Kondensatorer- en djungel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

pajas
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2015-07-14
Ort: Norrköping

Kondensatorer- en djungel

Inläggav pajas » 2023-11-23 16:59

Hejsan, jag har köpt två gamla B&O beomaster 1400k (inbyggda högtalare) och de stora elektrolytkondensatorerna 3000 mikrofarad 50 volt ( Wicon Black negative diameter 41mm, längd 60mm) har läckt. Nu när jag försöker få tag på motsvarande är det ju omöjligt. Det är en veritabel kondensatordjungel!!!!!

Hjälp!!! vilken kondensator ska jag köpa?

tjipp, Göran

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Kondensatorer- en djungel

Inläggav Chris71 » 2023-11-23 17:32

pajas skrev:Hejsan, jag har köpt två gamla B&O beomaster 1400k (inbyggda högtalare) och de stora elektrolytkondensatorerna 3000 mikrofarad 50 volt ( Wicon Black negative diameter 41mm, längd 60mm) har läckt. Nu när jag försöker få tag på motsvarande är det ju omöjligt. Det är en veritabel kondensatordjungel!!!!!

Hjälp!!! vilken kondensator ska jag köpa?

tjipp, Göran


lite svårt att förstå problemet, det viktigaste är väl att leta upp en kodning med samma typ av infästning och värde, troligtvis kommer den vara 30-50% mindre i storlek rent fysiskt men annars ser jag inte så mycket problem, utgå ifrån vad du har och leta upp något med samma värden från Elna, Nichicon eller likvärdig HiFi duglig leverantör,

pajas
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2015-07-14
Ort: Norrköping

Re: Kondensatorer- en djungel

Inläggav pajas » 2023-11-23 18:06

Chris71 skrev:
pajas skrev:Hejsan, jag har köpt två gamla B&O beomaster 1400k (inbyggda högtalare) och de stora elektrolytkondensatorerna 3000 mikrofarad 50 volt ( Wicon Black negative diameter 41mm, längd 60mm) har läckt. Nu när jag försöker få tag på motsvarande är det ju omöjligt. Det är en veritabel kondensatordjungel!!!!!

Hjälp!!! vilken kondensator ska jag köpa?

tjipp, Göran


lite svårt att förstå problemet, det viktigaste är väl att leta upp en kodning med samma typ av infästning och värde, troligtvis kommer den vara 30-50% mindre i storlek rent fysiskt men annars ser jag inte så mycket problem, utgå ifrån vad du har och leta upp något med samma värden från Elna, Nichicon eller likvärdig HiFi duglig leverantör,


Tack snälla för svar! Men det finns så många olika sorts elektrolytkondensatorer, hur vet jag vilken som är rätt sort? Och hur mycket kan man avvika från originalvärdena om man vill ha samma storlek på de nya som på de gamla?

tjipp, Göran

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22713
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kondensatorer- en djungel

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-23 19:36

pajas skrev:Tack snälla för svar! Men det finns så många olika sorts elektrolytkondensatorer, hur vet jag vilken som är rätt sort? Och hur mycket kan man avvika från originalvärdena om man vill ha samma storlek på de nya som på de gamla?

tjipp, Göran


Man bör nog undvika alltför stor kapacitet, alltså i µF, kan ge väl mycket last på övrigt i nätdelen. Närmaste standardvärde brukar vara 3300 µF. Vilka anslutningar har kondensatorn? Lödning eller skruvmontage? Avstånd mellan + och - (modulavstånd). Formatet blir typ dia 18-22 mm och höjd 38-42 mm. Exempelvis https://www.digikey.se/sv/products/deta ... 332/245176

pajas
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2015-07-14
Ort: Norrköping

Re: Kondensatorer- en djungel

Inläggav pajas » 2023-11-23 22:18

[/quote]

Man bör nog undvika alltför stor kapacitet, alltså i µF, kan ge väl mycket last på övrigt i nätdelen. Närmaste standardvärde brukar vara 3300 µF. Vilka anslutningar har kondensatorn? Lödning eller skruvmontage? Avstånd mellan + och - (modulavstånd). Formatet blir typ dia 18-22 mm och höjd 38-42 mm. Exempelvis https://www.digikey.se/sv/products/deta ... 332/245176[/quote]

Tack snälla Roger! Kondensatorn sitter fast i chassiet med hjälp av en ring runt kondensatorn. (därför vore det najs med en konding med samma 40 mm diameter) Den har två grejer som sticker ut ur botten på kondensatorn som sladdarna är fastlödda vid. Kan också nämna att ljuder ur den ena kanalen är svagt och förvridet.

vänliga hälsningar, Göran

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22713
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kondensatorer- en djungel

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-24 11:51

Kravet att du ska ha dem i samma fäste som de gamla är nog lite svårt att uppfylla. Ibland gör man en utfyllnad på tomrummet som här:

Bild

Eftersom de nya kondesatorerna blir väldigt mycket mindre kanske det räcker med att de är fastlödda? Det är ofta så på nya prylar. Är de nuvarande kondensatorerna monterade med lödöglarna nedåt och ut på andra sidan kretskortet? Har du blider?

Användarvisningsbild
VintageHiFi
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2013-09-08

Re: Kondensatorer- en djungel

Inläggav VintageHiFi » 2023-11-24 16:23

Denna borde passa annars.
4700uF/100V 40*57mm
https://www.digikey.se/sv/products/deta ... 0/13176279

pajas
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2015-07-14
Ort: Norrköping

Re: Kondensatorer- en djungel

Inläggav pajas » 2023-11-24 22:02

RogerGustavsson skrev:Kravet att du ska ha dem i samma fäste som de gamla är nog lite svårt att uppfylla. Ibland gör man en utfyllnad på tomrummet som här:

[ Bild ]

Eftersom de nya kondesatorerna blir väldigt mycket mindre kanske det räcker med att de är fastlödda? Det är ofta så på nya prylar. Är de nuvarande kondensatorerna monterade med lödöglarna nedåt och ut på andra sidan kretskortet? Har du blider?


Jamen det där borde kunna funka! Kondingarna är monterade på det där sättet, inget kretskort i sikte, bara två trådar på terminalerna.

vänliga hälsningar, Göran

pajas
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 2015-07-14
Ort: Norrköping

Re: Kondensatorer- en djungel

Inläggav pajas » 2023-11-24 22:03

VintageHiFi skrev:Denna borde passa annars.
4700uF/100V 40*57mm
https://www.digikey.se/sv/products/deta ... 0/13176279


Tror jag testar de där! Verkar ju passa perfekt! Tack för all hjälp!

vänliga hälsningar, Göran


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster