Lödkolvar, lödten och lödtips

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-18 15:17

Jag skapar denna tråd om lödning mm eftersom jag inte kan se att det finns en sådan tråd.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-18 15:34

Jag hade i många år en lödpenna inköpt på 70-talet och en stor rulle lödtenn från samma tid.
I våras (2023) tog lödspetsen slut på lödkolven. Det var en sådan med skruven på den varma delen som pressade fast lödspetsen mot värmehylsan.
Först gick skruven av när den skulle skruvas bort. Borrade ett hål i skruven och skruvade ner en plåtskruv av miniformat. Nu gick det att skruva upp skruven.
Tog en tång för att dra ut lödspetsen. Det gick inte alls bra, lödspetsen satt fast där inne. Satte den i ett skruvstäd och drog med diverse verktyg. Till slut lossade lödspetsen, trodde jag. Hela lödpennans innandöme kom ut ur lödpennan. Såg nu att den ändå sjöng på sista versen. Slängde skräpet.

Beställde en ny lödpenna efter att jag titta på diverse videor om vilken som är bäst till rimligt pris. Köpte en lite lödpenna med hela 60 watts effekt och egen temperaturreglering. Den skall kunna nå upp till 400 grader. Jag mätte detta och den klarade 360 grader. Fantastiskt av en lödpenna som stor som en tuschpenna.

Nå, det gick bra att löda med den i våras. Sedan fick jag annat att göra. Först nu (November 2023) har jag börjat löda igen. Nu går det inte lika bra att löda som i våras. Därav har jag några frågor som jag tänkte skulle utredas:

1. Kan lödtenn bli gammalt (mitt är runt 45 år gammalt)?
2. Är lödpennorna sämre nu än för 45 år sedan?
3. Kan min lödspets vara för liten (smal)?

Det som händer mig är att lödtennet liksom "fastnar" i det smälta lödtennet när jag lödar. Ibland vill lödtennet inte smälta alls. Det började nu när jag återupptog lödandet igen. Det hände aldrig tidigare. Min jättegamla lödpenna/lödspets med mitt jättegamla lödten smälte och flöt lödtennet ut hur bra som helst.

Kommer fler frågeställningar efterhand.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-18 15:55

Jag har under de senaste 35 år använt Weller lödstationer, har hittils inte haft några problem.
Så tipset är att köpa en beg på Tradera brukar gå för runt 500:- med lite tur får du med lite olika lödspetsar.

Jag kör gammalt lödtenn som är ca 30 år gammal, köpte på mig ett 10-tal 500grams rullar då har, fortfarande 2st kvar.

IMG_6229.jpg
IMG_6229.jpg (717 KiB) Visad 2124 gånger


Detta är ett urval av lödspetsar jag har till mina.
IMG_6230.jpg
IMG_6230.jpg (803.1 KiB) Visad 2124 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39797
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav petersteindl » 2023-11-18 16:10

Jag har Weller PU 81. Funkar bra. Använder lödtenn med lite silver i.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-18 16:12

VintageHiFi skrev:Jag har under de senaste 35 år använt Weller lödstationer, har hittils inte haft några problem.
Så tipset är att köpa en beg på Tradera brukar gå för runt 500:- med lite tur får du med lite olika lödspetsar.

Jag kör gammalt lödtenn som är ca 30 år gammal, köpte på mig ett 10-tal 500grams rullar då har, fortfarande 2st kvar.



Bra idé!
Har inte tänkt tanken att man kan köpa begagnat.
Du har alltså också gammal lödtenn och det fungerar. Då lutar det åt att min lödspets är för tunn, den leder helt enkelt inte tillräckligt mycket värme.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-18 16:14

petersteindl skrev:Jag har Weller PU 81. Funkar bra. Använder lödtenn med lite silver i.

Lödtenn med silver i skall jag testa!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39797
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav petersteindl » 2023-11-18 16:15

Från vänster så är lödspetsar 4 och 5 sådana som jag använder.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-18 16:42

Min nya lödkolv:

20231118_151509.jpg
20231118_151509.jpg (186.52 KiB) Visad 2106 gånger



Spetsen:
20231118_151524.jpg
20231118_151524.jpg (352.18 KiB) Visad 2106 gånger


Spetsen är väldig tunn, skall köpa en lite tjockare.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Neuhausen » 2023-11-18 19:48

Jag har sett en del gammalt tenn som fungerat dåligt. Sorterna jag tänker på brukar verka ha hög smältpunkt, lukta starkt när man löder med det och ha mycket flussmedel. Jag har förutsatt att de är avsedda för större lödningsarbeten där en lödyxa används.

Nytt lödtenn idag är mycket värre, fram till för några år sedan kunde man köpa billigt lödtenn som fungerade bra. Nu när man inte får köpa lödtenn med bly så fungerar mycket av det billiga lödtennet dåligt. Det är inte ovanligt att det är som att spetsen på lödkolven kallnat helt och att det inte blir någon värmeledning mellan lödtennet och spetsen. Det kan plötsligt bli som att försöka löda med en ståltråd.

Det är viktigt att hålla spetsen på lödkolven ren och förtennad för att slippa beläggningar, lödsvamp eller metallull tycker jag att är nödvändigt. Men modernt lödtenn försvårar mycket.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav paa » 2023-11-18 20:08

xmag skrev:Jag skapar denna tråd om lödning mm eftersom jag inte kan se att det finns en sådan tråd.

Det finns en tråd som heter: Fin lödning.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-18 21:46

paa skrev:
xmag skrev:Jag skapar denna tråd om lödning mm eftersom jag inte kan se att det finns en sådan tråd.

Det finns en tråd som heter: Fin lödning.

OK!
Jag sökte på lite olika ord men hittade ingen tråd. Skall kolla upp det.


EDIT:
Här är den:
viewtopic.php?f=20&t=67718&p=1999181&hilit=fin+l%C3%B6dning#p1999181

Tråden är dock kort så jag fortsätter på denna tråd.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Michael » 2023-11-19 00:38

En sådan tunn och lång spets duger kanske till små ytmonterade komponenter.

3-4 mm bred mejsel spets kan vara lagom till hålmonterade komponenter.

//Michael

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-19 02:01

Michael skrev:En sådan tunn och lång spets duger kanske till små ytmonterade komponenter.

3-4 mm bred mejsel spets kan vara lagom till hålmonterade komponenter.

//Michael

Ja, jag hade det förut.
Jag kompenserade för den tunna spetsen med att öka värmen, då gick det bra. Men hög värme äter spetsar så en bredare mejselspets är att föredra.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Fostex » 2023-11-20 16:29

Jag har en Hakko FX-888D som är trevlig. Bra reglering, god tillgång på spetsar som dessutom håller länge. Prisvärd! Använder den med Alpha Flutin 1532, mitt favorittenn som dock inte går att köpa hur som helst längre pga blyinnehållet.

Tyvärr ser lödstationen ut som en fånig liten hoppborg i sina kulörta färger, men finns som tur är i en snyggare silverfärg. Köpes lämpligen från welectron.com.

Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Morello » 2023-11-20 17:46

1 800 kr för en Hakko är ju prisbilligt. Har alltid nyttjat Weller, men skulle nog inte köpa en ny Weller idag, då de blivit extremt krångliga i handhavandet.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1204
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-11-20 17:55

Ja kör m Weller å blyat lod.
De där blyfria lodet ser ut som att man kall lödit.

Ja har extra fluss ifall det behövs.
Lödfläta å tennsug e viktigt å ha åxå.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-20 18:20

Hur hög värme har ni när ni lödar?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1204
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-11-20 18:31

+400 om de e mycket å löda.
-400 om de e kretskort.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-20 18:35

Imperial-Blomman skrev:+400 om de e mycket å löda.
-400 om de e kretskort.

-400 är kallare än det kallaste. Eller så är jag inte med på tåget vad du menar 8O

Jag har använt 230 grader men ökat till över 300 grader med den smala spets jag använder nu.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-20 18:37

Läste ett test på blyfri lödtenn:
https://www.byggoteknik.se/blyfritt-lodtenn-bast-i-test

Vinnaren blev:
Multicore Sn96.5/Ag3/Cu0.5 500 g 0.7 mm, M97SC30907-500
https://www.elfa.se/sv/loedtrad-sn96-ag ... p/18249023
Dock 1800kr är löjligt dyrt för lödtenn.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2049
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav sammel » 2023-11-20 19:01

xmag skrev:Hur hög värme har ni när ni lödar?


drygt 300 grader går det trögt ökar jag lite till.
Förtennar mest kabel, löder kontakter delningsfilter
o högtalarterminaler.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-20 19:08

sammel skrev:
xmag skrev:Hur hög värme har ni när ni lödar?


drygt 300 grader går det trögt ökar jag lite till.
Förtennar mest kabel, löder kontakter delningsfilter
o högtalarterminaler.

Samma som jag!
Innan hade jag 230 grader med en 3mm bred mejselspets. Nu har jag en 1 mm bred rund spets och då har jag gått upp till lite över 300 grader.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Morello » 2023-11-20 19:18

Löder jag blyat till hobbyprojekt etc är spetstemperaturen 360-370 C.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1204
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-11-20 19:30

xmag skrev:
Imperial-Blomman skrev:+400 om de e mycket å löda.
-400 om de e kretskort.

-400 är kallare än det kallaste. Eller så är jag inte med på tåget vad du menar 8O

Jag har använt 230 grader men ökat till över 300 grader med den smala spets jag använder nu.


Ja va kanske lite otydlig.
+ å - står för + över 400grader å - under 400grader.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Neuhausen » 2023-11-20 19:58

Typen av lödkolv och reglering tycks göra mycket skillnad för hur hög temperatur som behövs. En del lödkolvar använder i stort sett den lagrade energin i spetsen för lödningen då de inte märker att man satt spetsen mot något förrän man är klar med lödningen. Att ha en långsam lödstation ställd på 400C kan alltså innebära att man löder med betydligt kallare spets än när man har en bättre station ställd på 280C.

Jag blev lite förvånad över hur lätt det var att hitta något som visar hur stor skillnad det gör.
https://www.youtube.com/watch?v=yyt0X2CGDRM

Tittar man på de klassiska Weller lödstationerna så verkar de ganska långsamma i regleringen precis som den gamla Hakko stationen i filmen, jag tror till och med att de äldre Hakko är bättre med större lödningar än Weller, för jag tror inte att en klassisk Veller skulle smälta mer än det allra närmast spetsen om den var satt på 280C. Vill man tex löda större kablar så behöver man dra på allt vad det går.

Min "nya" Weller WXP 120 kör jag normalt på 280C och jag använder 330C när man vill få in värme snabbt i något stort utan att kabelisoleringen smälter. Den upplevs som ungefär tio gånger så stark som en vanlig klassisk Weller. Korrigering, lödspetsen på den nya är bara ett skyddshölje över ett kombinerat värmeelement och temperatursensor som är av metall med konisk spets som passar inne i lödspetsen. Så det är inte lika bra som de nya med helt integrerade spetsar, element och sensor. Men så nära man kan komma med en helt passiv lödspets.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-20 21:14

Imperial-Blomman skrev:
xmag skrev:
Imperial-Blomman skrev:+400 om de e mycket å löda.
-400 om de e kretskort.

-400 är kallare än det kallaste. Eller så är jag inte med på tåget vad du menar 8O

Jag har använt 230 grader men ökat till över 300 grader med den smala spets jag använder nu.


Ja va kanske lite otydlig.
+ å - står för + över 400grader å - under 400grader.

OK, då är jag med på tåget igen!
Verkar som om jag har för låg värme då. Fast jag använder blyat tenn som klarar lite lägre temperaturer.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-20 22:13

Neuhausen skrev:Typen av lödkolv och reglering tycks göra mycket skillnad för hur hög temperatur som behövs. En del lödkolvar använder i stort sett den lagrade energin i spetsen för lödningen då de inte märker att man satt spetsen mot något förrän man är klar med lödningen. Att ha en långsam lödstation ställd på 400C kan alltså innebära att man löder med betydligt kallare spets än när man har en bättre station ställd på 280C.

Jag blev lite förvånad över hur lätt det var att hitta något som visar hur stor skillnad det gör.
https://www.youtube.com/watch?v=yyt0X2CGDRM

Tittar man på de klassiska Weller lödstationerna så verkar de ganska långsamma i regleringen precis som den gamla Hakko stationen i filmen, jag tror till och med att de äldre Hakko är bättre med större lödningar än Weller, för jag tror inte att en klassisk Veller skulle smälta mer än det allra närmast spetsen om den var satt på 280C. Vill man tex löda större kablar så behöver man dra på allt vad det går.

Min "nya" Weller WXP 120 kör jag normalt på 280C och jag använder 330C när man vill få in värme snabbt i något stort utan att kabelisoleringen smälter. Den upplevs som ungefär tio gånger så stark som en vanlig klassisk Weller. Korrigering, lödspetsen på den nya är bara ett skyddshölje över ett kombinerat värmeelement och temperatursensor som är av metall med konisk spets som passar inne i lödspetsen. Så det är inte lika bra som de nya med helt integrerade spetsar, element och sensor. Men så nära man kan komma med en helt passiv lödspets.

Intressant video, jag lärde mig en hel del där. Som att den typen av spets jag använder och som verkar vara den vanligaste inte riktigt ligger an mot värmeelementet. Det är lite spel som gör det jobbigt för värmen att ta sig över. Men det kan ju motverkas av mer värme från elementet. Att värmen sjunker när man lödar skulle i princip kunna motverkas av en större massa i lödspetsen. Det är därför min nuvarande lödspets inte är riktigt hundra. Jag skall byta till en större med mer massa, jag gissar att tempen inte sjunker så fort då när man lödar.

Kan säga att jag tappade andan av videon, killen verkade tala utan att andas in någon gång :o

Typen med integrerad värmeelement har naturligtvis en bättre överföring av värmen samtidigt som den mycket snabbare kan lägga på mer ström snabbare. Men, jag tycker inte priset motiverar skillnaden (om man inte jobbar professionellt med lödning)!

Min lödkolv jag har idag överraskade mig. Den kostade bara lite över hundra kronor, alltså mycket mindre än min förra som jag köpte nästan för ett halvt sekel sedan. Den nya kan åka i åttor runt den gamla till bråkdelen av priset.


Min gamla lödpenna från 70-talet har jag ingen bild på.



När den gamla gick sönder köpte jag först denna (hoppade över denna information förut):
Bild
Efter några månader var spetsen slut. Min gamla från 70-talet var spetsen "som ny" när jag slängde kolven. Det förvånar mig att denna tog slut så fort. Beställde nya spetsar hos Kjell. När de kom hem visade det sig att de var för smala?? Men det värsta var att när jag skruvade bort skruven längst ner gick hylsan av som den är skruvad på. Ringde Kjell om att köpa den som en reservdel. Det sålde inte några reservdelar till den. Jag berättade att spetsarna jag köpte som skall vara till denna var på tok för smala. Kvinnan i luren förstod inte "för det är ju till den". Hon skulle återkomma vilket betyder att hon inte skall återkomma. Spetsarna säljs fortfarande till den lödkolven.



Efter Kjells lödkolv köpte jag denna för ca 120kr:
Bild
Denna har jag haft i ca ett år nu. Den fungerar perfekt. Den skall kunna ge 450 graders värme men jag har mätt upp den till 370 grader, ett minus alltså och den tappar värme fort. Fast det tror jag beror på den lilla spetsen. I övrigt är den mycket bättre än min från 70-talet. Mycket bättre!
Jag tror jag kan göra den ännu bättre med en spets som har större massa av mejseltypen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-20 22:29

Mätte min nya lödkolv igen:

Vid spetsroten, där spetsen är som tjockast, får jag upp den i 400 grader. Längst ut på spetsen får jag upp den i 240 grader.
Den värmer upp snabbt, jag får upp den på 15 sekunder till 300 grader vid roten och 150 grader vid spetsen. Sedan går det långsammare, efter ca 20 sekunder har den gått upp från 150 grader till 240 grader på spetsen. Detta visar mig att en större och tyngre spets skulle ge mer värme vid spetsen och inte kallna så fort när jag lödar. Nackdelen blir då att den värmer upp långsammare, men det är inget som stör mig.

EDIT:
Satte lite lödtenn på spetsen och mätte igen, då gick den upp till 350 grader.

Det är ju en billig lödpenna på 60 watt och reglerbar värme så jag räknade med att det kan finnas lite plumpar.
En av plumparna är att man ibland måste röra på värmereglaget för att få max värme. Skall plocka isär den och löda förbi reglaget (med vad? Kan inte löda sig själv när den är nerplockad :idea: )
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1204
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav Imperial-Blomman » 2023-11-20 22:58

Intressant.
Va mäter du temperaturen med?

Ja har en gammal hederlig 220V lödkolv m koppar spets.
Den har ja inga specar på men den e väldigt trevlig å löda med
bara man vårdar spetsen.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2810
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Lödkolvar, lödten och lödtips

Inläggav xmag » 2023-11-21 00:20

Imperial-Blomman skrev:Intressant.
Va mäter du temperaturen med?

Ja har en gammal hederlig 220V lödkolv m koppar spets.
Den har ja inga specar på men den e väldigt trevlig å löda med
bara man vårdar spetsen.

Jag mäter med en mätare som klarar -50 till +1150 grader.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 5 gäster