Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Calleberg » 2023-06-21 19:12

FBK skrev:Kunde inte låta bli att se recensionen av Dali Oberon 3 :oops: :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=wFclQ8E ... R-Research billig, billig skit som behöver nya delar. :o kostar visst bara 300 dollar. :mrgreen:


För 300 Dollares kan man få ett begagnat driverack PA2, just saying... :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-21 22:08

Calleberg skrev:
FBK skrev:Kunde inte låta bli att se recensionen av Dali Oberon 3 :oops: :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=wFclQ8E ... R-Research billig, billig skit som behöver nya delar. :o kostar visst bara 300 dollar. :mrgreen:


För 300 Dollares kan man få ett begagnat driverack PA2, just saying... :)

Jag kommer inte starta några nya trådar eller skriva något mer i huvud taget om uppgradering av högtalare,filter osv, och annat då jag förstått att alla de tankar jag har är idioti i andras ögon. Dvs, jag lägger ner detta,punkt :!:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav jansch » 2023-06-22 01:01

FBK,
Då har du ju lärt dig något!
Fast vem har sagt att dina tankar är idioti? Det är rejält nedvärderante av dom som har lagt ner energi och tid att besvara din fråga och kommenterat.
En helt annan sak är om du inte är nöjd med svaren och förväntade dej att nya filterkomponenter skulle förhoppningsvis hörbart förbättra en befintig högtalare.

Sedan skall man inte underskatta placeboeffekter av att byta komponenter, ju dyrare desto bättre effekt - en sammanfatting av hur vi människor funkar

Nedan en summering av vad du bl.a har fått dej till livs i denna tråd.
Dock först och främst:
vill man få en reel/verklig förbättring handlar det om att mäta upp frekvensgången, justera och beräkna nytt filter och därefter verifiera med ny mätning. 99% av alla filter i befintliga låg/mellanklasshögtalare är dimensionerade för brytfrekvens, thats it. Ytterigt få innehåller lite mer genomtänktar lösningar och komponenter för att korrigera frekvenskurvan i de enskilda högtalarelementens aktiva arbetsområden.

Vad du har lärt dig är (om jag nu minns trådens inlägg rätt, annars är det standardsvar):
- Bipolära elyter är värda att byta, till och utan att man behöver mäta.
- De flesta ordinära s.k. plastkondingar för rimliga pengar, t.ex med polypropylen som dielektrikum, är helt OK. Dyrare kondingar än SCR och liknande är bara att göra slut på pengar i onödan. Undvik "highend" komponenter som marknadsförs med skitsnack, "industrikomponenter" med specade tekniska prestanda kan man lita på.
- Bandlindade (folie) spolar är visserligen bra men vanliga trådlindade har utmärkta prestanda till rimligare pris.
- spolar med kärna av järn KAN ge distorsion om dom är feldimensionerade, frågan är dock om det är värt att byta till luftlindad som vanligtvis har högre resttans.
- byta till tjockare spolar (grövre tråd) är inte alltid bättre, ibland är det faktiskt sämre.
- trådlindade keramiska motstånd är inte ett dåligt val i ett högtalarbygge.
- Att byta interna kablar kan man göra för feel good-känsla. Man bör inse att ett högtalarelement har flera meter tunn, vanlig lackad koppartråd som också är en ledning ur elektrisk synvinkel.
- Moderna högtalare har oftast kabelskor för både filter och högtalarelement (minskar produktionskostnaden) . Det kan vara värt att löda fast dessa.

Att leka lite med komponent uppgradering kan vara kul men om det blir bättre eller sämre kan man inte lyssna sig till*. Vårt hörselminne på den nivån är alldeles för kort, sådär 5-7 sekunder, det tar då alldeles för lång tid att att byta filterkoponenter - om man nu inte är ute efter placeboeffekten.......

*Det är alldeles för många variabler som påverkar hur vi uppfattar kvaliten på ljudet, inte bara musikmaterialet utan hur vi mår, stresspåslag, tidigare ljudhändeler under dagen, vad vi vill höra, förväntningar, mm.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav Calleberg » 2023-06-22 10:22

FBK skrev:
Calleberg skrev:
FBK skrev:Kunde inte låta bli att se recensionen av Dali Oberon 3 :oops: :mrgreen: https://www.youtube.com/watch?v=wFclQ8E ... R-Research billig, billig skit som behöver nya delar. :o kostar visst bara 300 dollar. :mrgreen:


För 300 Dollares kan man få ett begagnat driverack PA2, just saying... :)

Jag kommer inte starta några nya trådar eller skriva något mer i huvud taget om uppgradering av högtalare,filter osv, och annat då jag förstått att alla de tankar jag har är idioti i andras ögon. Dvs, jag lägger ner detta,punkt :!:


Bästa herr Snöflinga :) Du missförstår mitt inlägg.

Jag reagerade mest på kostnaden. Detta är vad jag försökte förmedla:

Istället för att lägga 300 dollares på Passiva komponenter (eller vad det nu är han kränger) för att ändra tonkurvan på ett specifkt sätt på en specifik högtalare, kan man istället lägga pengarna på en begagnad DSP och på ett mycket enklare sätt ändra tonkurvan, hur man vill, hur mycket man vill, på alla möjliga högtalare.

Man kan t.om tänka sig att man mha sin DSP gör ingrepp i tonkurvan såsom man önskar och därefter duplicerar det i möjligaste mån med ett modifierat passivt filter.

Tröttnar man kan man dessutom sälja sin DSP och få tillbaka en stor del av sina dollares ganska enkelt.
De passiva komponenterna är både ordentligt mer svårsålda och har väldigt dåligt andrahandsvärde.

OCH som lök på laxen i midsommartider, tycker man det är jobbigt att mäta och grejja har just Driverack PA2 även möjlighet att automatiskt ekvalisera åt dig, På liknande vis som Ådisäj och Dirak laij osv. Men då behöver du iochförsig lägga en dryg tusenlapp på en mikrofon ochså.

Glad midsommar på dig gubbjävel :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22713
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav RogerGustavsson » 2023-06-22 11:12

Calleberg skrev:OCH som lök på laxen i midsommartider, tycker man det är jobbigt att mäta och grejja har just Driverack PA2 även möjlighet att automatiskt ekvalisera åt dig, På liknande vis som Ådisäj och Dirak laij osv. Men då behöver du iochförsig lägga en dryg tusenlapp på en mikrofon ochså.


Det finns säkert någon som lånar ut en UMIK-1 eller gör mätningarna åt dig bland de som håller till på detta forum.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Delningsfilter i gamla högtalare, behöver undervisning

Inläggav distad » 2023-06-22 18:31

Calleberg skrev:
FBK skrev:
Calleberg skrev:
För 300 Dollares kan man få ett begagnat driverack PA2, just saying... :)

Jag kommer inte starta några nya trådar eller skriva något mer i huvud taget om uppgradering av högtalare,filter osv, och annat då jag förstått att alla de tankar jag har är idioti i andras ögon. Dvs, jag lägger ner detta,punkt :!:


Bästa herr Snöflinga :) Du missförstår mitt inlägg.

Jag reagerade mest på kostnaden. Detta är vad jag försökte förmedla:

Istället för att lägga 300 dollares på Passiva komponenter (eller vad det nu är han kränger) för att ändra tonkurvan på ett specifkt sätt på en specifik högtalare, kan man istället lägga pengarna på en begagnad DSP och på ett mycket enklare sätt ändra tonkurvan, hur man vill, hur mycket man vill, på alla möjliga högtalare.

Man kan t.om tänka sig att man mha sin DSP gör ingrepp i tonkurvan såsom man önskar och därefter duplicerar det i möjligaste mån med ett modifierat passivt filter.

Tröttnar man kan man dessutom sälja sin DSP och få tillbaka en stor del av sina dollares ganska enkelt.
De passiva komponenterna är både ordentligt mer svårsålda och har väldigt dåligt andrahandsvärde.

OCH som lök på laxen i midsommartider, tycker man det är jobbigt att mäta och grejja har just Driverack PA2 även möjlighet att automatiskt ekvalisera åt dig, På liknande vis som Ådisäj och Dirak laij osv. Men då behöver du iochförsig lägga en dryg tusenlapp på en mikrofon ochså.

Glad midsommar på dig gubbjävel :D

Får avsluta detta. Jag vet att du vill väl. Men när man lever existensminimum så finns det "inga pengar" till flashiga lådor. Och om jag kunde köpa sådant osv. så hade jag hellre köpt en stereo. Mitt lilla sura inlägg beror på en annan tråd också och jag har kommit till insikt att om man har det som jag ekonomiskt så är det ingen ide att fråga något på det här forumet då det bara är mätgrunkor osv. som "gäller" och som jag inte kan köpa, dvs fattig och Hifi går inte ihop. Så ni får ha det då jag skickat Pm till Nattis om bett om stängning av mitt konto då jag lägger ner Hifi forandet nu :!:
Mvh Per
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst