Moderator: Redaktörer
andershelin skrev:Har precis köpt ny TV, en LG Oled. Efter det har det börjat strula med de andra maskinerna i racket.
När jag slår på tv;n och min bluray, Oppo-bdp95, låser sig min reciever Denon AVR-2105 helt....ingenting fungerar förutom av/på om jag trycker direkt på receivern. Går inte att stänga av via fjärren. Jag får sedan lov att bryta strömmen för att något skall hända med receivern men efter att ha slagit på strömmen igen går det några sekunder sen låser den sig igen.
Detta har börjat sedan nya tv; kom in i bilden...vad kan det vara för fel? Går det att ändra något på någon fjärrkontroll då de verkar "krocka" med varandra?
steveo1234 skrev:andershelin skrev:Har precis köpt ny TV, en LG Oled. Efter det har det börjat strula med de andra maskinerna i racket.
När jag slår på tv;n och min bluray, Oppo-bdp95, låser sig min reciever Denon AVR-2105 helt....ingenting fungerar förutom av/på om jag trycker direkt på receivern. Går inte att stänga av via fjärren. Jag får sedan lov att bryta strömmen för att något skall hända med receivern men efter att ha slagit på strömmen igen går det några sekunder sen låser den sig igen.
Detta har börjat sedan nya tv; kom in i bilden...vad kan det vara för fel? Går det att ändra något på någon fjärrkontroll då de verkar "krocka" med varandra?
Testa att slå av HDMI CEC, eller byt HDMI ingång till en av de som saknar ARC/eARC.
andershelin skrev:steveo1234 skrev:andershelin skrev:Har precis köpt ny TV, en LG Oled. Efter det har det börjat strula med de andra maskinerna i racket.
Testa att slå av HDMI CEC, eller byt HDMI ingång till en av de som saknar ARC/eARC.
Flyttat runt HDMI nu, ingen skillnad....hur stänger jag av HDMI CEC?
Är en teknisk idiot så kan du guida vore det toppen...
Kan jag se någonstans vilken ingång som saknar ARC/eARC? För du menar i tv; misstänker jag?
Har digitalbox för TV-kanaler samt PS4 och Oppon inkopplade till tv;n....
steveo1234 skrev:andershelin skrev:steveo1234 skrev:
Kan jag se någonstans vilken ingång som saknar ARC/eARC? För du menar i tv; misstänker jag?
HDMI har märkning vid den fysiska kontakten där det står ARC, både på tv och förstärkare och är vanligtvis HDMI 1.
HDMI CEC stängs av i menyn. Jag känner inte till din förstärkare men manualen kan den infon.
Johan_Lindroos skrev:steveo1234 skrev:andershelin skrev:
HDMI har märkning vid den fysiska kontakten där det står ARC, både på tv och förstärkare och är vanligtvis HDMI 1.
HDMI CEC stängs av i menyn. Jag känner inte till din förstärkare men manualen kan den infon.
Förstärkaren är befriad från HDMI.![]()
Laila skrev:@andershelin:
Var ansluter du HDMI-kabeln på AVR:n som ju saknar den ingången ??? Du kan kanske testa med optiskt kabel mellan TV och AVR(om optisk ingång finns på AVR:n?). . . typ ?
Johan_Lindroos skrev:Jag tror jag kommit på vad problemet är.
Det kan vara att BD-spelaren inte skickar ut antingen vanlig AC-3 (Dolby Digital) eller vanlig DTS på optiska utgången. Kolla i menysystemet om det går att ställa in så att spelare skickar ut någon av dessa gammeldags ljudkodekar på den optiska utgången. Det kan bli knas som det är nu att din TV kommunicerar via HDMI-CEC och BD-spelaren då skickar ut en nyare ljudkodek till TV:n och eventuellt(?) stänger av eller skickar ut något illegalt på den optiska utgången. Prova med en vanlig DVD-skiva (eller koppla in en gammal DVD-spelare), då borde det fungera. Om det inte fungerar ens med en DVD-skiva kan du överväga att byta ut Denonen, då verkar den trasig. Den är närmare hedenhös nu.
Johan_Lindroos skrev:Jag tror jag kommit på vad problemet är.
Det kan vara att BD-spelaren inte skickar ut antingen vanlig AC-3 (Dolby Digital) eller vanlig DTS på optiska utgången. Kolla i menysystemet om det går att ställa in så att spelare skickar ut någon av dessa gammeldags ljudkodekar på den optiska utgången. Det kan bli knas som det är nu att din TV kommunicerar via HDMI-CEC och BD-spelaren då skickar ut en nyare ljudkodek till TV:n och eventuellt(?) stänger av eller skickar ut något illegalt på den optiska utgången. Prova med en vanlig DVD-skiva (eller koppla in en gammal DVD-spelare), då borde det fungera. Om det inte fungerar ens med en DVD-skiva kan du överväga att byta ut Denonen, då verkar den trasig. Den är närmare hedenhös nu.
Kurben skrev:Jag skulle tro att BD-spelaren skickar ut E-AC3 via optiskt och det klarar inte din gamla AVR, som förmodligen endast klarar vanlig AC3 samt eventuellt DTS. Som sagt ovan, leta igenom menyer och manual för inställning om ljudformat. Alternativt få du ställa din BD-spelare att mata ut LPCM/PCM istället då kommer det fungera oavsett.
Kurben skrev:Jag skulle tro att BD-spelaren skickar ut E-AC3 via optiskt och det klarar inte din gamla AVR, som förmodligen endast klarar vanlig AC3 samt eventuellt DTS. Som sagt ovan, leta igenom menyer och manual för inställning om ljudformat. Alternativt få du ställa din BD-spelare att mata ut LPCM/PCM istället då kommer det fungera oavsett.
Johan_Lindroos skrev:D.v.s. Meny..., Avancerade inställningar..., Ljudutgång... alternativt Audio Output..., Av eller Off.
Johan_Lindroos skrev:Börja med att "RTFM".![]()
Johan_Lindroos skrev:P.S. Bägge dina spelare har ju analog multikanal ut på vanliga RCA-utgångar som du kan ansluta till din Denon som en alternativ lösning. Däremot kan det vara problem med läppsynken så du kan behöva ställa in spelläget på teven, om det inte finns någon fördröjningsmöjlighet i spelaren. D.S.
P.S.2. Det finns några andra ljudinställningar du kan behöva göra.
Inställningar...
Ljud...
Digital ljudutgång...
Ställ in på:
- Dolby Audio
- DTS/DTS-HD
- MPEG
Välj här PCM om din hembioreceiver inte klarar någon av dessa, t.ex. för MPEG-ljud (vanligt att hembioreceiver inte har sådan dekoder)
D.S.2.
Allt det här står i manualen för Panasonicen.![]()
andershelin skrev:Johan_Lindroos skrev:P.S. Bägge dina spelare har ju analog multikanal ut på vanliga RCA-utgångar som du kan ansluta till din Denon som en alternativ lösning. Däremot kan det vara problem med läppsynken så du kan behöva ställa in spelläget på teven, om det inte finns någon fördröjningsmöjlighet i spelaren. D.S.
P.S.2. Det finns några andra ljudinställningar du kan behöva göra.
Inställningar...
Ljud...
Digital ljudutgång...
Ställ in på:
- Dolby Audio
- DTS/DTS-HD
- MPEG
Välj här PCM om din hembioreceiver inte klarar någon av dessa, t.ex. för MPEG-ljud (vanligt att hembioreceiver inte har sådan dekoder)
D.S.2.
Allt det här står i manualen för Panasonicen.![]()
Fått ljudet att fungera nu men "bara" som DTS och Dolby Prologic MUSIK, ej CINEMA......ska justera lite mer under dagen...satte alla perametrar på PCM...kanske får ändra där till DTS...
andershelin skrev:haha, Oppon såld nu är det Panasonicen som gäller men det är väl samma där...fixar just nu med detta...tusen tack för hjälpen
Anders
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster