Mätrigg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-04-09 10:54

juanth skrev:Jag vet att Ronnie har köpt just en sån https://www.ebay.com/itm/134839377954
och fått hem den så han kan nog berätta om den snart.

Ja, det är intressant i sig men jag vill bygga sådant själv. Det jag byggt fungerar för jag har en apparat till som fungerar men den har ett annat slutsteg och inget kretskort för kopplingarna. I den apparaten har jag dragit alla trådarna manuellt. Den fungerar perfekt!

Jag kommer nu närmast att skippa kretskortet och dra trådarna manuellt i denna nya Matrojig också. Därefter, när jag köpt en CNC-fräs, testa med att fräsa fram kretskort istället.

Det skulle ändå vara intressant att veta vad som är fel med kretskortet på denna nya apparat.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-04-09 12:23

Sökte fel en stund nu:

- Lödde bort trådarna till ljudkortet och till mikrofonförstärkaren.
- Ingen skillnad!

- Jag lödde bort -25 volt tråden från kretskortet och lödde dit den igen. Koppartråden gick några mm in på moderkortet vilket den inte gör mer.
- Fick samma resultat, dvs ca 25 Volt likström till högtalaren.

- Pillade på strömkablarna samt böjde isär trådarna vid lödningen på kretskortet.
- Nu fick jag en förändring!
- Högtalaren pulserar nu sakta lite upp och ner. Inga 50Hz längre, snarare 0,5 Hz.
- Mätte högtalarutgången och fick 0 till 0,2 Volt likström och 0,2 till 0,4 Volt växelström.

Nu är det alltså bättre bara genom att pilla på kablarna från nätaggregatet. Jag har gått igenom lödningar mm men kan inte se varför det blev bättre när jag böjde dem lite. Lödningarna är OK och kablarna hela. De sitter fastskruvade i nätaggregatet ordentligt.
När jag pillar på kablarna nu ändras strömmen till högtalaren lite men inte varje gång jag pillar, bara ibland???

Nästa gång får jag lyfta ur kretskortet och titta på lödningarna. Kanske har lödtennet på undersidan spridit sig till något vitalt (såg inte undersidan när jag lödde på strömkablarna på ovansidan (har lödytor även på ovansidan).

Någon annan som har något tips?
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mätrigg

Inläggav juanth » 2024-04-09 12:50

xmag skrev:
juanth skrev:Jag vet att Ronnie har köpt just en sån https://www.ebay.com/itm/134839377954
och fått hem den så han kan nog berätta om den snart.

Ja, det är intressant i sig men jag vill bygga sådant själv. Det jag byggt fungerar för jag har en apparat till som fungerar men den har ett annat slutsteg och inget kretskort för kopplingarna. I den apparaten har jag dragit alla trådarna manuellt. Den fungerar perfekt!

Jag kommer nu närmast att skippa kretskortet och dra trådarna manuellt i denna nya Matrojig också. Därefter, när jag köpt en CNC-fräs, testa med att fräsa fram kretskort istället.

Det skulle ändå vara intressant att veta vad som är fel med kretskortet på denna nya apparat.


Jag postade det till trådstartaren. @Bellesandwhistles alltså.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Mätrigg

Inläggav xmag » 2024-04-09 19:04

juanth skrev:
xmag skrev:
juanth skrev:Jag vet att Ronnie har köpt just en sån https://www.ebay.com/itm/134839377954
och fått hem den så han kan nog berätta om den snart.

Ja, det är intressant i sig men jag vill bygga sådant själv. Det jag byggt fungerar för jag har en apparat till som fungerar men den har ett annat slutsteg och inget kretskort för kopplingarna. I den apparaten har jag dragit alla trådarna manuellt. Den fungerar perfekt!

Jag kommer nu närmast att skippa kretskortet och dra trådarna manuellt i denna nya Matrojig också. Därefter, när jag köpt en CNC-fräs, testa med att fräsa fram kretskort istället.

Det skulle ändå vara intressant att veta vad som är fel med kretskortet på denna nya apparat.


Jag postade det till trådstartaren. @Bellesandwhistles alltså.

Palaver från min sida, jag är i fel tråd o postar mina grejer :oops: .
Meningen var att jag skulle posta i min egen tråd men läste fel på trådnamnet.
Jag gör om det men i rätt tråd nu.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3670
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Mätrigg

Inläggav juanth » 2024-04-09 20:04

xmag skrev:
juanth skrev:
xmag skrev:Ja, det är intressant i sig men jag vill bygga sådant själv. Det jag byggt fungerar för jag har en apparat till som fungerar men den har ett annat slutsteg och inget kretskort för kopplingarna. I den apparaten har jag dragit alla trådarna manuellt. Den fungerar perfekt!

Jag kommer nu närmast att skippa kretskortet och dra trådarna manuellt i denna nya Matrojig också. Därefter, när jag köpt en CNC-fräs, testa med att fräsa fram kretskort istället.

Det skulle ändå vara intressant att veta vad som är fel med kretskortet på denna nya apparat.


Jag postade det till trådstartaren. @Bellesandwhistles alltså.

Palaver från min sida, jag är i fel tråd o postar mina grejer :oops: .
Meningen var att jag skulle posta i min egen tråd men läste fel på trådnamnet.
Jag gör om det men i rätt tråd nu.



Lätt hänt :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster