av xmag » 2024-04-09 12:23
Sökte fel en stund nu:
- Lödde bort trådarna till ljudkortet och till mikrofonförstärkaren.
- Ingen skillnad!
- Jag lödde bort -25 volt tråden från kretskortet och lödde dit den igen. Koppartråden gick några mm in på moderkortet vilket den inte gör mer.
- Fick samma resultat, dvs ca 25 Volt likström till högtalaren.
- Pillade på strömkablarna samt böjde isär trådarna vid lödningen på kretskortet.
- Nu fick jag en förändring!
- Högtalaren pulserar nu sakta lite upp och ner. Inga 50Hz längre, snarare 0,5 Hz.
- Mätte högtalarutgången och fick 0 till 0,2 Volt likström och 0,2 till 0,4 Volt växelström.
Nu är det alltså bättre bara genom att pilla på kablarna från nätaggregatet. Jag har gått igenom lödningar mm men kan inte se varför det blev bättre när jag böjde dem lite. Lödningarna är OK och kablarna hela. De sitter fastskruvade i nätaggregatet ordentligt.
När jag pillar på kablarna nu ändras strömmen till högtalaren lite men inte varje gång jag pillar, bara ibland???
Nästa gång får jag lyfta ur kretskortet och titta på lödningarna. Kanske har lödtennet på undersidan spridit sig till något vitalt (såg inte undersidan när jag lödde på strömkablarna på ovansidan (har lödytor även på ovansidan).
Någon annan som har något tips?
Mer av detta finns här:
https://www.xmag.se/Människan värmer upp Jorden, nu måst vi se till att stoppa uppvärmningen innan det går riktigt illa.