NCore och kapacitiv last, elektrostatfantasternas skräck...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: NCore och kapacitiv last, elektrostatfantasternas skräck

Inläggav I-or » 2023-12-12 18:00

Vad gäller Telarc så bör man lägga till att genomsnittet ligger på kanske +1/3 dB vid 10/20 kHz och att det även finns ett hyggligt gäng inspelningar som inte behöver någon korrektion alls.

Telarc-inspelningarna är dock nästan undantag långt renare, mer dynamiska, har mer realistisk basåtergivning och dessutom ofta ett mer trovärdigt ljudsceneri än storbolagens inspelningar, så ekvaliseringen är ett ganska billigt pris att betala. Dessutom behöver nästan alla av storbolagens inspelningar också ekvaliseras, men då på ett betydligt mer varierande sätt.

(Allt som skrivits i sammanhanget gäller endast de klassiska inspelningarna. Jazz- och blues-inspelningarna varierar enormt på alla sätt även om det finns några som är spektakulärt bra här också.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: NCore och kapacitiv last, elektrostatfantasternas skräck

Inläggav Zappa » 2023-12-12 19:00

eljulio skrev:
I-or skrev:Inga som helst problem så länge som det inte handlar om elektrostathögtalare med deras mycket speciella belastningsimpedans.


Det var hyggligt av dig att inte spä på min oro. Ekvaliserat enligt Zappas förslag har jag dock gjort med gain om 0.6dB vid 20 000Hz med ett Q på 0.5. Tyckte det såg bra ut. Återstår att höra om jag uppfattar någon skillnad, men det är väl rätt tveksamt...


Jag funderar faktiskt på att simulera den avrullningen och ABX-testa i Foobar mest pga nyfikenhet. Gissningsvis är den hörbar med ett uns mindre luftighet i ljudet.
.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: NCore och kapacitiv last, elektrostatfantasternas skräck

Inläggav I-or » 2023-12-12 19:38

Det hörs med rätt programmaterial om man är någorlunda känslig, men man bör dra på en del också. Det är inte direkt så att man hoppar ur brallorna, dock.

Jag vill heller inte påstå att vi har riktigt den noggrannheten i de mätningar som utförts har hos eljulio (eller någon annan heller, för den delen), så det kan i stort sett lika gärna vara mer korrekt med -0,6 dB från förstärkaren vid 20 kHz.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3398
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: NCore och kapacitiv last, elektrostatfantasternas skräck

Inläggav eljulio » 2023-12-12 22:33

I-or skrev:Det hörs med rätt programmaterial om man är någorlunda känslig, men man bör dra på en del också. Det är inte direkt så att man hoppar ur brallorna, dock.

Jag vill heller inte påstå att vi har riktigt den noggrannheten i de mätningar som utförts har hos eljulio (eller någon annan heller, för den delen), så det kan i stort sett lika gärna vara mer korrekt med -0,6 dB från förstärkaren vid 20 kHz.


Blasfemi! Det är självklart "snorrak" frekvensgång 20-20 här hemma... :wink: Dags att börja mäta igen... och igen.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: NCore och kapacitiv last, elektrostatfantasternas skräck

Inläggav Zappa » 2023-12-13 21:18

I-or skrev:Det hörs med rätt programmaterial om man är någorlunda känslig, men man bör dra på en del också. Det är inte direkt så att man hoppar ur brallorna, dock.

Jag vill heller inte påstå att vi har riktigt den noggrannheten i de mätningar som utförts har hos eljulio (eller någon annan heller, för den delen), så det kan i stort sett lika gärna vara mer korrekt med -0,6 dB från förstärkaren vid 20 kHz.


Så där, nu har jag försökt simulera avrullningen i högfrekvensen för Hypex NC502, nedan finns filer att jämföra för den nyfikne.

https://www.dropbox.com/scl/fi/bn4n7qm0ow9yxc0q3m596/01-02-Kaya-utan-EQ.flac?rlkey=pfyjd33bkmr79e1xy7y34yyxv&dl=0
https://www.dropbox.com/scl/fi/26rkvigqshivzg207g9wo/01-02-Kaya-med-EQ.flac?rlkey=abmqllopr28rpg776qfqd1l34&dl=0

Simulera avrullning Hypex NC502.png
Simulera avrullning Hypex NC502.png (13.38 KiB) Visad 657 gånger

Kaya med och utan EQ.png
Kaya med och utan EQ.png (111.35 KiB) Visad 657 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster