SACD --> Digital Coax eller Opt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

SACD --> Digital Coax eller Opt?

Inläggav Conan » 2023-09-05 21:18

SACD är väl i princip dött och begravet men de skivor man har vill man ju kunna spela. Nu lyssnar jag en del med hörlurar och vill då gärna använda min RME ADI-2 DAC som har möjlighet till ekvalisering. Denna har endast digitala ingångar (coax, optisk samt USB). Min Oppo BDP-95 lämnar inget ljud från en SACD via varken optisk eller coax, utan endast via HDMI (eller analoga såklart).

Hur gör man då? EN HDMI de-embedder som denna kanske: https://www.amazon.se/-/en/PureTools-PT ... B07DLG7C5Y

Är det nån annan här som har brottats med samma problem? Hur har ni i.s.f. gjort? Finns det i dag SACD-spelare som faktiskt lämnar 2-kanals DSD/PCM ut digitalt via annat än HDMI?

Användarvisningsbild
pLudio

Re: SACD --> Digital Coax eller Opt?

Inläggav pLudio » 2023-09-05 21:38

Du har t ex https://geerfab.com/audio/features-specs/ som är för dyr samt https://www.audiopraise.com/projects/in ... vanitypro/ som jag inte vad den kostar. DoP64 är nyckelordet.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-09-05 23:39

VanityPRO var ännu dyrare tyvärr (US $1,599)... :wink:

Kralle

Inläggav Kralle » 2023-09-06 07:42

Jag har konverterat några av mina SACD till DSD mha en billig Sony Blurayspelare och en PC men det kanske inte är ett alternativ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-09-06 08:02

Kralle skrev:Jag har konverterat några av mina SACD till DSD mha en billig Sony Blurayspelare och en PC men det kanske inte är ett alternativ.

Jo det kan det väl vara, men jag skulle också bara vilja slänga på en SACD i spelaren och lyssna.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-09-06 12:28

FInns säkert billigare kinesiska lådor som fixar HDMI DSD64 -> DoP över S/PDIF men tar din RME emot DoP?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-09-06 13:48

pLudio skrev:FInns säkert billigare kinesiska lådor som fixar HDMI DSD64 -> DoP över S/PDIF men tar din RME emot DoP?

Jo det kan den men...

RME Manual skrev:To transfer DSD data over SPDIF, AES or even USB, DSD over PCM (DoP) is the de-facto
standard. It uses only the lower 16 bit of a 24 bit word, the upper 8 bit are filled with a DoP
header signal to be able to detect it, and to lower the overall volume to prevent damage in case
of accidental playback as PCM data. Note that the data stays pure DSD and is NOT converted
to PCM.

The ADI-2 DAC supports DSD in various ways. When received via SPDIF, the State Overview
screen will show DoP, and the DAC immediately turns from PCM to DSD mode. The process is
transparent to the user, playback will continue as usual. But there are no DSP functions possible
on a bit stream. Therefore EQ, Crossfeed, Bass/Treble, Loudness and other audio functions
provided by the DSP are deactivated.

Ekaliseringen stänger av! :? Det vill jag ju inte!

Kan man sätta Oppon att skicka ut PCM via HDMI och sen plocka den strömmen via en de-embedder? Fan vad det ska vara omständligt! :evil:

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-09-06 15:17

Conan skrev:Kan man sätta Oppon att skicka ut PCM via HDMI och sen plocka den strömmen via en de-embedder? Fan vad det ska vara omständligt! :evil:

PCM över HDMI är väl standardläget i spelaren? Finns mängder med HDMI PCM -> S/PDIF-lådor. Frågan är hur bra den konverterar från DSD till PCM. Kanske alldeles utmärkt? VanityPRO är bra där.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-09-06 16:44

Conan, du har ju (väl?) en hembioreceiver av typ Yamaha. Du kan ju köra dina fåtal SACD den vägen. Då kan du dessutom enkelt lyssna på multikanalljudet vilket inte går att få ut via "vanliga" (billiga) HDMI-S/PDIF-extraktorer.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-09-06 22:30

Johan_Lindroos skrev:Conan, du har ju (väl?) en hembioreceiver av typ Yamaha. Du kan ju köra dina fåtal SACD den vägen. Då kan du dessutom enkelt lyssna på multikanalljudet vilket inte går att få ut via "vanliga" (billiga) HDMI-S/PDIF-extraktorer.

Jo den möjligheten finns alltid. Och 2-kanal via huvudhögtalarna går det också fint eftersom jag tar ut ljudet från Oppon analogt när den spelar SACD. Tänkte bara kolla enklaste sättet att lyssna med lurar och ekvaliserat med RME-dacen. Får kanske köpa en sån där de-embedder som var länkat till i första inlägget och testa.

Allt det här eländet bara för att man lagt kopieringsspärr på digitalutgångarna (exl. HDMI) från spelare för SACD. :?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-09-07 08:30

Köp en HDMI-ljudutvinnare med stöd för ARC så du kan använda den till TV i framtiden. https://jtechdigital.com/product/4k-hdm ... -with-arc/ har nämnts på ASR.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-09-07 09:26

Conan skrev:
Johan_Lindroos skrev:Conan, du har ju (väl?) en hembioreceiver av typ Yamaha. Du kan ju köra dina fåtal SACD den vägen. Då kan du dessutom enkelt lyssna på multikanalljudet vilket inte går att få ut via "vanliga" (billiga) HDMI-S/PDIF-extraktorer.

Jo den möjligheten finns alltid. Och 2-kanal via huvudhögtalarna går det också fint eftersom jag tar ut ljudet från Oppon analogt när den spelar SACD. Tänkte bara kolla enklaste sättet att lyssna med lurar och ekvaliserat med RME-dacen. Får kanske köpa en sån där de-embedder som var länkat till i första inlägget och testa.

Allt det här eländet bara för att man lagt kopieringsspärr på digitalutgångarna (exl. HDMI) från spelare för SACD. :?

Smacka dit en A/D-omvandlare mellan hembioreceivern och RME:n.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-09-07 12:16

Rippa skivorna.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-09-07 21:29

Johan_Lindroos skrev:Smacka dit en A/D-omvandlare mellan hembioreceivern och RME:n.

pLudio skrev:Rippa skivorna.

Nu börjar det bli jobbigt här för en gammal hifi-nörd som bara vill spisa sina SACD-vax i lurar. :) . På senare tid har jag snarare backat i utvecklingen likt en tvååring som får sitt första syskon, och vill ha det så enkelt som möjligt i musikspisandet. Streama från NAS är jobbigt och kräver igångsättning av flera enheter (minst surfplattan om den är laddad och klar), Spotify Connect är enklare men kräver också att en PC ska sättas igång. Och att ansluta laptopen till RME-dacen orkar jag inte ens tänka på oftast. Webradio... brrr... 8) CD är vad som går mest och då kommer ljudet nästan direkt.

Nä, jag slog till på en sån här kinesisk kvalitetsprodukt:

61QnjmOGDmS._SX522_.jpg
61QnjmOGDmS._SX522_.jpg (27.11 KiB) Visad 4438 gånger

https://www.amazon.se/dp/B08Q879B6P/ref ... 21_TE_item

Testar och återkommer med resultatet.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-09-12 21:20

Ja det funkade ju fint det där!

HDMI Audio extr_01.jpg
HDMI Audio extr_01.jpg (82.65 KiB) Visad 4187 gånger

Ställde om Oppo-spelaren till att lämna PCM ut och att prioritera stereospåret för SACD. Signalen från Audio-extractorn till RME ADI-2 med optisk sladd. Hade den först i läget "pass" för att testa, och manualen säger att det endast då ska komma ljud via HDMI, men det gör det inte utan den bryter ut ljudet till optiskt även här. Jag klagar inte. Bara att köra på.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-13 00:18

Vad har du för DAC?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-09-13 06:31

Jag har en RME ADI-2. Används som hörlursstärkare.

ADI-2-DAC-C.png
ADI-2-DAC-C.png (133.51 KiB) Visad 4147 gånger

Återgå till Teknikforum