Bryggkoppling

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Bryggkoppling

Inläggav Neuhausen » 2024-01-09 23:51

Jag har funderat på en sak, slutsteg för nätanslutning som kan bryggkopplas har ofta brytare och saker som skall ställas om för att bryggkoppla slutsteget. Jag tycker att det känns onödigt, särskilt då det oftast innebär att man behöver dra sladdar hit och dit i slutsteget och montera en brytare som är en felkälla.

På avancerade förstärkare för bilstereo så finns inte det sedan något trededels sekel inte, en av kanalerna i slutsteget spelar istället i motfas och märkningen för högtalarna gör det blir rätt när man kopplar in. En av stereohögtalarnas plus är alltså inkopplad till jord, där den andra stereohögtalarens minusanslutning också är kopplad.

Det gör också att en högtalare kan bryggkopplas mellan höger kanals minusanslutning och vänster kanals plusanslutning utan att man behöver ta hänsyn till något annat. För att inte tala om att man kan köra en ensam bashögtalare på samma stereoförstärkare som framsystemet, även om det kanske är ganska ointressant hemma.

Har någon insikt i varför det krånglas till så i hemmaslutstegen? Jag tycker att det måste vara något stort jag inte kommer på, då nackdelarna med extra kablar och brytare känns ganska betydande.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bryggkoppling

Inläggav Calleberg » 2024-01-10 00:17

Det är nog så att sitter det ingen brytare tycker inte tillverkaren att det skall bryggkopplas nåt :)
Man måste ju t.ex kunna kyla bort upp till fyra gånger så mycket effekt som i stereoläget.

Sitter det en brytare gör den nog inte så mycket mer än fasvänder signalen till en kanal... och kanske som överkurs tänder en "bridged" lampa på fronten och kanske även kopplar bort den av ingångskontakterna som inte längre bör användas :)
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Neuhausen
 
Inlägg: 175
Blev medlem: 2023-07-12

Re: Bryggkoppling

Inläggav Neuhausen » 2024-01-10 03:23

Calleberg skrev:Det är nog så att sitter det ingen brytare tycker inte tillverkaren att det skall bryggkopplas nåt :)
Man måste ju t.ex kunna kyla bort upp till fyra gånger så mycket effekt som i stereoläget.

Sitter det en brytare gör den nog inte så mycket mer än fasvänder signalen till en kanal... och kanske som överkurs tänder en "bridged" lampa på fronten och kanske även kopplar bort den av ingångskontakterna som inte längre bör användas :)


Det skall egentligen inte bli mer effekt alls som förstärkaren ser. En högtalare kan se fyra gånger som när den användes på en stereokanal, om den har en godkänd last. I det fallet ser bara förstärkaren dubbelt så hög belastning som när man körde två sådana högtalare i stereo. Men om en sådan högtalare är godkänd last för bryggkoppling så är det också ok att koppla två likadana högtalare på varje stereokanal, vilket då belastar förstärkaren lika mycket.

Men 8ohm förstärkare har nog inte lika mycket marginal då det är mycket vanligare med 4 ohm hemhögtalare än det är med 2 ohm bilhögtalare.

Jag har svårt att gå ifrån när jag börjat grubbla och borde nog ligga och sova nu. Men jag kollade på en RMB-1066 för att se hur de gör där, efter att ha kört fast lite på att bryggbrytaren kortsluter ena kanalens ingång till jord, så såg jag att samma brytare också kopplar ihop utgångskortets återkoppling för de två kanalerna. Så att den vänstra kanalens högtalarutgång även går till den differentialparet för den högra kanalen. Ganska genomtänkt sätt att hålla kanalerna identiska tills man bryggkopplar.

Återkopplingen som går in i samma gangade brytare som jordar insignalen går via ett 8.2k motstånd. Så även om brytaren havererar så borde det bli ganska hanterbar spänning på utgången i ett försteg om brytaren går sönder.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster