REW mät-CD

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

REW mät-CD

Inläggav pLudio » 2023-11-22 01:41

Jag trodde att jag skulle hitta tretton på dussinet av färdiga CD-skivor från hobbyister för mätning av CD-spelare men utbudet är skralt vid en sökning på webben och jag är inte ute efter några spår man lyssnar på så jag får väl göra en egen CD om ingen här sitter på den perfekta mät-CD:n.

Ett utkast till innehållsförteckning. Tänker att vartannat spår skall vara tyst (eller utnyttja långt pre-gap?) så man får tid att trycka på Stopp. Spåren kommer skapas med en blandning av egna Python-hack, SoX och REW.

Spåren kommer ha TPDF dither och jag kommer verifiera att inget spår oväntat klipper vid uppsampling från CD till 705,6 kHz som i en typisk modern DAC. Tysta spår utan dither om inget annat anges.

  • Vrms: 0 dBFS 50 Hz sinus för att mäta Vrms med multimeter
  • Polaritet: 0 (eller -20?) dBFS 50 Hz sinus utan negativa fasen för att kolla polaritet, eller liknande signal.
  • THD: 0 dBFS 997 Hz sinus
  • THD: 0 dBFS 1000 Hz sinus
  • THD: 0 dBFS 1000 Hz sinus, ej dither för demonstration
  • THD: 0 dBFS 10 kHz sinus
  • Noise: -60 dBFS 1000 Hz sinus för att mäta brusgolvet, AES17
  • Aliasing: 0 dBFS 21 kHz sinus för att avslöja vikningsdistortion som LTS. Andra använder 19,1 kHz.
  • Overload: +3 dBFS (L) & -3 dBFS (R) 997 Hz sinus för “overload behaviour”, AES17
  • Inter-sample overs: +3 dBFS (L) & 0 dBFS (R) 11 025 Hz sinus. Perfekt genererad, ingen dither.
  • TIM / Gibbs:-3 dBFS fyrkantsvåg, vilken frekvens? Ca 3 kHz för TIM? Perfekt genererad, ingen dither.
  • TIM / Gibbs: 0 dBFS fyrkantsvåg, vilken frekvens? Ca 3 kHz för TIM? Perfekt genererad, ingen dither.
  • IMD: SMPTE RP120-1994 60 Hz + 7 kHz 4:1 (low:high)
  • IMD: DIN 45403 250 Hz + 8 kHz 4:1
  • IMD: ITU-R (CCIF) 19 kHz + 20 kHz
  • IMD: AES17 0 dbFS 18 kHz + 20 kHz 1:1. Vem använder den egentligen?
  • -?? dBFS multitone, 32
  • Linjäritetstest
  • -20 dbFS(?) 5 Hz - 22 050 Hz svep för att mäta frekvensresponsen. AES17 föreslår -20 dBFS 10 Hz - 20 kHz.
  • Jitter: J-Test
  • Tystnad med dither?
  • Filter: 0 dBFS Dirac-puls
  • Filter: -4 dBFS(?) vitt brus för att kolla DAC-filtret (Jürgen Reis)
  • -?? dBFS rosa brus
  • Speaker: 20 - 20 000 Hz svep med REW startsignal
  • Speaker: 5 - 500 Hz svep med REW startsignal

AES17 föreslår att man kan använda sloped TPDF dither också men när skulle det passa bättre i det här fallet?

Bör finnas utrymme för fler IMD-tester för skojs skull. Vad saknar ni? Längd på spåren? Tänker att jag uppdaterar inlägget efter kommentarer och i slutändan publicerar en ISO samt FLAC-filer.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5193
Blev medlem: 2016-08-01

Re: REW mät-CD

Inläggav dewpo » 2023-11-26 18:28

REW svepen går att få med antingen startsignal eller både startsignal och stoppsignal vilket möjliggör klockdriftskompensation/exaktare fasmätningar. Personligen så föredrar jag det senare.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: REW mät-CD

Inläggav pLudio » 2023-11-27 00:46

dewpo skrev:REW svepen går att få med antingen startsignal eller både startsignal och stoppsignal vilket möjliggör klockdriftskompensation/exaktare fasmätningar.

Stoppsignalen har jag missat, bra tips!
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: REW mät-CD

Inläggav Maarten » 2024-01-28 08:20

Bra idé!
Jag är intresserad om du gått vidare med detta!
sb17nbac till alla!


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster