusspänning nått en viss nivå. *

* Detta är skälet till att alla integrerade kretsar, typ opamp:ar och slutsteg (t.ex LM3886) är specade med minimum matningspänning (och inte bara max matningsspänning.)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav Morello » 2023-05-15 15:06

Framförallt finns tidskonstanter i tex DC-servo etc som behöver integrera ett tag innan man når DC-balans.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl
 
Inlägg: 1853
Blev medlem: 2003-12-30

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav LeifB » 2023-05-15 16:57

SMSL A300 skickar inte ut ett ljud när man startar den.
Tror jag hade ett slutsteg dom hade sånt hyss för sig.
Optimera mera!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav peterh » 2023-05-15 17:05

FBK skrev:Ja, Påslag av slutsteg/förstärkare = ett litet bump i basen på högtalarna. Var beror detta på :?: Vad är det i maskinerna som föråldras och skapar detta ? Brukar uppkomma på äldre grejer och aldrig på nyare grejer.

Det hörs absolut ingenting när jag startar min dynaco.
Inte heller när jag stänger av den. Däremellan sprider den musik.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-15 17:14

Morello skrev:Framförallt finns tidskonstanter i tex DC-servo etc som behöver integrera ett tag innan man når DC-balans.


Kan man säga att det är lite DC som slinker igenom?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav jansch » 2023-05-15 20:02

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Framförallt finns tidskonstanter i tex DC-servo etc som behöver integrera ett tag innan man når DC-balans.


Kan man säga att det är lite DC som slinker igenom?


Nja.....
Det blir ju en puls. Dock är det ju ett abnormt driftsläge som uppstår när återkopplingsslingor etc inte fungerar pga för låg spänning momentant. Men du har ju i sig rätt t.ex när ett klass AB slutstegs ena effekttransistor "öppnar" tillfälligt och släpper igenom ena matningsspänningen helt eller delvis. Studerar man t.ex LM3886 hittar man strömgeneratorer som måste ha en viss minimispänning för att fungera, dessa matar signalkedjans förstärkarsteg som då ger "fel" potential till sluttransistorerna och en av sluttransistorerna öppnar och ger en "bump" i högtalaren. LM3886 har dock skydd för detta.
Som jag nämnde är detta typiskt för integrerade kretsar som är specade med minimum matningsspänning. T.ex LM3886 behöver 20volt för att med säkerhet fungera korrekt. Vid diskret uppbyggda förstärkare är det ju konstruktörens ansvar att alla delkretsar fungerar vid vald matningsspänning

Det kan oxå vara som Morello skriver att det finns tidskonstanter (RC-länkar) i förstärkaren, både som ingående komponenter och t.ex transistorsteg som inte "hinner med" om man ska uttrycka det enkelt. (ber om usäkt för den förenklade beskrivningen).

Vid rörslutsteg är man ju beroende av att rören blir uppvärmda (elektronemissionen). Då har man kanke mindre problem då effektrören värms upp långsammas och därför inte släpper igenom ström initialt.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1068
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav BellsnWhistles » 2023-05-16 09:41

Jag har ett par Supremeslutsteg (svenska, av Åke Blom) som helt saknar relä eller andra skyddskretsar och de startar mjukt helt utan knäpp eller bump, musiken bara kommer fram.
De är lite roliga också när man stänger av dem för först händer ingenting, sedan efter några sekunder så minskar ljudvolymen gradvis när strömförsörjningens lytar laddar ur tills det blir helt tyst. Inga knäpp eller distorderad ljud då heller.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34913
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav Morello » 2023-05-16 10:11

Jag skulle aldrig våga saluföra för- eller slutsteg som inte hanterar på- och avslag utan att avge diverse oljud. Det måste vara ytterligt ovanligt anno 2023, men jag vet att sådant förekommer.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav distad » 2023-05-16 14:32

Jag pratade med min rep gubbe som jag anlitat många gånger och han kunde inte se något relä när han tittade på något schema så sa att det kan vara så att slutsteget alltid har varit så. Jag minns ju att Rotel förr var så. Hur det är på de nyare vet jag inte. Om jag inte får ner priset så hoppar jag i att köpa och lägger slanten på beg. Hemmabio högtalare istället som jag inte fått något svar på ännu..... :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-16 15:20

Mina Rotel slutsteg är tysta men Quad-stegen lät lite när de blev gamla.

Hylsan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-09-18

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav Hylsan » 2023-09-19 10:51

Har en quad 405:a som har detta fenomen, ofta inte bara ett litet bump eller utan rätt rejält "där sprack högtalaren"-knäpp.
Väldigt inkonsekvent problem dock, ibland inte alls. Kör med ett Quad33-försteg.

Tänkte att man borde väl (enkelt sagt) sätta en konding i serie på sekundärsida av transformatorn för att motverka spiken?
Kanske mer en fråga för elektronikforumet men tänkte ifall någon här visste någon teoretiskt miss i resonemanget :wink:

Min tanke är lite att så småningom även sätta en separat brytare till 405:an (för att enklare kunna laborera mellan olika försteg).

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3497
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav peterh » 2023-09-19 11:37

Hylsan skrev:Har en quad 405:a som har detta fenomen, ofta inte bara ett litet bump eller utan rätt rejält "där sprack högtalaren"-knäpp.
Väldigt inkonsekvent problem dock, ibland inte alls. Kör med ett Quad33-försteg.

Tänkte att man borde väl (enkelt sagt) sätta en konding i serie på sekundärsida av transformatorn för att motverka spiken?
Kanske mer en fråga för elektronikforumet men tänkte ifall någon här visste någon teoretiskt miss i resonemanget :wink:

Min tanke är lite att så småningom även sätta en separat brytare till 405:an (för att enklare kunna laborera mellan olika försteg).

Att bryta slutsteget först är att rekommendera, annars får du förstegets utdööende kraft att ge en negativ puls.
Så sätt du en separat brytare.
Ideala cykeln :
tillslag : förförstärkare till, paus , slutsteg
avstängning : stäng slutsteg först , paus stäng försteg.

Vissa förförstärkare har ett relä som kortsluter utgången tills slutsteget har kommit upp i "drift" och som kortsluter
utgången innan matningen försvinner vid avstängning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav Neuhausen » 2023-09-19 12:29

Jag har inte tänkt på det då jag aldrig haft någon riktig stereopryl som gjort det. Men jag skulle börjat med att mäta om det är likström kvar över utgången när allt är igång. Särskilt om det är något som börjat poppa när det åldrats.

Det finns i alla fall mycket som kan gå fel som gör att man får DC på utgången. Men jag skulle framför allt dra öronen åt mig om något klickar i förstärkaren efter att man slagit på den och det ändå blir en bump. Klicket är ofta ett relä som kopplar bort utgången och låter förstärkaren stabilisera sig innan högtalaren kopplas in. Det fanns ofta offset inställningar i utgångssteget och potentiometrarna får aldrig kosta något, ens i dyra prylar. Att styra DC offset med en servokrets, det är kanske det som gäller idag. Men poppar det så är något antagligen inte som det skall, men det finns olika nivåer i helvetet.

Jag är inte insatt i hur förstärkare är byggda i praktiken nu, "alla sätt" gissar jag på, men DC koppling mellan de olika stegen inne i utrustningen var i alla fall framtiden när jag lärde mig. Det kan göra att man drar med en DC signal från ingången på en förstärkare till utgången. När allt (eller något) är kapacitivt kopplat så försvinner hela DC komponenten.

Ett test som är värt att göra är att jämföra hur det låter när man startar med olika signalkällor anslutna (med de andra helt bortkopplade och även med de inkopplade). Poppar det med datorn inkopplad men inte med CD spelaren inkopplad?

Det finns också saker där det är naturligt att det poppar, men frågan är hur många som använder sådana gamla prylar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22694
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav RogerGustavsson » 2023-09-19 15:28

Neuhausen skrev:Det finns i alla fall mycket som kan gå fel som gör att man får DC på utgången. Men jag skulle framför allt dra öronen åt mig om något klickar i förstärkaren efter att man slagit på den och det ändå blir en bump. Klicket är ofta ett relä som kopplar bort utgången och låter förstärkaren stabilisera sig innan högtalaren kopplas in. Det fanns ofta offset inställningar i utgångssteget och potentiometrarna får aldrig kosta något, ens i dyra prylar.


Tror inte detta gäller just Quad 405. Finns inget relä och heller inga potentiometrar i det slutsteget. Det är i alla fall rätt gammal så det finns säkert ett antal elekrolytkondensatorer som kan behöva bytas. Jag har två Quad 405-2 som varit i drift i runt 20 år, nu fungerar de inte längre.

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav Neuhausen » 2023-09-19 20:33

RogerGustavsson skrev:
Neuhausen skrev:Det finns i alla fall mycket som kan gå fel som gör att man får DC på utgången. Men jag skulle framför allt dra öronen åt mig om något klickar i förstärkaren efter att man slagit på den och det ändå blir en bump. Klicket är ofta ett relä som kopplar bort utgången och låter förstärkaren stabilisera sig innan högtalaren kopplas in. Det fanns ofta offset inställningar i utgångssteget och potentiometrarna får aldrig kosta något, ens i dyra prylar.


Tror inte detta gäller just Quad 405. Finns inget relä och heller inga potentiometrar i det slutsteget. Det är i alla fall rätt gammal så det finns säkert ett antal elekrolytkondensatorer som kan behöva bytas. Jag har två Quad 405-2 som varit i drift i runt 20 år, nu fungerar de inte längre.


Precis, mycket händer när en förstärkare startar och buffande eller poppande kan vara normalt för en del förstärkare. Det var en intressant konstruktion på 405an.

Men händer det på en förstärkare som har reläer på utgångarna, med de goda förutsättningar den då får att starta på ett civilserat sätt, så tycker jag att det är mer troligt att något är fel.

Hylsan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-09-18

Re: Påslag av slutsteg/förstärkare = bump i högtalarna

Inläggav Hylsan » 2023-09-19 23:10

Ska prova först Peters förslag om ordningen i vilken jag startar försteg o slutsteg. I mitt fall kan det hjälpa tillräckligt.
Än så länge låter den bra annars så den har inte gett upp än. Pga ont om mekarplats har jag inte direkt öppnat den men känns original så jo, får bli lite utbyte av kondingar inom snar framtid, men jag lever lite efter devisen "dont fix what aint broken" :lol:


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster