Hur teleportera ljudet från mobilen till Pre25 från USB-C?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

MathiasJK
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2017-12-01
Ort: Karlshamn men är Göteborgare

Hur teleportera ljudet från mobilen till Pre25 från USB-C?

Inläggav MathiasJK » 2023-10-27 19:31

Hallå forumet.

Längesen jag skrev något här. Intresset varit lite på is då jag genomgått en extremt allvarlig och aldrig inträffade sjukdom, som gjort att jag fått lära om allt från början i hela min vänstra kroppshalva. Det, tar sin tid även som 35 åring, men jag lever och det är tusen gånger mer än vad någon läkare kunde lova. Gick inte garantera en timmes livstid till i 6-7 veckor. Lovar att det gör dig till en annan människa.
Trots de är de absolut värsta ja upplevt med miljoner gånger mer otyg näst värsta, så är jag tacksam för det.
Jag vet vem jag är. Och jag vet att trots skapligt allvarliga misstag har begåtts i mitt liv så är jag en god människa som vill och ser det bästa i människor, trots rätt många av dom inte var värda det.

Iallafall, jag har fått tillbaka (tror jag) nästan hela min tidigare hörsel med lite never ending tinnitus på köpet, men, jag vill börja njuta av min fina och hyfsat kostliga(för mig)stereo igen då Holographic Pre25 strömadaptern dök upp idag efter qr månaders kurragömma.

Problemet då, har köpt ny lur. Med enbart USB-C trots jag svurit att aldrig köpa en mobil enhet utan 3,5mm uttag. Pre25 användes ju inte så det fanns inte i huvudet.

Iallafall, vet att det finns adapter usb-c till RCA och massa annat, men hur rekommenderar ni mig att göra detta på bästa möjliga sätt med minsta möjliga påverkan av signalen?

Har sökt på forumet men hittade inget och jag måste moderera tiden framför skärmen.
Skulle ge mig på att bygga egna RCA kablar så fick en finfin lång bit av den där riktigt bra kabeln som inte är så lätt att köpa privat längre, var knallrosa/lila iallafall. Den kabeln är på vift men kommer nog fram.

Den snabba billiga lösningen blir en kort usb-c till 3,5mm adapter och sen in i försteget, sådan 49-+ adapter.

Är de verkligen bästa tänkbara lösning?
Bättre med usb-c till RCA direkt, dvs skippa 3,5mm kopplingen?

Hjälp sökes, massor av kunskap är försvunnen och jag kan knappast vara den enda som stött på detta irriterande problem. Funkat sen PC och mobil kom ut, hade funkat i 100 år till..

Pre25 tar ju bara RCA in och ut.
Och den låter högst troligt väldigt mycket bättre än min Pioneer receiver av billigare modell.

Hoppas ni slänger in lite ideer, svar och tankar :)

Ska pilla sönder en usb-c kabel/kontakt sålänge och se hur de ser ut inuti.

Trevlig helg! //Jk
Söker element:

P21LTS, HDS 830869, SS22W/8534, CA22RNX alt Ino 8" element lämpligt för att mötas mot diskant.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hur teleportera ljudet från mobilen till Pre25 från USB-

Inläggav RogerGustavsson » 2023-10-27 19:36

USB-C är ju digitalt och du behöver ha en analog signal till Holographic Pre25.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Hur teleportera ljudet från mobilen till Pre25 från USB-

Inläggav E » 2023-10-27 20:29

Välkommen tillbaka!

Jag saknar också 3,5 mm sedan jag blev tvungen att byta ut min gamla
trotjänare Note 4 till en Note 20 Ultra. (Det är en handfull saker som är
sämre på den nya, vilket jag tycker är några fler än acceptabelt …)


Note 4 dög av olika skäl inte längre som primär lur, men fungerar väl
för att stå och strömma Spotify och SR Play till stereon. Laddaren går
en timme och vilar två timmar, osv.

Det har inte blivit av att skaffa någon adapter än tyvärr. De medföljande
Samsung-lurarna använder jag tämligen sparsamt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9641
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Hur teleportera ljudet från mobilen till Pre25 från USB-

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-10-27 21:01

Kitt pomm fritt, vilket oflyt.

Här kan du läsa lite mer i en annan tråd som återuppväcktes idag före din fråga:

viewtopic.php?f=4&t=73668&start=30
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5789
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hur teleportera ljudet från mobilen till Pre25 från USB-

Inläggav Michael » 2023-10-27 23:32

RogerGustavsson skrev:USB-C är ju digitalt och du behöver ha en analog signal till Holographic Pre25.
Det där är bara halva sanningen. USB-C är/kan vara både digital och analog. Japp finns analoga signaler där, om mobilen stöder det. Både in (mikrofon) och ut. Därför får man se upp vid köp av USB-C -> 3,5mm grej. Vissa sådana är bara kabel och vissa innehåller en DAC.

Så om mobilens DAC är tillräckligt bra och den skickar ut det via USB-C kontakten. Så kan du prova med en sådan adapter.

Jag skulle nog rekommendera Apple's USB-C DAC med 3.5mm uttag. En liten vit sak med bra ljudkvalite.

PS. Här i EU säljs en EU variant med begränsad nivå ut. Hoppas nivån räcker, går kolla upp genom teknisk data.

//Michael


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster