Rotel 1090 blåser säkringar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Rotel 1090 blåser säkringar

Inläggav David_A » 2023-08-25 09:07

Har ett Rotel 1090 som börjat trilskas :cry:
I våras satt jag och tittade på TV på låg volym när det plötsligt väste och small till i vänster kanal. Poff, så dog ena kanalen och stannade i protect mode

Tog en stund att hitta en reparatör lokalt, och sedan tog han någon månad på sig också. Nåväl, för ca 1 månad sedan fick jag tillbaka steget.
Han hade bytt en internsäkring i steget, och sedan fungerade det :?

Nu hände samma sak igen igår kväll. Låg volym tittandes på TV, pang & tjong så small det till i både steget och högtalarna, och vänster kanal går in i protect mode :roll:

Något tips om vad det skulle kunna vara som spökar? Känns ju drygt om reparatören byter säkring igen, och sedan blir det samma skit igen
Kan ju tillägga att jag stresstestat steget ordentligt under denna månad det fungerat för mig

Användarvisningsbild
Morello

Re: Rotel 1090 blåser säkringar

Inläggav Morello » 2023-08-25 09:44

En brunnen säkring brukar betyda att något är knas. Svårt att veta vad det beror på utan närmare analys.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-08-25 22:23

Håller med Morello. Man måste göra en grundligare felsökning, men min gissning är ngn form av glapp eller dålig lödning ngnstans i effektsteget.

Förr eller senare kommer nog felet riva med sig halvledare och då behöver man byta mer än säkringen.

Jag vill minnas att det sitter säkringar mellan elytpaket och varje steg. Det är säkert dessa som smäller. Frågan är om det är båda i vänster kanal eller bara ena.

(sitter en på positiv matning och en på negativ matning)

Sitter väl iofs säkringar på primärsidan på varje trafo också men smäller dessa hade båda kanalerna slocknat, då primärtrafona är parallellkopplade (har jag för mig)

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2023-08-25 23:11

David_A skrev:Har ett Rotel 1090 som börjat trilskas :cry:
I våras satt jag och tittade på TV på låg volym när det plötsligt väste och small till i vänster kanal. Poff, så dog ena kanalen och stannade i protect mode

Tog en stund att hitta en reparatör lokalt, och sedan tog han någon månad på sig också. Nåväl, för ca 1 månad sedan fick jag tillbaka steget.
Han hade bytt en internsäkring i steget, och sedan fungerade det :?

Nu hände samma sak igen igår kväll. Låg volym tittandes på TV, pang & tjong så small det till i både steget och högtalarna, och vänster kanal går in i protect mode :roll:

Något tips om vad det skulle kunna vara som spökar? Känns ju drygt om reparatören byter säkring igen, och sedan blir det samma skit igen
Kan ju tillägga att jag stresstestat steget ordentligt under denna månad det fungerat för mig

Nu är det ju inte alls samma layout på korten i 1090 som 1080, men den senare verkar ha dragits med ett korrosion lim för att fixera en del av kodningarna på korten.
I fallet med 1080 så var närmaste grannar dioder och motstånd i bias kretsen och en ostabil sådan brukar inte vara så hälsosamt, nu kikade jag bara lite snabbt i manualen och det är inte alls samma komponenter som är placerade i omedelbar närhet till de elektrolyterna som syns i din krets, men det sitter andra dioder och resistorer precis intill så det kan ju kanske vara värt att kika på om det går att se korrosion på komponenter i direkt närhet till elektrolyterna.

Annars inga tips då dessa inte passerat mina händer.

Återgå till Teknikforum