5.1 ljud 5G

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

5.1 ljud 5G

Inläggav radelius » 2023-07-28 08:45

I sommarstugan kör jag all streaming via 4g router (Telia abbonemang) och sedan via wifi till tv:n. Funkar bra så när som på att jag inte får 5:1 ljud. Vad beror det på?
Har även provat att köra med telefonen 5g som router utan lyckat resultat. Får enl Bredbandskollen en nedladdningshastighet på ca 170Mbit/s i 5g

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-07-28 19:09

Det fattas info om hela signlakedjan.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav radelius » 2023-07-28 19:39

Vad mer efterlyses Johan Lindros?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-07-28 21:05

Vilken tv? Olika appar i tv:n, stödjer de Dolby Digital (plus)? Eller har du annan strömningsavkodarburk? Inställning i digitala utgången på tv:n? Hur kopplat till hembioreceivern? När det gäller apparna i tv:n är det saker du själv behöver kolla upp. På Svtplay är det bara vissa program med 5.1-ljud.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav radelius » 2023-07-29 09:00

Vet inte riktigt var jag börjar men..
Tidigare har jag haft CanalDigital parabol till samma utrustning och då har det funkat, inget ändrat i övrigt.
Fråga ett i mitt sökande är:
Kan det vara så att 5.1 ljudet filtreras bort i 5g signalen.
Kan det ske en bortfiltreri g i övergången till wifi?
I min två år gamla Samsung som är kopplad med Hdmi till en Pioneer receiver(av tveksam kvalite men lika fullt fungerar att koda 5.1) finns inte mycket till inställning, kör på auto.
Jag har även en Chromecast inkopplad i TV:n som inte heller ger fler anal.
Är det någon ytterligare hjälp för dig Johan?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav Belker » 2023-07-29 09:22

Om data hämtas med 4G eller 5G har ingen betydelse. 5G filtrerar inte bort något. Felet ligger rimligtvis i din TV eller receiver, men sånt kan Johan och andra bättre.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-07-29 10:32

radelius skrev:Vet inte riktigt var jag börjar men..
Tidigare har jag haft CanalDigital parabol till samma utrustning och då har det funkat, inget ändrat i övrigt.
Fråga ett i mitt sökande är:
Kan det vara så att 5.1 ljudet filtreras bort i 5g signalen.
Kan det ske en bortfiltreri g i övergången till wifi?
I min två år gamla Samsung som är kopplad med Hdmi till en Pioneer receiver(av tveksam kvalite men lika fullt fungerar att koda 5.1) finns inte mycket till inställning, kör på auto.
Jag har även en Chromecast inkopplad i TV:n som inte heller ger fler anal.
Är det någon ytterligare hjälp för dig Johan?


Det som fattas är:
Vilka operatörer använder du?
Vilka appar använder du?

Du kan prova att koppla Chromcastdongeln direkt till hembioreceivern. När den kopplas till tv:n kan det vara så att via HDMI-CEC-signaleringen så ”säger” tv:n till Chromecasten att den är en tvåkanalig apparat.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav Belker » 2023-07-29 10:39

Belker skrev:Om data hämtas med 4G eller 5G har ingen betydelse. 5G filtrerar inte bort något. Felet ligger rimligtvis i din TV eller receiver, men sånt kan Johan och andra bättre.


Tillägg: Och det är data som data, oavsett om det distribueras med mobilnät, fiber eller annat. Felet ligger efter ditt wifi.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-07-29 11:20

Belker skrev:
Belker skrev:Om data hämtas med 4G eller 5G har ingen betydelse. 5G filtrerar inte bort något. Felet ligger rimligtvis i din TV eller receiver, men sånt kan Johan och andra bättre.


Tillägg: Och det är data som data, oavsett om det distribueras med mobilnät, fiber eller annat. Felet ligger efter ditt wifi.


Nej, det kan vara olika strömmar. Notera att Radelius tidigare använt parabol; vanlig broadcast-tv.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5353
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav Belker » 2023-07-29 11:53

Johan_Lindroos skrev:
Belker skrev:
Belker skrev:Om data hämtas med 4G eller 5G har ingen betydelse. 5G filtrerar inte bort något. Felet ligger rimligtvis i din TV eller receiver, men sånt kan Johan och andra bättre.


Tillägg: Och det är data som data, oavsett om det distribueras med mobilnät, fiber eller annat. Felet ligger efter ditt wifi.


Nej, det kan vara olika strömmar. Notera att Radelius tidigare använt parabol; vanlig broadcast-tv.

Ja, fast det är ju en helt annan tjänst. Jag ville bara påpeka att stream är stream genom wifi, oavsett leverans.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav radelius » 2023-07-29 13:50

Jag kör i huvudsak appar i tv:n som SVT Play, Netflix, HBO mfl. Inte mycket att ställa in i dem vad jag kan se.
Operatör är Telia

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5793
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav Michael » 2023-07-30 23:04

Har just den TVn kunnat skicka ut 5.1 ljud tidigare?
Hur skickar du ljudet från TVn till receivern (jag antar det är dit du vill ha ljudet)?

//Michael

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav juanth » 2023-07-31 10:17

Om det är en HDMI-kabel i kedjan så prova att byta den. De brukar kunnna krångla.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5196
Blev medlem: 2016-08-01

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav dewpo » 2023-07-31 13:32

radelius skrev:Jag kör i huvudsak appar i tv:n som SVT Play, Netflix, HBO mfl. Inte mycket att ställa in i dem vad jag kan se.
Operatör är Telia

Netflix, HBO mfl. Borde ge surrondljud om allt är rätt inställt :| SVT Play Appen däremot tror jag inte ger något 5.1 ljud :? Jag har åtminstone inte lyckats :oops: Men, de flesta tv apparater brukar ha olika val angående vilket ljud som skall sändas ut och auto brukar inte alltid fungera. Har du letat igenom alla ljudinställningar? Alltså i systemet, inte i apparna!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9644
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: 5.1 ljud 5G

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-07-31 21:36

dewpo skrev:
radelius skrev:Jag kör i huvudsak appar i tv:n som SVT Play, Netflix, HBO mfl. Inte mycket att ställa in i dem vad jag kan se.
Operatör är Telia

Netflix, HBO mfl. Borde ge surrondljud om allt är rätt inställt :| SVT Play Appen däremot tror jag inte ger något 5.1 ljud :? Jag har åtminstone inte lyckats :oops: Men, de flesta tv apparater brukar ha olika val angående vilket ljud som skall sändas ut och auto brukar inte alltid fungera. Har du letat igenom alla ljudinställningar? Alltså i systemet, inte i apparna!


Då har du misslyckats. :wink:
//Johan Lindroos


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster