EPDR och konjugatlänkar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

EPDR och konjugatlänkar?

Inläggav BellsnWhistles » 2023-11-17 15:22

Läste igenom denna artikel igen: https://www.stereophile.com/reference/7 ... index.html och drar slutsatsen att konjugatlänkar i en högtalare med avsikt att jämna ut impedansen faktiskt kan vara till nytta inte bara till mjuka rörförstärkare, där varierande impedans påverkar tonkurvan, utan även för transistorsteg med hög dämpfaktor.

Detta då EPDR mycket väl kan bli lägre än minimun impedans p.g.a. fasvinklarna.
Så släta ut impedanstopparna -> få bort de branta fasvinklarna -> EPDR sammanfaller med impedans och framförallt inte blir lägre -> högtalaren blir en lättare last för förstärkaren.

Rätt eller fel?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: EPDR och konjugatlänkar?

Inläggav BellsnWhistles » 2023-11-22 12:13

Hmm, ingen som högg på denna?
Vi har ju både förstärkar- och högtalarkonstruktörer på forumet, jag trodde att detta skulle vara högintressant :roll: ....

Frågan är alltså, kan en högtalare med de sedvanliga impedanstopparna och därav fasvridningarna, faktiskt ge en lättare last om man jämnar ut topparna med konjugatlänkar, trots att impedansen totalt sett blir lägre?

Tidigare har jag hört att konjugatlänkar kan användas om man vill ge högtalaren en rakare impedans för att inte påverka tonkurvan hos förstärkare med låg dämpfaktor, men med förstärkare med hög dämpfaktor så är det bara onödigt och till och med dåligt.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2049
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: EPDR och konjugatlänkar?

Inläggav sammel » 2023-11-22 13:03

Jag gillar att gämna ut impedansstegringar med RC länkar när
jag kör passiv delning, sedan har väl inte någon djupare kunskap i
ämnet, jag tycker det är bra så att delningen blir som man tänker,
i bästa fall. Sen om det skulle kunna ha positiv effekt vid aktiv delning
har jag inte funderat på :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: EPDR och konjugatlänkar?

Inläggav BellsnWhistles » 2023-11-22 14:28

Ja precis, det är ju också vanligt att använda parallell RC eller RCL-kretsar för att underlätta när man bygger passiva filter.

Jag har för mig (kan ha fel!) att IÖ någon gång sade att han rekommenderar en av honom byggd konjugatlänk till pi60 om man använder rörförstärkare, för att minimera tonkurveförändringarna, men att han INTE rekommenderade den kretsen om man hade ett transistorsteg, för att det skulle göra att slutsteget skulle behöva pyttsa ut onödigt mycket ström.

Det är detta som jag nu ifrågasätter, utifrån artikeln i första inlägget.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: EPDR och konjugatlänkar?

Inläggav Almen » 2023-11-22 16:47

BellsnWhistles skrev:Ja precis, det är ju också vanligt att använda parallell RC eller RCL-kretsar för att underlätta när man bygger passiva filter.

Jag har för mig (kan ha fel!) att IÖ någon gång sade att han rekommenderar en av honom byggd konjugatlänk till pi60 om man använder rörförstärkare, för att minimera tonkurveförändringarna, men att han INTE rekommenderade den kretsen om man hade ett transistorsteg, för att det skulle göra att slutsteget skulle behöva pyttsa ut onödigt mycket ström.

Det är detta som jag nu ifrågasätter, utifrån artikeln i första inlägget.

Du får gärna förklara mer hur du tänker, för som jag ser det så måste man väl totalt sett dra mer effekt ur förstärkaren om man adderar impedans på utgången.

Jag hittar inte heller något om konjugatlänk i Stereophile-artikeln.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2049
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: EPDR och konjugatlänkar?

Inläggav sammel » 2023-11-22 16:48

Får titta på artikeln när det lugnat ner sig lite.
Det kanske beror på var länkarna börjar jobba.
Ingvar är ju Ingvar han kanske har nån riktig specialare :)
rent allmänt så borde det inte va nåt problem tycker jag.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: EPDR och konjugatlänkar?

Inläggav I-or » 2023-11-22 20:55

BellsnWhistles skrev:Ja precis, det är ju också vanligt att använda parallell RC eller RCL-kretsar för att underlätta när man bygger passiva filter.

Jag har för mig (kan ha fel!) att IÖ någon gång sade att han rekommenderar en av honom byggd konjugatlänk till pi60 om man använder rörförstärkare, för att minimera tonkurveförändringarna, men att han INTE rekommenderade den kretsen om man hade ett transistorsteg, för att det skulle göra att slutsteget skulle behöva pyttsa ut onödigt mycket ström.

Det är detta som jag nu ifrågasätter, utifrån artikeln i första inlägget.


Jo, verkningsgraden sjunker med konjugatlänkar när man kompenserar bort de reaktiva delarna av högtalarimpedansen. Strömstyrkan ökar då för en signal med konstant signaleffekt per frekvensband. Det blir lätt så att man byter en låg fasvinkel mot en högre total strömstyrka för en normal musiksignal, men hur det faller ut i varje enskilt fall kommer att bero på hur signalen ser ut. Jag kanske får anledning att återkomma med en simulering framöver.

För övrigt är förstås konjugatlänkar nödvändiga för passiva delningsfilter i vissa fall och för att klara högimpediv drivning från t.ex. rörförstärkare utan frekvensgångsavvikelser.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: EPDR och konjugatlänkar?

Inläggav Calleberg » 2023-11-22 22:42

När man sitter och simulerar passiva filter så blir det för mellanregistrets del ibland lite gungor och karuseller om man väljer mellan en konjugatlänk eller att gå upp ett snäpp i ordningstal på filtret. För diskanten är det oftast ett ickeproblem i de fall man dämpat den med ett seriemotstånd, vilket oftare än inte ju är fallet.

Konjugatlänkens vara eller icke... beror alltså på... precis som vanligt... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster