Current dumping

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mn12

Current dumping

Inläggav mn12 » 2023-08-22 16:38

Jag är lite av en Quad fanboy. Det är helt av subjektiva skäl - jag tycker dom ser jättecoola ut. Har en 306:a i vardagsrummet - där den är snygg och låter tillräckligt bra.

Jag har några frågor om Current Dumping - jag hittar Walkers dokument plus lite annat men jag måste erkänna att min tekniska kompetens inte är god nog för att kunna omvandla det till svar på mina frågor.

Vad jag förstår (kan vara helt fel) så kräver konstruktionen inte jättesnäva toleranser på komponenter vilket borde innebära billigare konstruktioner så varför blev Current Dumping inte en hit (i varje fall i mindre anläggningar innan klass D kom)?

Det verkar finnas ett par mer eller mindre okända förstärkare som använder det förutom Quad men varför används tekniken inte av fler?

Var det bara för att Quad tog patent på det? Eller var Curent Dumping mest en bra marknadsföring från Quads sida och dom tekniska/ekonomiska fördelarna inte var så bra? Finns det något inbyggt i konstruktionen som gör att den inte kan nå "perfektion"?
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Current dumping

Inläggav Morello » 2023-08-22 21:46

Trevligt med en tråd om hifi i allmänhet och analogelektronik i synnerhet!

"Current dumping" är namnet på en mycket finurlig koppling från Quad. Lite förenklat kan den beskrivas som en förstärkare bestående av en höglinjär (men inte så strömkapabel) förstärkare som driver en ganska olinjär strömkapabel stärkare. Utgången från den höglinjära summeras sedan med utgången från den olinjära, varefter systemet återkopplas till den höglinjära förstärkarens ingång. Om man väljer graden av återkoppling och bidragen från resp steg rätt släcker man ut den olinjäritet som det olinjära steget genererar. Lösningen vittnar tvivelsutan om Peter Walkers stora intellekt - en medioker ingenjör kommer helt enkelt inte på den här typen av lösning - lösningen tarvar att man tänker fritt och stort!

Trots dessa finurligheter kan man inte direkt påstå att Quad-slutstegen är direkt ultralågdistorderande. :)

Jo, jag har också en fäbless för Quad - inte för tekniken, utan tack vare den i det närmaste exceptionellt lyckade formgivningen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mn12

Re: Current dumping

Inläggav mn12 » 2023-08-23 10:40

Tackar för infon.
Morello skrev:Trots dessa finurligheter kan man inte direkt påstå att Quad-slutstegen är direkt ultralågdistorderande. :)

Det har jag upptäckt. Men i vardagsrummet så är kombinationen utseende och prestanda i toppklass :).

Beror disten på implementationen eller är det effekt av Current Dumping? Vad jag försöker få fram är går det att konstruera en Current Dumping förstärkare med samma prestanda som ett "konventiellt" steg för ungefär samma kostnad eller är det en återvändsgränd om man ska ha toppprestanda?
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Återgå till Teknikforum