Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Iqbad » 2023-10-20 17:11

Hej, har länge haft problem med jordbrum i min anläggning och tänkte försöka göra nåt åt det.

Systemet består av en Denon 2807 som pre-amp och ett emotiva XPA-5 som slutsteg. Delningsfilter är en mini-dsp. Jag får jordbrum främst från en av frontarna (höger), upplever inte att basarna låter så mycket. Ljudet försvinner inte även om jag tar bort strömmen från mini-dsp:n eller denon förstärkaren. Tar jag däremot ut RCA kontakten som går in i kanalen för för höger font så försvinner problemet.

Upplever det inte som inducerad spänning i högtalarkablarna utan snarare något som händer mellan komponenterna.

Jag har beställt en kopplingsdosa med inbyggt filter men jag tvivlar på att det påverkar nåt.

Är det nån som har provat några filter som kan sättas mellan lågnivå kablarna för att fungera som galvanisk isolering? Fungerar dom bra, påverkar dom ljudet?
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Michael » 2023-10-22 23:09

Sitter de: Denon -> Dsp -> Slutsteg ?

Ligger höger och vänster rca kablage nära varandra? Riktigt nära, typ ihop eller tvinnade.
Testa ett annat par kablar. Kan vara avbrott i jorden på höger kanalen.
Är höger och vänster kanal i slutsteget bredvid varandra?
Kör du rca in i slutsteget? Du bör nog testa xlr ingång med lämpligt (korrekt kopplat) kablage.

PS. Hmm, inser nu att du nog inte bara använder två kanaler.

//Michael

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav nuffe » 2023-10-23 09:46


Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav BellsnWhistles » 2023-10-23 11:00

Min erfarenhet efter åtskilliga brumproblem i många olika anläggningar, är att det ofta är lågnivåkablarna som är boven.
Att de är trasiga (en gång hade jag en vars jord var av, men det märktes inte (förutom brum) då signaljorden gick i den andra kanalens kabel), eller dålig konstruktion.
Det senare kan också vara beroende på var de används, jag har ett par till synes välgjorda kablar, halvdyra, som inte är trasiga, och de ger ett tydligt brum i min nuvarande anläggning (som på intet sätt skulle vara ovanligt känslig, snarare tvärtom med lågimpediva drivningar och nätkablar dragna separat).
Laktristsnören på samma plats är knäpptyst.

Så om du har möjlighet, testa med andra RCA-kablar.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-10-23 13:02

nuffe skrev:https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/avstorningsfilter-rca-high-end-p24137

Denna funkar bra


Recensionerna av den verkar inte så lovande.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Michael » 2023-10-23 19:58

Någon trafo skulla jag aldrig stoppa in på lågnivån.

RCA kablage med låg resistenas i jorden (tjock skärm), eller något sådant här:
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Iqbad » 2023-10-30 21:11

Michael skrev:Sitter de: Denon -> Dsp -> Slutsteg ?

Ligger höger och vänster rca kablage nära varandra? Riktigt nära, typ ihop eller tvinnade.
Testa ett annat par kablar. Kan vara avbrott i jorden på höger kanalen.
Är höger och vänster kanal i slutsteget bredvid varandra?
Kör du rca in i slutsteget? Du bör nog testa xlr ingång med lämpligt (korrekt kopplat) kablage.

PS. Hmm, inser nu att du nog inte bara använder två kanaler.

//Michael


Det är en dubbel RCA från pre-out på denonen till mini-dsp:n. sen är det 2st dubbla RCA från utgåangarna på mini-dsp:n till ingångarna på slutsteget. Kablarna hamnar ju nära varandra vid DSP:n, men ingångarna på slutsteget är lång ifrån varandra.

Det är inte omöligt att någon kabel är dålig, jag tycker inte RCA kontakterna trycker åt speciellt hårt på RCA ingång på slutsteget, typ som om honorna på slutsteget är nån tiondel mindre än vad de är på denonen. Jag la rät mycket pengar på dessa kablar en gång i tiden då vanliga lakritssnören fick slutsteget att gå i protect-mode så emotive verkar känsliga för kablarna.

Har ni några tips på RCA kablar som är av erkänt bra kvalitet utan at det blir orm-oja?

Slutsteget har ju XLR ingångar och nån typ av väljare mellan balanserat / icke balanserat, me hur blir det då DSP:n bara har RCA? Då blir det ju inte en balanserad koppling ändå?
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Iqbad » 2023-10-30 21:12

BellsnWhistles skrev:Min erfarenhet efter åtskilliga brumproblem i många olika anläggningar, är att det ofta är lågnivåkablarna som är boven.
Att de är trasiga (en gång hade jag en vars jord var av, men det märktes inte (förutom brum) då signaljorden gick i den andra kanalens kabel), eller dålig konstruktion.
Det senare kan också vara beroende på var de används, jag har ett par till synes välgjorda kablar, halvdyra, som inte är trasiga, och de ger ett tydligt brum i min nuvarande anläggning (som på intet sätt skulle vara ovanligt känslig, snarare tvärtom med lågimpediva drivningar och nätkablar dragna separat).
Laktristsnören på samma plats är knäpptyst.

Så om du har möjlighet, testa med andra RCA-kablar.


Tack för svar! Tips på bra RCA kablar tas tacksamt emot :)
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Iqbad » 2023-10-30 21:14

rikkitikkitavi skrev:
nuffe skrev:https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/avstorningsfilter-rca-high-end-p24137

Denna funkar bra


Recensionerna av den verkar inte så lovande.


Hmm, nej skumt om den tar bort all bas, jag vill ju ha mer bas än vad jag har idag! Undrar om det finns nåt datablad på liknande filter så man kan se hur den påverkar ljudet?
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Iqbad » 2023-10-30 21:15

Michael skrev:Någon trafo skulla jag aldrig stoppa in på lågnivån.

RCA kablage med låg resistenas i jorden (tjock skärm), eller något sådant här:
[ Bild ]

//Michael


Ansluter man bara 2 av pinnarna på XLR pluggen med en sån lösning?
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav nuffe » 2023-10-31 11:28

Iqbad skrev:
rikkitikkitavi skrev:
nuffe skrev:https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbehor-for-hogtalare-aktiva-passiva/avstorningsfilter-rca-high-end-p24137

Denna funkar bra


Recensionerna av den verkar inte så lovande.


Hmm, nej skumt om den tar bort all bas, jag vill ju ha mer bas än vad jag har idag! Undrar om det finns nåt datablad på liknande filter så man kan se hur den påverkar ljudet?


Har inte upplevt att den tar bort någon bas, men brummet försvann men det var bra bas kvar.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav pLudio » 2023-10-31 15:54

Iqbad skrev:
Michael skrev:Någon trafo skulla jag aldrig stoppa in på lågnivån.

RCA kablage med låg resistenas i jorden (tjock skärm), eller något sådant här:
[ Bild ]

Ansluter man bara 2 av pinnarna på XLR pluggen med en sån lösning?

Nej, det skulle fungera men https://neurochrome.com/pages/pseudo-differential-cable blir bättre.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Michael » 2023-11-01 00:59

Iqbad skrev:Slutsteget har ju XLR ingångar och nån typ av väljare mellan balanserat / icke balanserat, me hur blir det då DSP:n bara har RCA? Då blir det ju inte en balanserad koppling ändå?
Nja, beroende på vad du avser med balancerat. Det är diff-ingången som vi vill åt. Så eventuellt spänningsfall i kabelns jordledare inte hörs.

Iqbad skrev:Ansluter man bara 2 av pinnarna på XLR pluggen med en sån lösning?
Nej. Se länken i posten ovan, finns en bild.

Iqbad skrev:Tips på bra RCA kablar tas tacksamt emot :)
Lila kabeln i min bild och Neutrik RCAer.

PS. För länge sedan flyttade jag lite på ett mono steg, med extrem hög smäll i högtalarna som resultat. RCAn hade inte jord kontakt om kabeln satt rakt ut. Den var böjd ner bakom möbeln som steget stog på. Därav fick jorden kontakt.

//Michael

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Neuhausen » 2023-11-01 02:06

Iqbad skrev:Hej, har länge haft problem med jordbrum i min anläggning och tänkte försöka göra nåt åt det.

Systemet består av en Denon 2807 som pre-amp och ett emotiva XPA-5 som slutsteg. Delningsfilter är en mini-dsp. Jag får jordbrum främst från en av frontarna (höger), upplever inte att basarna låter så mycket. Ljudet försvinner inte även om jag tar bort strömmen från mini-dsp:n eller denon förstärkaren. Tar jag däremot ut RCA kontakten som går in i kanalen för för höger font så försvinner problemet.


Det finns lite saker som måste testas. Då du främst har brum i en front så tycker jag att det skulle vara intressant att koppla höger RCA till vänster ingång på slutsteget och tvärtom. Det är viktigt att du gör ändringen vid slutsteget.

Flyttar det från höger till vänster kanal då så vet du att något är fel någonstans i kabeln eller i kontakterna. Det kan också vara kontakten som sitter på kretskortet i mini DSP enheten och kanske kontakten på slutsteget. Med grova kablar är det lätt att skada rca kontakterna i enheterna.

Nästa steg är då att prova en ny signalkabel. En billig från kabellådan, gärna något som kommit med japansk kvalitetselektronik. Brummar det inte då så är dina gamla kablar kassa, jag tycker att det finns många oerhört dåligt byggda kablar som är byggda för att se lite exklusivare ut.

Om det fortfarande brummar så borde nästa steg vara att koppla förbi mini-dsp lådan på frontarna och se om brummet försvinner.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Morello » 2023-11-03 12:34

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Michael » 2023-11-06 10:03

Michael skrev:
Iqbad skrev:Tips på bra RCA kablar tas tacksamt emot :)
Lila kabeln i min bild och Neutrik RCAer.
Jo de passar bra ihop:
Gotham GAC-2 AES/EBU + Neutrik REAN (NYS373)
Bild

PS. Hoppas TS noterar att till vänster går det få fram info om att det finns kablar i närheten, som eventuellt går att låna :-)

//Michael

Användarvisningsbild
Iqbad
 
Inlägg: 436
Blev medlem: 2006-09-03
Ort: Linköping

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Iqbad » 2024-03-11 09:04

Lyfter tråden lite, jag har nu bytt ut de flesta grejerna i anläggningen men har fortfarande problem med jordbrum. Jag tycker det lutar åt att något inte är som det ska med slutsteget.

Ny supra skärmad grendosa med inbyggt störningsfilter - > Ingen skillnad.
Alla RCA kablar bytta till nya från SUPRA - > Ingen skillnad
Ny reciever Denon X3800 -> Ingen skillnad
ny Mini-DSP senaste modellen -> Ingen skillnad.

Det händer ganska ofta att slutsteget slår till skyddskretsarna, nu har jag bytt om lite så jag inte använder kanalen som brukar slå ifrån och kanske har det blivit bättre men just nu litar jag inte riktigt på steget känns det som.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav BellsnWhistles » 2024-03-11 09:45

Kortslut ingångarna till slutsteget och lyssna.
Brum -> fel på steget.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6852
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Jax » 2024-03-11 10:30

Iqbad skrev:Lyfter tråden lite, jag har nu bytt ut de flesta grejerna i anläggningen men har fortfarande problem med jordbrum. Jag tycker det lutar åt att något inte är som det ska med slutsteget.

Ny supra skärmad grendosa med inbyggt störningsfilter - > Ingen skillnad.
Alla RCA kablar bytta till nya från SUPRA - > Ingen skillnad
Ny reciever Denon X3800 -> Ingen skillnad
ny Mini-DSP senaste modellen -> Ingen skillnad.

Det händer ganska ofta att slutsteget slår till skyddskretsarna, nu har jag bytt om lite så jag inte använder kanalen som brukar slå ifrån och kanske har det blivit bättre men just nu litar jag inte riktigt på steget känns det som.

Det kan vara dåliga lödningar på ingångskontakterna i slutsteget. Vissa fabrikat som exempelvis NAD lider ofta av detta.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Isolerande trafo för att ta bort jordbrum?

Inläggav Michael » 2024-03-12 00:50

Har du testat köra med bara en av rca kablarna ansluten (en av fyra till slutsteget)? å så testa alla fyra så, en åt gången.
Varning: Dra inte ur eller sätt i rca kablage med apparaterna igång.

Om det vore glapp i rca-ingångarna, så kan det eventuellt märkas om du försöker röra lite på de. Tryck lite lätt upp/ner/höger/vänster.

Testa XLR ingångarna :wink:

//Michael


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster