Lödkolvar, lödten och lödtips

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Neuhausen » 2023-11-23 00:46

xmag skrev:Jag mäter med en mätare som klarar -50 till +1150 grader.


Är det en typ K lödspetstermometer, trådgivare som du mäter med eller en värmekamera?

Båda är problematiska, dels att leda värme till trådgivaren och sedan emissiviteten hos materialet när man mäter med värmekameran.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-23 03:38

Neuhausen skrev:
xmag skrev:Jag mäter med en mätare som klarar -50 till +1150 grader.


Är det en typ K lödspetstermometer, trådgivare som du mäter med eller en värmekamera?

Båda är problematiska, dels att leda värme till trådgivaren och sedan emissiviteten hos materialet när man mäter med värmekameran.

Vet inte vad det är för en typ den mäter exakt samma som min multimeter som jag också kan mäta med.
https://mmi-ab.se/t101/
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

pontareee
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav pontareee » 2023-11-25 13:57

Vill man ha en smidig lödkolv kan jag rekommendera Pinecil V2, har första varianten och är supernöjd för hobbylödning lite kablar och kontakter osv. Värmer upp till över 400C på 10 sekunder och drivs av USB-C laddare som stöder PD3 eller QC3.. Sjukt smidig och lätt.

https://eleshop.eu/pinecil-smart-mini-portable-soldering-iron.html

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Neuhausen » 2023-11-25 16:34

pontareee skrev:Vill man ha en smidig lödkolv kan jag rekommendera Pinecil V2, har första varianten och är supernöjd för hobbylödning lite kablar och kontakter osv. Värmer upp till över 400C på 10 sekunder och drivs av USB-C laddare som stöder PD3 eller QC3.. Sjukt smidig och lätt.

https://eleshop.eu/pinecil-smart-mini-portable-soldering-iron.html


Att gå på en direkt rekommendation från någon som har en exakt likadan och som använt den ett tag är att föredra. Det verkar skilja mer än man först tror på den här typen av lödkolvar. Även om de ser lika ut så verkar det skilja.

Det finns många spetsar att köpa och det verkar skilja mycket på spetsarnas kvalite. Så olika lödkolvar med identisk kopierad elektronik kan fungera olika bra på grund av spetsen de valt. Mindre seriösa kopiatillverkare verkar ändra lite i mjukvaran också då spetstemperaturen på displayen inte verkar ha så mycket med verkligheten att göra på en jag använt.

pontareee
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav pontareee » 2023-11-25 16:48

Neuhausen skrev:
pontareee skrev:Vill man ha en smidig lödkolv kan jag rekommendera Pinecil V2, har första varianten och är supernöjd för hobbylödning lite kablar och kontakter osv. Värmer upp till över 400C på 10 sekunder och drivs av USB-C laddare som stöder PD3 eller QC3.. Sjukt smidig och lätt.

https://eleshop.eu/pinecil-smart-mini-portable-soldering-iron.html


Att gå på en direkt rekommendation från någon som har en exakt likadan och som använt den ett tag är att föredra. Det verkar skilja mer än man först tror på den här typen av lödkolvar. Även om de ser lika ut så verkar det skilja.

Det finns många spetsar att köpa och det verkar skilja mycket på spetsarnas kvalite. Så olika lödkolvar med identisk kopierad elektronik kan fungera olika bra på grund av spetsen de valt. Mindre seriösa kopiatillverkare verkar ändra lite i mjukvaran också då spetstemperaturen på displayen inte verkar ha så mycket med verkligheten att göra på en jag använt.

Jag har hållt mig till att köpa Pinecil brandade spetsar samt orginal Pinecil lödkolv, de håller bra kvalitet och recensionerna på Pinecil V2 verkar fina på nätet.

Är man orolig för kopior får man köpa direkt av tillverkaren när de är åter i lager: https://pine64eu.com/product/pinecil-smart-mini-portable-soldering-iron/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-25 17:00

Hur mycket orkar den där lille rackaren med att löda?

pontareee
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav pontareee » 2023-11-25 18:45

RogerGustavsson skrev:Hur mycket orkar den där lille rackaren med att löda?

Grövsta kabeln jag lött är Kimber Kable TC12 kabel på banankontakt, den är ca 10mm² grov och det var inga problem.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5789
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Michael » 2023-11-26 09:57

En kompis till en kompis köpte en Lödpenna mini 90W TS101 och tycker den är väldigt bra (säljs utan nätdel). Hur den är jämfört med PINECIL vet jag inte. Hmm... electrokit har ju bara super små spetsar till TS101. Så den verkar ju inte ens gå att använda till normal lödning, utan bara super små smd komponenter. Så notera att jag inte rekommenderar den, baserad på det snabba jag nyss såg.

Edi: Aha den verkar ha en rund lite större, men inte så stor, spets som följer med. På amazon.se kan man hitta flera spetsar (tex dessa), så det finns spetsar som nog gör den användbar.

//Michael

pontareee
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2017-04-04
Ort: Beckomberga AKA Beckis

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav pontareee » 2023-11-26 12:51

TS101 verkar vara ett bra val också, dock skulle jag rekommendera Pinecil V2 om man tänker driva de med USB-C då den stödjer fler protokoll av USB-C laddare.

Finns en bra tabell med funktioner och stöd för olika Miniware (TS*) och Pinecil lödpennor på Github för nämnda lödkolvars programvara: https://github.com/Ralim/IronOS

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11477
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-11-29 13:15

Neuhausen skrev:
xmag skrev:Jag mäter med en mätare som klarar -50 till +1150 grader.


Är det en typ K lödspetstermometer, trådgivare som du mäter med eller en värmekamera?

Båda är problematiska, dels att leda värme till trådgivaren och sedan emissiviteten hos materialet när man mäter med värmekameran.


99% att det är typ K termoelement. Tempområdet motsvarar IEC standarden för dessa. Allt annat på bilden skriker termoleement :)
Onnogranheten är dock helt orimlig i specen. Ett bra typ K visar ungefär 0,5-1C fel i rumstemp och det är långt från linjärt så felvisningen kan vara flera grader vid några hundra grader.
Men för lödspetsmätning är det egalt.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-29 19:04

rikkitikkitavi skrev:
Neuhausen skrev:
xmag skrev:Jag mäter med en mätare som klarar -50 till +1150 grader.


Är det en typ K lödspetstermometer, trådgivare som du mäter med eller en värmekamera?

Båda är problematiska, dels att leda värme till trådgivaren och sedan emissiviteten hos materialet när man mäter med värmekameran.


99% att det är typ K termoelement. Tempområdet motsvarar IEC standarden för dessa. Allt annat på bilden skriker termoleement :)
Onnogranheten är dock helt orimlig i specen. Ett bra typ K visar ungefär 0,5-1C fel i rumstemp och det är långt från linjärt så felvisningen kan vara flera grader vid några hundra grader.
Men för lödspetsmätning är det egalt.

Den duger för de flesta ändamål men man skall kanske använda andra typer i ett laboratorium där temperaturen är viktig.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Neuhausen » 2023-12-06 10:11

rikkitikkitavi skrev:
Neuhausen skrev:
xmag skrev:Jag mäter med en mätare som klarar -50 till +1150 grader.


Är det en typ K lödspetstermometer, trådgivare som du mäter med eller en värmekamera?

Båda är problematiska, dels att leda värme till trådgivaren och sedan emissiviteten hos materialet när man mäter med värmekameran.


99% att det är typ K termoelement. Tempområdet motsvarar IEC standarden för dessa. Allt annat på bilden skriker termoleement :)
Onnogranheten är dock helt orimlig i specen. Ett bra typ K visar ungefär 0,5-1C fel i rumstemp och det är långt från linjärt så felvisningen kan vara flera grader vid några hundra grader.
Men för lödspetsmätning är det egalt.


Att få elektroniken att visa ungefär så rätt är inte så svårt, även om jag är tveksam med ett enklare instrument. Typ K givarna är givetvis inte heller perfekta.

För att utveckla på olinjäriteten så brukar det gå att kalibrera någorlunda för låga eller höga temperaturer utan att ta hänsyn till den för en typ K givare. Vilket ger ett riktigt osnyggt kvalitetsintryck för utrustning utan linjärisering som är tänkta att mäta rätt mellan kanske 600 och 1000C.

Då felet i elektronik också gärna påverkas av det maximala värdet man kan mäta så blir det inte så bra runt 20c när utrustningen är tänkt att mäta till 1150c. Särskilt inte då en termometer för en femtiolapp mäter mycket mer rätt vid rumstemperatur eller om man mäter flera temperaturer som skiljer på ett par tre grader vid rumstemperatur när de i verkligheten har exakt samma temperatur.


Ett annat stort problem som många inte tar hänsyn till är de mätfel som kommer från värmeledning mellan det man vill mäta och givaren. Eller överföring genom sensorkroppen från något den är fastskruvad i på ett annat ställe. Så har man inte bra kontakt mellan det man mäter och spetsen så kan det bli väldigt fel, men med lödspetsar mot trådgivare så gör en blob lödtenn det ganska lätt att hantera. Andra vanliga fel är att mäta luft i ett rör med en temperaturgivare, överföring från själva röret, genom givarkroppen, till givarspetsen kan ha stor påverkan.

Lite off topic:
Lufttemperaturgivare i bilar visar tex ofta bortåt 50C fel på låg last när de sitter i insuget, på grund av att värmen från insuget leds genom sensorkroppen till mätelementet. Men de flesta bilar använder luftmassa och mäter den tidigare, de produktionsbilar som har det som kallas speed-density, dvs undertryck/tryck i insuget och lufttemperatur måste förlita sig mycket på lambdasensorn.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-12-06 17:18

Neuhausen skrev:
rikkitikkitavi skrev:
Neuhausen skrev:
Är det en typ K lödspetstermometer, trådgivare som du mäter med eller en värmekamera?

Båda är problematiska, dels att leda värme till trådgivaren och sedan emissiviteten hos materialet när man mäter med värmekameran.


99% att det är typ K termoelement. Tempområdet motsvarar IEC standarden för dessa. Allt annat på bilden skriker termoleement :)
Onnogranheten är dock helt orimlig i specen. Ett bra typ K visar ungefär 0,5-1C fel i rumstemp och det är långt från linjärt så felvisningen kan vara flera grader vid några hundra grader.
Men för lödspetsmätning är det egalt.


Att få elektroniken att visa ungefär så rätt är inte så svårt, även om jag är tveksam med ett enklare instrument. Typ K givarna är givetvis inte heller perfekta.

För att utveckla på olinjäriteten så brukar det gå att kalibrera någorlunda för låga eller höga temperaturer utan att ta hänsyn till den för en typ K givare. Vilket ger ett riktigt osnyggt kvalitetsintryck för utrustning utan linjärisering som är tänkta att mäta rätt mellan kanske 600 och 1000C.

Då felet i elektronik också gärna påverkas av det maximala värdet man kan mäta så blir det inte så bra runt 20c när utrustningen är tänkt att mäta till 1150c. Särskilt inte då en termometer för en femtiolapp mäter mycket mer rätt vid rumstemperatur eller om man mäter flera temperaturer som skiljer på ett par tre grader vid rumstemperatur när de i verkligheten har exakt samma temperatur.


Ett annat stort problem som många inte tar hänsyn till är de mätfel som kommer från värmeledning mellan det man vill mäta och givaren. Eller överföring genom sensorkroppen från något den är fastskruvad i på ett annat ställe. Så har man inte bra kontakt mellan det man mäter och spetsen så kan det bli väldigt fel, men med lödspetsar mot trådgivare så gör en blob lödtenn det ganska lätt att hantera. Andra vanliga fel är att mäta luft i ett rör med en temperaturgivare, överföring från själva röret, genom givarkroppen, till givarspetsen kan ha stor påverkan.

Lite off topic:
Lufttemperaturgivare i bilar visar tex ofta bortåt 50C fel på låg last när de sitter i insuget, på grund av att värmen från insuget leds genom sensorkroppen till mätelementet. Men de flesta bilar använder luftmassa och mäter den tidigare, de produktionsbilar som har det som kallas speed-density, dvs undertryck/tryck i insuget och lufttemperatur måste förlita sig mycket på lambdasensorn.

Jag lägger en liten lödbit på spetsen när jag mäter värmen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3292
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Calleberg » 2023-12-06 21:38

Neuhausen skrev:...speed-density, dvs undertryck/tryck i insuget och lufttemperatur måste förlita sig mycket på lambdasensorn.


Eller tändstiften :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Neuhausen » 2023-12-08 16:51

Då jag saknat vettigt lödtenn som inte är tunnt som hårstrån, ganska länge nu så köpte jag en rulle från Kina. Jag är tveksam till om deras beskrivning stämmer: https://www.banggood.com/250g-60-or-40- ... rehouse=CN

Smältpunkten verkar vara för hög för 60/40 tenn, det är kräver att jag ställer lödkolven på 330C för att det skall löda som en liten skvätt riktigt 60/40 gjorde på 280C. Till och med Biltemas moderna blyfria fungerar i lägre temperatur.

Så den här sorten kan ni hoppa över.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-12-08 18:41

Neuhausen skrev:Då jag saknat vettigt lödtenn som inte är tunnt som hårstrån, ganska länge nu så köpte jag en rulle från Kina. Jag är tveksam till om deras beskrivning stämmer: https://www.banggood.com/250g-60-or-40- ... rehouse=CN

Smältpunkten verkar vara för hög för 60/40 tenn, det är kräver att jag ställer lödkolven på 330C för att det skall löda som en liten skvätt riktigt 60/40 gjorde på 280C. Till och med Biltemas moderna blyfria fungerar i lägre temperatur.

Så den här sorten kan ni hoppa över.

När jag tittade i din länk hittade jag en lödkolv som heter "Handskit"... Kan undra om det stämmer...
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Neuhausen » 2023-12-08 19:05

xmag skrev:
Neuhausen skrev:Då jag saknat vettigt lödtenn som inte är tunnt som hårstrån, ganska länge nu så köpte jag en rulle från Kina. Jag är tveksam till om deras beskrivning stämmer: https://www.banggood.com/250g-60-or-40- ... rehouse=CN

Smältpunkten verkar vara för hög för 60/40 tenn, det är kräver att jag ställer lödkolven på 330C för att det skall löda som en liten skvätt riktigt 60/40 gjorde på 280C. Till och med Biltemas moderna blyfria fungerar i lägre temperatur.

Så den här sorten kan ni hoppa över.

När jag tittade i din länk hittade jag en lödkolv som heter "Handskit"... Kan undra om det stämmer...


Jag såg inte vad du menade först, men såg sedan deras "top seller" längre ner. Så bra :)

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav n3mmr » 2024-02-06 12:52

Pace ADS200.
Trevlig: värmeelementet och temperaturkännaren sitter tätt ihop inuti lödspetsen precis vid lödytan, så uppvärmningen går fort. Lödspetsarna är egentligen hela lödkolvar, resten är ett handtag och en anslutning till kontrollenheten.
Mycket nätt.
Man kan löda ett par hundra punkter per timme om man vill och behöver.

En trevlig detalj är att när man sätter kolven i hållaren i nån minut, ställbar tid, dras temperaturen ner till en (ställbar) lägre temperatur.
När man ska löda nästa gång tar det ca 10-12 s för spetsen att gå, i mitt fall, från 150 till 320 °C, dvs ungefär lika länge som det tar att komma fram till där man ska löda.

Jag använder numera enbart blyfritt lod, och p g a detta har jag vant mig vid att verkligen alltid använda flussmedel som förberedelse och dessutom höjt spetstempen från ca 280 till 320 °C. Möjligtvis beror den höga tempen på att Pace-spetsarna har en beläggning som inte är helt idealisk.

Kostade för fyra (?) år sen ca 3500:- inkl ett gäng spetsar med olika värmekapacitivitet och lite olika spetsformer.
Bilagor
PXL_20240206_102348238.jpg
PXL_20240206_102348238.jpg (640.21 KiB) Visad 327 gånger
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2024-04-06 19:45

Jag har som sagt spetsen som sitter på min lödkolv här nedan:
Bild

Jag är mycket nöjd med lödkolven men inte spetsen (som jag har 10st av). Den "orkar" inte riktigt känns det som.
Idag klippte jag av den en fjärdedel från spetsen och filade den till skruvmejselutseende.

Nu jä**** funkar den! Vilken skillnad!
Nu är det jag som slänger mig på katalogen för här skall inhandlas spetsar!!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster