Relä

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Andmen

Relä

Inläggav Andmen » 2023-08-24 17:17

Hej! Jag är ny här på forumet. Jag har ett problem som jag hoppas få hjälp med här!
Jag håller på att bygga en Hotrod och skall montera el fönsterhissar på den! På elhis motorn så är där bara två kontakter. När jag använder plus och minus så går motorn upp. Vänder jag sen på pollerna ( byter plats på plus o minus) så går motorn ner! Jag skulle vilja ha ett relä som växlar( vänder) på pollerna så jag kan styra det med en knapp! Vilket relä skall man ha?
Stefan Andmén

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Relä

Inläggav Calleberg » 2023-08-24 20:59

Nu är ju det här ett sorts hififorum, men...
Välkommen till faktiskt.io :D

Du behöver två helt vanliga växlande reläer. Fast en hotrod borde ha vev. :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-08-26 14:01

Två, varför inte ett... hmm kollade biltema och de hade inte tvåpoligt växlande. Kanske inte finns i bil-världen. Kjell 36100 verkar vara två poligt växlande. Notera att detta relä kommer då bara att växla håll på motorn. Slå av/på måste ske med annat relä eller knapp.

PS. Det är inte helt tydligt på kjell att det är växlande, men bilden och andra siter verkar visa att det är det.

//Michael

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2023-08-26 17:42

Andmen skrev:Hej! Jag är ny här på forumet. Jag har ett problem som jag hoppas få hjälp med här!
Jag håller på att bygga en Hotrod och skall montera el fönsterhissar på den! På elhis motorn så är där bara två kontakter. När jag använder plus och minus så går motorn upp. Vänder jag sen på pollerna ( byter plats på plus o minus) så går motorn ner! Jag skulle vilja ha ett relä som växlar( vänder) på pollerna så jag kan styra det med en knapp! Vilket relä skall man ha?
Stefan Andmén

Du behöver nog mer än ett relä. En treläges strömbrytare att manövrera med, ett relä för start-stopp med någon form av strömmätning så att motorn man kan stanna motorn då den når ändläget, samt ett relä för att växla riktning.

Alltså, lämplig strömbrytare, logik, seriemotstånd till motorn med avkänning samt reläer.

Möjligen finns delar av detta hopbyggt som reservdelar till bilar, tala med en bilelektriker.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-08-26 18:40

Michael skrev:Två, varför inte ett... ...tvåpoligt växlande...
//Michael

Av flera olika anledningar varav tillgängligheten är en, men kanske mest för att det med ett tvåpoligt växlande ändå "måste"brytas med ett extrarelä för att elhissen skall stanna i NC läget. Det blir alltså inte en enklare lösning som man skulle kunna tro.

Med två enpoliga växlande kan du låta brytningen ske på reläspolarna som ju då är separerade. Det skulle teoretisk kunna vara upp/ner knappen direkt, alt. Via ändlägesbrytare, eller som det är i bilar på riktigt, via en kontrollenhet som mäter motorströmmen och hanterar smarta funktioner som att öppna/stänga helt vid kort tryck på knappen osv. Kanske finns det sådana kontrollenheter på eftermarknaden eller så kan man kanske leta rätt på en OEM som passar ens behov.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Återgå till Teknikforum