Mätrigg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Mätrigg

Inläggav BellsnWhistles » 2023-12-29 17:21

Nu måste jag skaffa mig en mätrigg helt enkelt!

Det finns inte mycket att välja på om man vill köpa färdigbyggt, det finns
Arta:
https://www.m1n1.de/en/produkt/arta-4-1-kit-2/,

Dayton Audio har något de kallar DATS:
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dats-v3-matsystem.html?gclid=CjwKCAiA-bmsBhAGEiwAoaQNmpdLAPhrJxxbTSP2Ka1FF_VfWVJn9_YdRabfWaHsx4-gVOuzia1oHBoCLlAQAvD_BwE

och sedan hittade jag denna på eBay:
https://www.ebay.com/itm/235328596371?norover=1&mkevt=1&mkrid=711-167022-221168-8&mkcid=2&itemid=235328596371&targetid=295818637131&device=c&mktype=pla&googleloc=9062451&poi=&campaignid=20797276694&mkgroupid=155163396639&rlsatarget=pla-295818637131&abcId=&merchantid=119648210&gclid=CjwKCAiA-bmsBhAGEiwAoaQNmipgupmboXPpulW2utoxHCmDNfvFeEtlhajmKwZ6P-27KsC7lflmDxoCJucQAvD_BwE.

De två senare har fördelen att de har inbyggt ljudkort (jag kör Mac och har bara mono in audio (mic), så jag måste ha ett externt kort oavsett.
Med DATS så betalar man för en mjukvara som jag inte vill ha (den funkar bara på Windows, samt att jag använder REW).
Den sista, J-BOX II, verkar ju väldigt intressant då den dessutom har litet inbyggt slutsteg på upp till 15 W om man vill mäta på lite högre nivå.
Men den är okänd för mig och svårt att hitta info om den på nätet.

Arta är väl den mest kända, men kräver ett externt ljudkort.

Någon som har lite input på detta? Finns det fler lösningar?
Jag vill framförallt kunna mäta impedans på högtalare, men även frekvensgång på t.ex. aktiva filter.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Mätrigg

Inläggav BellsnWhistles » 2023-12-29 17:23

Och J-BOX II blir dessutom billigast om man räknar med att köpa ett ljudkort för en tusing till Arta.
Men lite störigt att inga produktbilder är foton utan illustrationer.... :?
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Mätrigg

Inläggav sammel » 2023-12-29 18:45

Hej BellsnWhistles Vill bara säja att jag använder Dats 3 och tycker det funkar bra.
Men jag använder oftast Loudspeaker Lab 4 beta när jag mäter med Dats.
Var tvungen att göra några inställningar i programmet för att det skulle bli rätt värden.
Loudspeaker lab 4 ska gå att köra i med Apple, tror inte att det är testat så mycket med
den plattformen så jag vågar inte säga hur bra det funkar.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Mätrigg

Inläggav BellsnWhistles » 2023-12-29 20:15

Tack, ska kolla upp Loudspeaker Lab.
Men jag är å andra sidan rätt van med REW, det ska dock fungera med DAT's hårdvara också.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Mätrigg

Inläggav sammel » 2023-12-29 20:19

BellsnWhistles skrev:Tack, ska kolla upp Loudspeaker Lab.
Men jag är å andra sidan rätt van med REW, det ska dock fungera med DAT's hårdvara också.

Okej trodde inte det funkade med REW.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Mätrigg

Inläggav BellsnWhistles » 2023-12-29 20:29

sammel skrev:
BellsnWhistles skrev:Tack, ska kolla upp Loudspeaker Lab.
Men jag är å andra sidan rätt van med REW, det ska dock fungera med DAT's hårdvara också.

Okej trodde inte det funkade med REW.


Jag har givetvis inte testat själv men läste detta:
https://techtalk.parts-express.com/forum/tech-talk-forum/1399399-using-rew-with-the-dats-hardware
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Mätrigg

Inläggav BellsnWhistles » 2023-12-29 21:07

Vad använder ni som är lite mer professionella, som petersteindl, I-or, Morello med flera här på forat, när det handlar om att mäta elektriskt och inte ljud?

Notera att jag inte har några problem att bygga en egen låda, kretserna som krävs är ju väldigt enkla, men då jag ändå behöver ett externt ljudkort så vore det ju trevligt om man kunde hitta en mer eller mindre färdig burk direkt med det integrerat.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mätrigg

Inläggav jansch » 2023-12-29 21:56

BellsnWhistles skrev:Vad använder ni som är lite mer professionella, som petersteindl, I-or, Morello med flera här på forat, när det handlar om att mäta elektriskt och inte ljud?

Notera att jag inte har några problem att bygga en egen låda, kretserna som krävs är ju väldigt enkla, men då jag ändå behöver ett externt ljudkort så vore det ju trevligt om man kunde hitta en mer eller mindre färdig burk direkt med det integrerat.


"Professionell" utrustning behöver du inte för att mäta högtalarimpedans och aktiva filter (som du nämnt tidigare som exempel). Du använder samma grejor/programvaror som när du mäter akustiskt, fast utan mikrofon. Noggrannheten är högre/bättre än vad nu någonsin behöver.
Med externa ljudkort bör man dock se upp med frekvensgång, Flera ljudkort skär av basen lite för tidigt. Focusrite, t,ex Scarlett 2i2, har vettig frekvensgång.

Det är först när du ska mäta förstärkares eller DAC:ars dynamik, harmonisk och IMdist mm som det krävs riktigt bra grejor. T.ex Audio Precision burkar som kostar hur mycket som helst.
Eller kalibrerade mätmikrofoner med bra "mät"förstärkare där det ramlar iväg ett antal 10.000 lappar, oftast över 100.000;-

Ett digitalt oscilloscop är dock bra att ha för att verklige SE vad man mäter. Då bör man se till att man får ordentligt bitdjup. Picotec har bra grejor specifikt för audio.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mätrigg

Inläggav RogerGustavsson » 2023-12-30 12:22

sammel skrev:Hej BellsnWhistles Vill bara säja att jag använder Dats 3 och tycker det funkar bra.
Men jag använder oftast Loudspeaker Lab 4 beta när jag mäter med Dats.
Var tvungen att göra några inställningar i programmet för att det skulle bli rätt värden.
Loudspeaker lab 4 ska gå att köra i med Apple, tror inte att det är testat så mycket med
den plattformen så jag vågar inte säga hur bra det funkar.


Var får man tag i Loudspeaker Lab? Hamnade på några skumma sidor med virusvarning.... Det är väl heller inte gratis som REW?

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Mätrigg

Inläggav sammel » 2023-12-30 14:35

Det finns bara som beta och som det är det gratis,
det är flera saker som inte är färdiga, och det tar tid
pga olika saker som hälsa. När det blir färdigt kommer det
inte va gratis men tror inte det kommer att bli under
närmaste tiden. Är man intresserad så kan man maila till
johny [at] grenanderaudio.com.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-01-02 19:24

BellsnWhistles skrev:Nu måste jag skaffa mig en mätrigg helt enkelt!

Det finns inte mycket att välja på om man vill köpa färdigbyggt, det finns
Arta:
https://www.m1n1.de/en/produkt/arta-4-1-kit-2/,

Dayton Audio har något de kallar DATS:
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-dats-v3-matsystem.html?gclid=CjwKCAiA-bmsBhAGEiwAoaQNmpdLAPhrJxxbTSP2Ka1FF_VfWVJn9_YdRabfWaHsx4-gVOuzia1oHBoCLlAQAvD_BwE

och sedan hittade jag denna på eBay:
https://www.ebay.com/itm/235328596371?norover=1&mkevt=1&mkrid=711-167022-221168-8&mkcid=2&itemid=235328596371&targetid=295818637131&device=c&mktype=pla&googleloc=9062451&poi=&campaignid=20797276694&mkgroupid=155163396639&rlsatarget=pla-295818637131&abcId=&merchantid=119648210&gclid=CjwKCAiA-bmsBhAGEiwAoaQNmipgupmboXPpulW2utoxHCmDNfvFeEtlhajmKwZ6P-27KsC7lflmDxoCJucQAvD_BwE.

De två senare har fördelen att de har inbyggt ljudkort (jag kör Mac och har bara mono in audio (mic), så jag måste ha ett externt kort oavsett.
Med DATS så betalar man för en mjukvara som jag inte vill ha (den funkar bara på Windows, samt att jag använder REW).
Den sista, J-BOX II, verkar ju väldigt intressant då den dessutom har litet inbyggt slutsteg på upp till 15 W om man vill mäta på lite högre nivå.
Men den är okänd för mig och svårt att hitta info om den på nätet.

Arta är väl den mest kända, men kräver ett externt ljudkort.

Någon som har lite input på detta? Finns det fler lösningar?
Jag vill framförallt kunna mäta impedans på högtalare, men även frekvensgång på t.ex. aktiva filter.

Om du kan tänka dig att bygga själv håller jag på med en mätjigg här:
viewtopic.php?f=3&t=71602&start=330
Med "all Inclusive" som inbyggd USP-ljudkort, uslutsteg upp mot 25-30 Watt med låg dist och inbyggd mikrofonförstärkare osv. Även inbyggt nätaggregat.
Mikrofonförstärkaren: viewtopic.php?f=3&t=73787
Nätaggregatet: viewtopic.php?f=3&t=73845
Hittar för närvarande inte mina mätningar för slutsteget.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-01-02 23:58

Jag tittade närmare på denna:
https://www.ebay.com/itm/235328596371?n ... =119648210
Bild
Den är uppbyggd exakt som min med samma val. Det ser man på den beskrivande texten :D Bilden ovan skiljer sig från den i länken. Den har steglös nivåutgång medan den i länken är trestegad. Men heter det inte "PROBE"? I bilden står det "PORBE"?
Hoppas konstruktören vet att man måste kalibrera om igen varje gång man ändrar nivån på utgångssidan. Den har också mikrofonnivå naturligtvis. Sedan har den något som gav mig en idé, den har en utgång förbi slutsteget så att man kan använda ett externt slutsteg.
Denna hade jag valt om jag inte byggt ett eget! Den har kostat ca 3.000kr på AliExpress.
https://he.aliexpress.com/item/1005005222695142.html
Det som inte är bra är att den skall använda (som det ser ut som) ett switchat nätaggregat och förmodligen enkelström. Jag har testat mycket med sådana till slutsteg och det är inte helt optimalt vid högre effekter men fungerar bra kanske upp till 2-3 Watt.
Det andra som inte är bra (tycker jag) är att alla kontakter sitter på framsidan. Jag hade så på en testrigg och det blir jäkligt trassligt.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Mätrigg

Inläggav BellsnWhistles » 2024-01-03 10:44

Jag har kollat på din tråd xmag och den har också varit lite inspiration till vad jag letar efter.
Jag byggde mycket saker själv förr men nuförtiden tycks jag inte hitta tid (eller energi) till detta så därför har jag letat mer eller mindre färdigbyggt.

Jag beställde denna nu, på vinst och förlust:
https://www.ebay.com/itm/134839377954

På vinst för att om den fungerar som tänkt så är det i princip exakt vad jag söker, till rimligt pris.
På förlust för att den dels är gjord i Kina vilket jag brukar undvika, dels att jag knappt hittat någon information om den alls samt att bilderna i annonsen är datorrenderade, inga riktiga foton.
Många varningsklockor alltså, men jag fick nyss ett meddelande om att den är "shipped", med tracking number, och beräknas vara hos mig i slutet på månaden.

Priset verkar hamna på rätt sida om 1500:- så tveksamt om jag skulle kunna bygga något själv för mindre pengar.

Dessutom ska alla kablar följa med, samt en mätmik (Panasonic WM6x) inklusive kalibreringsfil.
Jaja, vi får väl se.
Jag har en UMIK-mikrofon också, samt ett XTZ Room Analyzer II Pro så kan alltid jämföra resultat, men nu var det i första hand impedans och frekvensgång i den elektriska domänen som jag är intresserad av.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-01-03 11:48

BellsnWhistles skrev:Jag har kollat på din tråd xmag och den har också varit lite inspiration till vad jag letar efter.
Jag byggde mycket saker själv förr men nuförtiden tycks jag inte hitta tid (eller energi) till detta så därför har jag letat mer eller mindre färdigbyggt.

Jag beställde denna nu, på vinst och förlust:
https://www.ebay.com/itm/134839377954

På vinst för att om den fungerar som tänkt så är det i princip exakt vad jag söker, till rimligt pris.
På förlust för att den dels är gjord i Kina vilket jag brukar undvika, dels att jag knappt hittat någon information om den alls samt att bilderna i annonsen är datorrenderade, inga riktiga foton.
Många varningsklockor alltså, men jag fick nyss ett meddelande om att den är "shipped", med tracking number, och beräknas vara hos mig i slutet på månaden.

Priset verkar hamna på rätt sida om 1500:- så tveksamt om jag skulle kunna bygga något själv för mindre pengar.

Dessutom ska alla kablar följa med, samt en mätmik (Panasonic WM6x) inklusive kalibreringsfil.
Jaja, vi får väl se.
Jag har en UMIK-mikrofon också, samt ett XTZ Room Analyzer II Pro så kan alltid jämföra resultat, men nu var det i första hand impedans och frekvensgång i den elektriska domänen som jag är intresserad av.

Jag tror detta blir bra!
Jag beställde av nyfikenhet en mätjig i byggsats från Kina som det inte fanns någon information om alls. Det skulle följa med en mic också. Allt stämde och micken hade en äkta VM61-kapsel. Jag byggde den aldrig, ville bara se hur de byggt den. Men allt andades god kvalité. Jag tror du blir nöjd med denna.
Men försök skaffa ett nätaggregat som inte är switchat även om det inte är nödvändigt.

Jag har byggt mätjiggar åt andra men just nu har jag inte tid. Den jag håller på att bygga nu kan kosta runt en tusenlapp om man bygger själv med köpt låda.

Jag ser fram emot en recension av den du köpt, skall bli spännande!

EDIT:
De jiggar som klarar REW klarar också Tolvans produkter, Svante du vet.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1073
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Re: Mätrigg

Inläggav BellsnWhistles » 2024-01-03 12:37

xmag skrev:EDIT:
De jiggar som klarar REW klarar också Tolvans produkter, Svante du vet.


Om en "jigg" funkar med ett visst program har väl endast med kompatibilitet mellan använda datorn samt det (externa) ljudkortet att göra?
Jag kör Mac så jag har inte använt Svantes produkter nämnvärt.

Återkommer med mer info när jag fått hem mätburken.

Då ska jag bl.a. kolla om impedansen på de rörvänliga Hesselvall II verkligen är 5 Ohm +- 1 Ohm inom 90 Hz till 40 kHz såsom påstås..... :D :D
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-01-03 19:30

BellsnWhistles skrev:
xmag skrev:EDIT:
De jiggar som klarar REW klarar också Tolvans produkter, Svante du vet.


Om en "jigg" funkar med ett visst program har väl endast med kompatibilitet mellan använda datorn samt det (externa) ljudkortet att göra?
Jag kör Mac så jag har inte använt Svantes produkter nämnvärt.

Återkommer med mer info när jag fått hem mätburken.

Då ska jag bl.a. kolla om impedansen på de rörvänliga Hesselvall II verkligen är 5 Ohm +- 1 Ohm inom 90 Hz till 40 kHz såsom påstås..... :D :D

Jag väntar med spänning!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35502
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Mätrigg

Inläggav paa » 2024-03-19 15:45

jansch skrev:...
Med externa ljudkort bör man dock se upp med frekvensgång, Flera ljudkort skär av basen lite för tidigt. Focusrite, t,ex Scarlett 2i2, har vettig frekvensgång.

...


Focusrite 2i2 v4 har mätts upp och publicerats i en video på Youtube, här:

https://www.youtube.com/watch?v=7Xl7X4yr8A0

Så här ser frekvensgången ut som han mätt upp, men detta verkar väl diskvalificera detta ljudkort för seriösa mätningar i lägsta oktaven?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-03-20 03:31

REW kompenserar för fallande ljudkortskurvor.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-04-06 19:52

Har jobbat idag på Matrojig för första gången på mycket länge.

Satte ihop den och upptäckte att trådarna från kretskortet till omkopplarna var för tjocka. Jag fick helt enkelt inte dit frontplåten.
Jag klippte bort omkopplarna och satta dit nya med tunnare tråd. Se förgrunden där ligger en av dem med de för tjocka trådarna:
20240406_194825.jpg
20240406_194825.jpg (165.1 KiB) Visad 232 gånger
Senast redigerad av xmag 2024-04-06 19:59, redigerad totalt 1 gång.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-04-06 19:58

Funderar att göra om kretskorten så att den blir heltäckande. Dvs allt sitter på kretskortet så att kabeldragning minimeras till bara jordkabeln till chassit.
Det enda som i så fall kommer sitta utanför kretskortet blir då transformatorn. Dessutom skall måtten stämma med en specifik låda, kanske i två våningar.
Får jag tid skall jag räkna på det.

Vad tycker ni?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-04-06 20:06

Funderar också på att göra kretskorten själv. Blir snyggt med att låta ett företag i Kina göra dem men blir bökigt om man behöver ändra något och tvingas kassera 5 kort som är minsta beställningen.

I så fall blir det med en sådan här jag gör dem:
2024-04-06 200237.png
2024-04-06 200237.png (401.24 KiB) Visad 233 gånger


Frågan är bara hur jag skall få dit text mm?
Men det blir i en annan tråd jag tar den diskussionen.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Mätrigg

Inläggav Michael » 2024-04-07 23:26

Strula med kretskortsfräs eller etsning... Tycker jag inte ens man bör ägna en enda sekunds tanke till nu för tiden. Då det går att köpa proffskort billigt.

Att det skulle vara 'bökigt' att kassera förstår jag inte. Är ju bara kasta tillsammans med annat skräp, å beställa nya. Har man bråttom prova, så får man strappa på ett av de felaktiga korten.

//Michael

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mätrigg

Inläggav jansch » 2024-04-07 23:41

paa skrev:
jansch skrev:...
Med externa ljudkort bör man dock se upp med frekvensgång, Flera ljudkort skär av basen lite för tidigt. Focusrite, t,ex Scarlett 2i2, har vettig frekvensgång.

...


Focusrite 2i2 v4 har mätts upp och publicerats i en video på Youtube, här:

https://www.youtube.com/watch?v=7Xl7X4yr8A0

Så här ser frekvensgången ut som han mätt upp, men detta verkar väl diskvalificera detta ljudkort för seriösa mätningar i lägsta oktaven?

[ Bild ]


Jag har inte generation 4, har själv mätt till ca 0,3dB/20Hz vilket jag nöjer mig med. Kollade videon och mätningen vid lägre gain stämmer med min.
Och jo, drygt -1dB/20Hz är mer än önskvärt, dock då inte aktuellt med mät/kondensatormic:ar.

Själv kör jag alltid med "förförstärkare" (conditioning amplifier) på input för att hålla koll på SPL och behöver dessutom 200 volt polarisationsspänning.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-04-08 00:39

Michael skrev:Strula med kretskortsfräs eller etsning... Tycker jag inte ens man bör ägna en enda sekunds tanke till nu för tiden. Då det går att köpa proffskort billigt.

Att det skulle vara 'bökigt' att kassera förstår jag inte. Är ju bara kasta tillsammans med annat skräp, å beställa nya. Har man bråttom prova, så får man strappa på ett av de felaktiga korten.

//Michael

Egentligen har jag samma åsikt som du men vill inte säga det högt innan jag testat med fräs 8)
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-04-08 00:41

jansch skrev:
paa skrev:
jansch skrev:...
Med externa ljudkort bör man dock se upp med frekvensgång, Flera ljudkort skär av basen lite för tidigt. Focusrite, t,ex Scarlett 2i2, har vettig frekvensgång.

...


Focusrite 2i2 v4 har mätts upp och publicerats i en video på Youtube, här:

https://www.youtube.com/watch?v=7Xl7X4yr8A0

Så här ser frekvensgången ut som han mätt upp, men detta verkar väl diskvalificera detta ljudkort för seriösa mätningar i lägsta oktaven?

[ Bild ]


Jag har inte generation 4, har själv mätt till ca 0,3dB/20Hz vilket jag nöjer mig med. Kollade videon och mätningen vid lägre gain stämmer med min.
Och jo, drygt -1dB/20Hz är mer än önskvärt, dock då inte aktuellt med mät/kondensatormic:ar.

Själv kör jag alltid med "förförstärkare" (conditioning amplifier) på input för att hålla koll på SPL och behöver dessutom 200 volt polarisationsspänning.

I mätprogrammet REW (och flera andra) kalibreras ljudkortet till rak frekvenskurva.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-04-08 22:51

Jag funderar på att bygga mina apparatlådor i trä framöver eftersom jag håller på att skaffa utrustning för det.
En fråga i sammanband med detta: Om jag klär insidan i aluminiumfolie och ser till att alla sidor har elektrisk kontakt med varandra, fungerar det som skärm?

EDIT:
Verkar fungera.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... C_ID=31259
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-04-09 01:48

Startade nya Matrojig för första gången nu.

Får 25v ut genom högtalarutgången...?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-04-09 02:15

Om fler ögon kan hitta något fel är det välkommet:
Innan jag skickade väg filerna till beställning av kretskort följde jag alla ledningar och markerade dem efterhand. Jag gjorde detta flera gånger och kunde inte hitta något som var fel på schemat jag skickade iväg. Omkopplarna är lätta att koppla in, svårt att göra fel där men skall kolla det en gång till. Jag har kontrollerat inkopplingen av strömmen och det är rätt gjort.

IC'n längst ner är LM1875.

- Strömmen kommer in via J1 högst upp till vänster. Men ljudkortet är inte kopplat och J1 mäter 0v växel- och likström. Det går alltså inte ström in i slutsteget.
- Slutsteget matas med ca 27 Volt.
- Jag mäter upp lite över 25 Volt likström och 0 volt växelström vid slutstegets utgång (nr4). Det går alltså inte in ström i slutsteget men det går ut 25 Volt likström enligt multimetern.

Jag tror felet ligger runt slutsteget därför kan man koncentrera sig på det.

Kopplade in en högtalare och den brummar kraftigt (och ryker efter en stund....) Kanske vid 50Hz. Märkligt för jag mäter inte upp någon växelström från slutsteget eller vid högtalaren.
Kan det vara brum från jordslinga? Kan det ge så mycket som 25 Volt?



Fungerar inte.png
Fungerar inte.png (98.23 KiB) Visad 135 gånger


Får leta vidare i morgon.
Senast redigerad av xmag 2024-04-09 02:52, redigerad totalt 1 gång.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-04-09 02:49

Här är kretskortet.
Röda ledningar är ovanpå och blå ledningar är undertill.

Jag gjorde en snabbkoll och ser inga fel runt slutsteget.

Fungerar inte kretskort.png
Fungerar inte kretskort.png (79.77 KiB) Visad 135 gånger
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3667
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mätrigg

Inläggav juanth » 2024-04-09 07:04

Jag vet att Ronnie har köpt just en sån https://www.ebay.com/itm/134839377954
och fått hem den så han kan nog berätta om den snart.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster