Brum/Jordbrum?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
heliac

Brum/Jordbrum?

Inläggav heliac » 2023-09-10 17:46

Sålde precis ett försteg (McIntosh). Köparen påpekar att han får brum om han har slutsteget påslaget och försteget avslaget, men att det helt knäpptyst om bägge är på. Han kör balanserat och slutsteget är ett Audio Research. Jag vet helt säkert att försteget var tyst i min anläggning oavsett om det var på eller av. Vad kan detta bero på?

Jag sa att han skulle börja med att koppla ur all annan kringutrustning för att utesluta saker...

Vad kan man mer göra?

Användarvisningsbild
peterh

Re: Brum/Jordbrum?

Inläggav peterh » 2023-09-10 17:52

heliac skrev:Sålde precis ett försteg (McIntosh). Köparen påpekar att han får brum om han har slutsteget påslaget och försteget avslaget, men att det helt knäpptyst om bägge är på. Han kör balanserat och slutsteget är ett Audio Research. Jag vet helt säkert att försteget var tyst i min anläggning oavsett om det var på eller av. Vad kan detta bero på?

Jag sa att han skulle börja med att koppla ur all annan kringutrustning för att utesluta saker...

Vad kan man mer göra?

Se till att både försteg och slutsteg är påslagna.
Finns väl inget skäl att bara ha slutsteget påslaget ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-09-10 18:33

Försteget har en utimpedans som troligtvis är max 100 - 150 ohm. Det är under förutsättning att försteget är på. Det blir då inimpedansen till slutsteget om det är inkopplat till slutsteget.
Är försteget avstängt eller ej inkopplat till slutsteget, så ser slutsteget öppen ingång d v s hög impedans på ingången. Då kan det komma in brum till ingången på slutsteget. Har slutsteget låg inimpedans t.ex. under 1kohm så skall det heller inte brumma. Det är inte säkert att det är det som är problemet, men troligtvis/möjligtvis.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2023-09-10 20:39

peterh skrev:
heliac skrev:Sålde precis ett försteg (McIntosh). Köparen påpekar att han får brum om han har slutsteget påslaget och försteget avslaget, men att det helt knäpptyst om bägge är på. Han kör balanserat och slutsteget är ett Audio Research. Jag vet helt säkert att försteget var tyst i min anläggning oavsett om det var på eller av. Vad kan detta bero på?

Vad kan man mer göra?

Se till att både försteg och slutsteg är påslagna.
Finns väl inget skäl att bara ha slutsteget påslaget ?

Själklart inte..men när köparen påpekar detta och jag hävdar att det var tyst hemma hos mig så vill jag ju gärna kunna ge honom en vettig förklaring på vad det beror på. :)

Återgå till Teknikforum