Koppla två passiva subbar till en 1kanals-förstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

0EQ
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-02-18

Koppla två passiva subbar till en 1kanals-förstärkare

Inläggav 0EQ » 2023-05-17 10:28

Hej allihopa

Har 2 st XTZ SUB 10.17 : or, där en utav stärkarna gett upp. Har redan testat repa den efter kontakt med XTZ supporten (som var otroligt bra och hjälpsam f ö), men det gick åt pipan. Tänkte då helt enkelt montera bort den och köra båda lådor kopplade till samma stärkare.
Ska man då parallellkoppla eller seriekoppla elementen? Klarar stärkaren detta? Jag kör inte särskilt högt då jag bor i lägenhet.

Uppskattar all hjälp, stort tack i förväg

nijo
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Koppla två passiva subbar till en 1kanals-förstärkare

Inläggav nijo » 2023-05-17 17:02

Det är stor risk att förstärkaren inte riktigt mår bra av parallellkoppling så kör på seriekoppling isåfall. Hur gick det åt pipan med reparationen?

0EQ
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-02-18

Re: Koppla två passiva subbar till en 1kanals-förstärkare

Inläggav 0EQ » 2023-05-17 20:25

Ok, tack för det.

Jag skulle byta 2 kondingar, gjorde det, men den funkade inte ändå, lossade den igen för att kolla om jag satt i nåt fel, och då paja jag nåt på kortet av misstag, kommer inte ihåg exakt vad som hände, det var nåt år sedan, skrotade kretskorten men behöll plattan...

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Koppla två passiva subbar till en 1kanals-förstärkare

Inläggav jansch » 2023-05-18 23:09

nijo skrev:Det är stor risk att förstärkaren inte riktigt mår bra av parallellkoppling så kör på seriekoppling isåfall. Hur gick det åt pipan med reparationen?


Då slutsteg är spänningsstyrda bir det ju liten uteffekt vid serriekoppling.....

nijo
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Koppla två passiva subbar till en 1kanals-förstärkare

Inläggav nijo » 2023-05-19 11:51

Jo, det är väl knappast ultimat men som en temporär lösning? Alternativet att köra en förstärkare som verkar vara lite klent konstruerad med halva impedansen känns för riskabelt.

0EQ
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-02-18

Re: Koppla två passiva subbar till en 1kanals-förstärkare

Inläggav 0EQ » 2023-05-19 12:53

Det kommer ner till ifall stärkaren kan trycka ut mer ström eller inte antar jag? Vad drar mer ström, halverad impedans eller dubblerad spänning? Hur ser skalan ut volym kontra strömförbrukning? Är det någon punkt i den kurvan där stärkaren blir överbelastad och är man ens i närheten av den punkten ifall man inte spelar starkare än 80-85dB?
Hur kan 500 RMS Watt inte vara tillräckligt?

Vad vet jag :p

Eller är det bästa kanske är att koppla dem i serie, testköra 1-2 tim på hyfsad volym, göra samma sak parallellkopplat och sedan kolla när den blir som varmast... Eller?

nijo
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 2005-02-14
Ort: Göteborg

Re: Koppla två passiva subbar till en 1kanals-förstärkare

Inläggav nijo » 2023-05-19 14:26

Om du är beredd på att riskera även den andra förstärkaren så prova att köra parallellt. Om steget är välkonstruerat så borde det slå ha skyddskretsar som slår till vid olämplig last. Gissningsvis är dina element på 4 Ohm och med parallellkoppling får du 2 Ohm (nominellt). Om det inte är välkonstruerat kan det går sönder och just denna förstärkare verkar vara av sämre kvalité. Jag har själv en liggande som är trasig.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Koppla två passiva subbar till en 1kanals-förstärkare

Inläggav jansch » 2023-05-19 14:47

0EQ skrev:Det kommer ner till ifall stärkaren kan trycka ut mer ström eller inte antar jag? Vad drar mer ström, halverad impedans eller dubblerad spänning? Hur ser skalan ut volym kontra strömförbrukning? Är det någon punkt i den kurvan där stärkaren blir överbelastad och är man ens i närheten av den punkten ifall man inte spelar starkare än 80-85dB?
Hur kan 500 RMS Watt inte vara tillräckligt?

Vad vet jag :p

Eller är det bästa kanske är att koppla dem i serie, testköra 1-2 tim på hyfsad volym, göra samma sak parallellkopplat och sedan kolla när den blir som varmast... Eller?


Nu tänker du nog lite konstigt.... jag antar att du inte är tekniker, därför beskriver jag hur sambanden är.

Förstärkaren/slutsteget har ett maximalt spänningssving, om man dubblar belastningsimpedansen, d v s 2 seriekopplade högtalare, förändras inte maximal utspänning (i praktiken dock litegran men det kan vi se som försumbart).
Om nu slutsteget kan prestera 500W med en högtalare kommer slutsteget ge 250W med 2 seriekopplade högtalrelement.

Slutsteget "trycker" inte ut ström. Strömmen och spänningen följer Ohms Lag:

Ström = spänning/resistans (I=U/R)........... eller Spänning = ström*resistans (U=I*R)

Man kan också utrycka det som Effekt = spänning i kvadrat/resistans (P=U*U/R). Då ser man direkt att uteffekten halveras om resistansen fördubblas.

Viktigt, med tanke på att du skriver "eller dubbla spänningen....". Om du tittar på formeln ovan är spänningen i kvadrat för att få fram effekten. Man får alltså öka spänningen med roten ur 2 (d v s 41,4%), inte dubbelt för att dubbla effekten.

Ovan likställer jag resistans = impedans då det handlar om max ström/spänning/effekt.

0EQ
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-02-18

Re: Koppla två passiva subbar till en 1kanals-förstärkare

Inläggav 0EQ » 2023-05-21 22:38

Tack för svaren (och den utförliga lektionen), uppskattas. :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster