Vinner jag något detta?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Vinner jag något detta?

Inläggav dawelito » 2023-11-05 10:10

Hejsan :)

Jag kör idag min rigg via HTPC (spelar musik via windows) HTPCn är inkopplad med HDMI till TVn men htpcn saknar optisk utgång så ljudet är kopplat ifrån tvns optiska utgång till min minidsp shd.

Kan inte så mycket om optiska signaler och jag är nöjd med ljudet men.. något säger mig att den optiska delen inte är så påkostad i en TV apparat och att det är onödigt att dra ljudsignalen via tvn så jag funderar på om jag vinner något på att skaffa en annan htpc med optisk ut och koppla: Tvn till htpc med hdmi sen via htpcn till minidsp shd med optisk.

Eller är det skitsamma tros? Nu går ju signalen ifrån htpc, via hdmi till tv, vidare ifrån Tv till stereo, med den nya kopplingen skulle man ju då slippa att dra ljudet via tvn.
Har provat med usb ifrån htpcn men då tycker jag att ljudet blir sämre :)


Hoppas det går att förstå vad jag skriver :D
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vinner jag något detta?

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-05 13:11

dawelito skrev:Kan inte så mycket om optiska signaler och jag är nöjd med ljudet men.. något säger mig att den optiska delen inte är så påkostad i en TV apparat


Det finns förmodligen standarder som ska hållas för den optiska överföringen. Jag skulle inte oroa mig.

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Vinner jag något detta?

Inläggav dawelito » 2023-11-05 14:36

RogerGustavsson skrev:
dawelito skrev:Kan inte så mycket om optiska signaler och jag är nöjd med ljudet men.. något säger mig att den optiska delen inte är så påkostad i en TV apparat


Det finns förmodligen standarder som ska hållas för den optiska överföringen. Jag skulle inte oroa mig.


Låter betryggande :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Vinner jag något detta?

Inläggav Froggy » 2023-11-05 15:54

Flerkanal, om det är det du syftar till, är väl komprimerat vid Toslink (optisk) och okomprimerat vid HDMI?

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Vinner jag något detta?

Inläggav dawelito » 2023-11-05 16:00

Froggy skrev:Flerkanal, om det är det du syftar till, är väl komprimerat vid Toslink (optisk) och okomprimerat vid HDMI?


nej jag har ingen flerkanalsanläggning såsom "surround" :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Vinner jag något detta?

Inläggav jansch » 2023-11-07 23:27

Optisk överföring är väldigt enkel så länge signalen är "digital", d v s skall tolkas som digital överföring där ringa hänsyn behöver tas till linjäritet. "Sändaren" är en LED och mottagaren en fotocell. Enkelt och billigt och därmed ingen "raketforskning".

Begränsningen är kabellängd där sådär 5 meter är max önskvärt (för t.ex Toslink). Vid kortare kabellängd är kabelkvalitet ointressant.
Det finns guldpläterade(!?!) Toslinkkablar för highend-nördar som tror på tomtar o troll! Snacka om att man kan lura oskyldiga människor! Glöm dom...

Generellt är optisk överföring säkrare då man man inte kan överföra jordbrum etc. Spelar ingen roll om vad man tror om TV:ns kvalitet som i detta fallet - antingen funkar det eller inte.

Ljudkvalitet handlar ALLTID om den analoga sidan. Det är där bristerna uppstår, antingen genom taskig D/A omvandling, felaktig hantering av analoga signaler eller att "läckor"/störningar för över icke önskvärdt "skit" som stör analoga signalen.

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Vinner jag något detta?

Inläggav Kraniet » 2023-11-08 10:58

Det där kan va lite klurigt. Jag tror att i vissa tvs så går optiskt ut via det analoga ljudet.
Dvs hdmi - konvertering till analogt - konvertering optiskt.
Jag upplevde en förbättring då jag frångick den optiska kopplingen via tvn. Men har egentligen inga belägg för att det faktiskt var en degradering via tvn.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Henrik36
 
Inlägg: 252
Blev medlem: 2011-01-14
Ort: Mjölby

Re: Vinner jag något detta?

Inläggav Henrik36 » 2023-11-08 12:23

Kraniet skrev:Jag upplevde en förbättring då jag frångick den optiska kopplingen via tvn. Men har egentligen inga belägg för att det faktiskt var en degradering via tvn.


Jag håller helt med dig, och testar man med en Dac med ställbar DPLL så är det ganska lätt att utröna att TVn har något / gör något som gör den sämre som uppspelare på optiskt än tex CD, Xbox. Detta gäller dom Samsung och LG Tv som vi testat iallafall.
http://www.sweclockers.com/galleri/6621 ... arkarbygge
Följ gärna våra DACbyggen på Facebook -> Berggreens Audio -> sidan är under uppbyggnad eller något :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vinner jag något detta?

Inläggav Harryup » 2023-11-19 22:11

Vill man behålla läpp-synk så är det HDMI som gäller. Kan gå att justera manuellt ifs men det kommer vara apparatberoende och möjligen också codec beroende.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster