Analogt resp. digitalt delningsfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Analogt resp. digitalt delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-22 10:14

När man går från ett analogt till ett digitalt DSP-baserat delningsfilter, ändras då fasengången på samma sätt för samma filter? När man gör ett analogt delningsfilter skiftar man ju i regel polariteten på ena elementet vid t.ex. kombinationen 12+6 dB /oktav. Gör man likadant när delningen görs digitalt? Är några som pratar om utebliven fasvridning när digitalt kom på tal.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Analogt resp. digitalt delningsfilter

Inläggav Calleberg » 2023-12-22 11:19

RogerGustavsson skrev:När man går från ett analogt till ett digitalt DSP-baserat delningsfilter, ändras då fasengången på samma sätt för samma filter? När man gör ett analogt delningsfilter skiftar man ju i regel polariteten på ena elementet vid t.ex. kombinationen 12+6 dB /oktav. Gör man likadant när delningen görs digitalt? Är några som pratar om utebliven fasvridning när digitalt kom på tal.


Ett ordinärt digitalfilter av den typ som du hittar i en vanlig dsp har samma fasbeteende som ett analogt filter. Man KAN trolla med knäna om man vill och få ett helt faslinjärt beteende mha digitala filter, det brukar dock innebära nån/några ms fördröjning som man eventuellt behöver ha i åtanke.

Jag brukar undvika att hamna i situationer där elementen behöver fasvändas vid delningen för att summera snyggt, ty även jag lider av lite audiophilia nevrosa. :) Absolut fas är jag inte så bekymmrad över men att elementen spelar ur fas i hela audioområdet förutom ett smalt band vid delningen tror jag är en suboptimering som eventuellt har negativ inverkan på t.ex trumljud.

Men jag har ungefär lika stabila belägg för det som jag har för att det är farligt att kliva på "A" brunnar :D Men det är å andra sidan ungefär lika lätt att undvika det fasvända filtret som det är att undvika "A" brunnar så...
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Analogt resp. digitalt delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-22 11:58

Det var en amerikan som undrade om detta och jag blev osäker. I-or brukar väl hävda att när frekvensgången ser bra ut behöver man inte oroa sig om fasen?

Användarvisningsbild
MusicMan
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2003-11-29
Ort: tokiga tälje

Re: Analogt resp. digitalt delningsfilter

Inläggav MusicMan » 2023-12-22 12:06

Med tanke på hur många digitala filter och equalizers som man lägger på under mixning och mastering av musik så tror jag inte att det påverkar nämnvärt.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Analogt resp. digitalt delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-22 12:09

Men här handlade om att behålla den ursprungliga högtalarens polaritet hos drivelementen eller ej när man gick från en analog till digital delning, inte om fasvridningar i sig.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2050
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Analogt resp. digitalt delningsfilter

Inläggav sammel » 2023-12-22 12:57

Jag tror att det är samma med samma ordnings filter.
Har förstått att om man delar med fir-filter så vrids inte fasen.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Analogt resp. digitalt delningsfilter

Inläggav Calleberg » 2023-12-22 13:27

RogerGustavsson skrev:Men här handlade om att behålla den ursprungliga högtalarens polaritet hos drivelementen eller ej när man gick från en analog till digital delning, inte om fasvridningar i sig.


Det låter som ett helt meningslöst projekt. Men det är ju i och för sig ganska vanligt i de här sammanhangen :mrgreen:

Förhoppningsvis innefattar övningen lite mer tolleritricks i DSP.n än att bara duplicera en befintlig analog lösning.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Analogt resp. digitalt delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-22 13:32

Vad då meningslöst? Det handlar om en delning mellan bas vid ungefär 300 Hz och resten. Den passiva delningen återfinns i en extern låda som innehåller rätt mediokra komponenter. Den ersätts med fördel av en aktiv delning på linjenivå och ytterligare ett stereoslutsteg. Bäst är förstås om delningen görs i den digitala domänen.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Analogt resp. digitalt delningsfilter

Inläggav Calleberg » 2023-12-22 13:38

RogerGustavsson skrev:Vad då meningslöst? Det handlar om en delning mellan bas vid ungefär 300 Hz och resten. Den passiva delningen återfinns i en extern låda som innehåller rätt mediokra komponenter. Den ersätts med fördel av en aktiv delning på linjenivå och ytterligare ett stereoslutsteg. Bäst är förstås om delningen görs i den digitala domänen.


Ja det var ju inte förens nu som det framgick att det pratades om ett passivt filter... Då är det inte lika meningslöst längre. Men att det alltid är bäst att göra det digitalt som någon sorts Voldemort håller jag inte med om. Speciellt inte om man tänker sig att bibehålla 12/6 delningen.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Analogt resp. digitalt delningsfilter

Inläggav I-or » 2023-12-22 15:24

Calleberg skrev:
Ett ordinärt digitalfilter av den typ som du hittar i en vanlig dsp har samma fasbeteende som ett analogt filter. Man KAN trolla med knäna om man vill och få ett helt faslinjärt beteende mha digitala filter, det brukar dock innebära nån/några ms fördröjning som man eventuellt behöver ha i åtanke.

Jag brukar undvika att hamna i situationer där elementen behöver fasvändas vid delningen för att summera snyggt, ty även jag lider av lite audiophilia nevrosa. :) Absolut fas är jag inte så bekymmrad över men att elementen spelar ur fas i hela audioområdet förutom ett smalt band vid delningen tror jag är en suboptimering som eventuellt har negativ inverkan på t.ex trumljud.

Men jag har ungefär lika stabila belägg för det som jag har för att det är farligt att kliva på "A" brunnar :D Men det är å andra sidan ungefär lika lätt att undvika det fasvända filtret som det är att undvika "A" brunnar så...


Hörbarheten för fasgång eller kanske snarare dess tidsplansbroder grupplöptid är dock i praktiken noll (inom rimliga gränser). Detta har visats i otaliga lyssningstest och det är hög tid att förpassa även denna HiFi-myt till skräphögen.

Här finner man lite mer i ämnet: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2252700#p2252700
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Analogt resp. digitalt delningsfilter

Inläggav Calleberg » 2023-12-22 16:19

I-or skrev:
Hörbarheten för fasgång eller kanske snarare dess tidsplansbroder grupplöptid är dock i praktiken noll (inom rimliga gränser). Detta har visats i otaliga lyssningstest och det är hög tid att förpassa även denna HiFi-myt till skräphögen.


Här finner man lite mer i ämnet: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2252700#p2252700


Ifrågasätter du mina belägg för fasgångens hörbarhet? Går du kanske t.om på A brunnar... :D

Nejdå det du skriver får man nog anse vara konsensus tills någon bevisar nåt annat :mrgreen:

Försök pågår med A-brunnarna verkar det :)
https://nyheter24.se/nyheter/forskning/ ... -a-brunnar

God Jul
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Analogt resp. digitalt delningsfilter

Inläggav Neuhausen » 2023-12-22 17:12

Calleberg skrev:
RogerGustavsson skrev:Vad då meningslöst? Det handlar om en delning mellan bas vid ungefär 300 Hz och resten. Den passiva delningen återfinns i en extern låda som innehåller rätt mediokra komponenter. Den ersätts med fördel av en aktiv delning på linjenivå och ytterligare ett stereoslutsteg. Bäst är förstås om delningen görs i den digitala domänen.


Ja det var ju inte förens nu som det framgick att det pratades om ett passivt filter... Då är det inte lika meningslöst längre. Men att det alltid är bäst att göra det digitalt som någon sorts Voldemort håller jag inte med om. Speciellt inte om man tänker sig att bibehålla 12/6 delningen.


Det är viktigt att skilja på ett analogt filter och ett passivt filter, det är helt olika saker.

Om man helt blint började byta alla passiva filter i alla högtalare mot aktiva filter innan förstärkarna så tror jag att det skulle vara ovanligt att inte förbättra ljudet. Samspelet mellan filtren i en högtalare och högtalarelementen är komplext och det finns mycket att pengar att spara i att kompromissa. Särskilt när det kommer till lägre delningsfrekvenser där komponenterna börjar bli dyra och där dyra komponenter krävs för att kompensera för elementets impedans.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster