Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Spännande! Är de aktiva än? Pressreleaser och klipp verkar sluta runt 2014...
Kermit116 skrev:Jag har bläddrat årsredovisningarna för bolaget Perfect8 Technolgies AB (som på hemsidan anges som bolaget bakom högtalarna) från räkenskapsåret 2015/16 till 2021/22.
År 2015/16 var bolagets omsättning 332tsek med ett rörelseresultat på -199tsek,
2016/17 0sek resp -315tsek,
2017/18 1196/+522tsek,
2018/19 91/-359tsek,
2019/20 0/-200tsek,
2020/21 0/-9tsek,
2021/22 0/-33tsek
Alla utmärkelser som erhållits fram t o m 2014 verkar inte ha varit tillräckliga för att skapa ett företag med sunda finanser. Var skillnaden mellan design och prislapp å ena sidan och faktisk prestanda å andra sidan för stor?
Chris71 skrev:Kermit116 skrev:Jag har bläddrat årsredovisningarna för bolaget Perfect8 Technolgies AB (som på hemsidan anges som bolaget bakom högtalarna) från räkenskapsåret 2015/16 till 2021/22.
År 2015/16 var bolagets omsättning 332tsek med ett rörelseresultat på -199tsek,
2016/17 0sek resp -315tsek,
2017/18 1196/+522tsek,
2018/19 91/-359tsek,
2019/20 0/-200tsek,
2020/21 0/-9tsek,
2021/22 0/-33tsek
Alla utmärkelser som erhållits fram t o m 2014 verkar inte ha varit tillräckliga för att skapa ett företag med sunda finanser. Var skillnaden mellan design och prislapp å ena sidan och faktisk prestanda å andra sidan för stor?
Nej någon sedelpress verkar det inte ha varit
som nerd och svensk så är det ju ändå lite intressant att vi har ett företag som uppenbarligen fått en del uppmärksamhet
med lite annorlunda lösningar
Morello skrev:Vad pratar vi om för priser?
The eye-catching loudspeakers were the Perfect8 Point MK-II Evolution ($115,000/pair) with active 400Wpc subwoofer amplification. Perfect8 also provided the balanced XLR interconnects ($2500/pair).
Morello skrev:Kablar för 30 000 kr - luktar ormolja om verksamheten.
Almen skrev: ...idiosynkratiska...
I-or skrev:
Den som blir intresserad bör känna till att det inte är särskilt svårt att bygga någonting liknande på egen hand och speciellt dyrt blir det inte heller. Dipoler, speciellt av linjekälletyp, kräver dock ett långt rum för att prestera optimalt. Bakåtstrålningen leder till en akustisk signalprocessoreffekt som kan ha både positiva och negativa effekter beroende på inspelning.
I-or skrev:Det går, men gör det hela mycket knepigare för bandelementet.
I-or skrev:Jag minns att jag läste om dessa ovanliga skapelser för 10-15 år sedan. Priserna är förstås löjeväckande, men sådan är high end-världen.
När det gäller de goda omdömena för flaggskeppsmodellen The Force (https://www.stereophile.com/ces2008/011308force/index.html) och dessutom hyggliga mätresultat ovan samt en specifikation, där extremt låg distorsion presenteras (http://www.perfect8.com/nav/pdf/THEFORCE_productsheet.pdf) så bekräftar det bara vad jag har skrivit många gånger: att det är svårt att misslyckas med linjekällor i allmänhet och långa bandelement i synnerhet.
Under utställningsförhållanden får man dessutom stora fördelar eftersom klangbalansen påverkas minimalt beroende på var lyssnarna befinner sig i rummet och om de står upp eller sitter ned.
Den som blir intresserad bör känna till att det inte är särskilt svårt att bygga någonting liknande på egen hand och speciellt dyrt blir det inte heller. Dipoler, speciellt av linjekälletyp, kräver dock ett långt rum för att prestera optimalt. Bakåtstrålningen leder till en akustisk signalprocessoreffekt som kan ha både positiva och negativa effekter beroende på inspelning.
När det gäller bristen på kommersiella framgångar skulle jag tro att Perfect8 var 15-20 år för sent ute och att high-end-marknaden redan hade svalnat för mycket runt slutet av 2007 när marknadsintroduktionen tycks ha ägt rum.
I-or skrev:...
Den som blir intresserad bör känna till att det inte är särskilt svårt att bygga någonting liknande på egen hand och speciellt dyrt blir det inte heller.
...
I-or skrev:Dipoler, speciellt av linjekälletyp, kräver dock ett långt rum för att prestera optimalt. Bakåtstrålningen leder till en akustisk signalprocessoreffekt som kan ha både positiva och negativa effekter beroende på inspelning.
Kraniet skrev:I-or skrev:
Skulle man inte kunna bygga det i en låda?
Jag kommer förresten ihåg dessa från diverse hifi-blaskor från då det begav sig. Tror på Hifi&musik och high fidelity skrev om dom.
Kermit116 skrev:I-or skrev:...
Den som blir intresserad bör känna till att det inte är särskilt svårt att bygga någonting liknande på egen hand och speciellt dyrt blir det inte heller.
...
Chris,
Vad väntar Du på!? Nå't måste Du ju ha att göra uppe i huset i norr!
Froggy skrev:Kraniet skrev:I-or skrev:
Skulle man inte kunna bygga det i en låda?
Jag kommer förresten ihåg dessa från diverse hifi-blaskor från då det begav sig. Tror på Hifi&musik och high fidelity skrev om dom.
Jag frågade I-or om det för en tid sedan och fick svaret "dämpad reflexionsfri stängd kanal bakom bandet med en längd om minst 1/4 våglängd för den lägsta frekvensen". Stort blev det så den idéen hamnade i högen " inte just nu"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster