Toslink till SPDIF (tidigare USB till SPDIF)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Toslink till SPDIF (tidigare USB till SPDIF)

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-31 14:28

Finns det ett sätt att köra från USB till SPDIF coax? I detta fall från PC till DSP/DAC med SPDIF-ingång.

Jag har en USB till Toslink och kan köra optiskt till en Toslink till SPDIF men vill förenkla om det är möjligt. Den nuvarande lösningen ser ut så här:

DSC_0873.JPG
DSC_0873.JPG (1.26 MiB) Visad 714 gånger


Går det att utrusta DSP/DAC:en med en USB-ingång?

Går det att utrusta DSP/DAC:en med en Toslink-ingång?

Finns förmodligen möjlighet till att koppla via I2S inuti bef. låda.

Det kanske går att köpa detta kontaktdon och strömförsörja internt? Kostar 150 kr från TME.

Cliff.jpg
Cliff.jpg (90.91 KiB) Visad 707 gånger
Senast redigerad av RogerGustavsson 2024-02-07 15:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1641
Blev medlem: 2012-05-13

Re: USB till SPDIF

Inläggav gflar » 2024-01-31 15:12

Nånting i den här stilen du är ute efter?

https://doukaudio.com/collections/digital-interface

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: USB till SPDIF

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-31 15:51

En sådan gör inget utöver den jag redan har om jag har förstått rätt. Den jag har klarar 24/192 och det räcker. Jag är ute efter något att bygga in i DSP/DAC:en så jag slipper externa grunkor.

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: USB till SPDIF

Inläggav pLudio » 2024-01-31 16:32

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: USB till SPDIF

Inläggav Morello » 2024-01-31 16:42

RogerGustavsson skrev:En sådan gör inget utöver den jag redan har om jag har förstått rätt. Den jag har klarar 24/192 och det räcker. Jag är ute efter något att bygga in i DSP/DAC:en så jag slipper externa grunkor.


Jag har köpt USB till I2S-kort av denna firma till ett hobbyprojekt.

http://www.jlsounds.com/index.html

Korten håller hög standard.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1641
Blev medlem: 2012-05-13

Re: USB till SPDIF

Inläggav gflar » 2024-01-31 17:13

RogerGustavsson skrev:En sådan gör inget utöver den jag redan har om jag har förstått rätt. Den jag har klarar 24/192 och det räcker. Jag är ute efter något att bygga in i DSP/DAC:en så jag slipper externa grunkor.


Ah ok, jag tänkte bara USB-Coax.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: USB till SPDIF

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-31 17:47

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:En sådan gör inget utöver den jag redan har om jag har förstått rätt. Den jag har klarar 24/192 och det räcker. Jag är ute efter något att bygga in i DSP/DAC:en så jag slipper externa grunkor.


Jag har köpt USB till I2S-kort av denna firma till ett hobbyprojekt.

http://www.jlsounds.com/index.html

Korten håller hög standard.


Den sidan har jag varit inne på! Klarar jag som lekman att installera en sådan?
Finns även denna https://kaamostech.com/product/dar-18/

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: USB till SPDIF

Inläggav Morello » 2024-01-31 17:55

Det vet du bäst själv. Vad är det för maskin du skall implementera kortet i?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: USB till SPDIF

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-31 18:08

Det är en miniDSP OpenDRC-DA8 som Sammel har gjort sig av med. "Hjärnan" i den är miniSHARC som har en del anslutningsmöjligheter. https://www.minidsp.com/images/document ... Manual.pdf

Det finns en expansionsmodul, DIGI-FP som möjliggör Toslink in. https://www.minidsp.com/products/accessories/digi-fp

Möjligen kan även deras streamer användas, https://www.minidsp.com/products/usb-au ... chstreamer

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: USB till SPDIF

Inläggav Tell » 2024-01-31 19:19

Ursäkta om jag lånar tråden lite, men var fick du tag på din USB->toslink-kabel? Har letat lite men enda jag hittar är på Ebay för en fyrahundra kronor vilket känns extremt dyrt för vad det är.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: USB till SPDIF

Inläggav RogerGustavsson » 2024-01-31 19:25

Den heter Cubilux Usb A To Spdif Toslink och jag köpte den på amazon.se

http://tinyurl.com/2d4tu98f

Finns även denna:

http://tinyurl.com/4a822e2p

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: USB till SPDIF

Inläggav Tell » 2024-01-31 19:51

Ah handlar inte från Amazon av princip så kollade inte där, men oavsett var det nästan lika dyrt som det jag redan hittat. Märkligt ändå med tanke på att man kan hitta betydligt mer avancerade o port-packade adaptrar billigare än det där. Ah well, tack ändå :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Toslink till SPDIF

Inläggav RogerGustavsson » 2024-02-07 15:34

Kan det vara så enkelt att det räcker med denna Toslink-mottagare, lägga till två kondensatorer och +5V matning?
https://www.cliffuk.co.uk/products/opti ... =vksdr.com

Jag kan inte tolka denna kommentar fullt ut:

"This light receiving unit is a standard-package product with connector and opto-electric
component packaged with PD and I/V amplifier IC. The function of unit changes the light
signal into electrical signal.
The unit is operated at single +3V~ +5V and the input signal is TTL compatible. "

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Toslink till SPDIF (tidigare USB till SPDIF)

Inläggav Michael » 2024-02-08 00:26

Tänker du J2 pin1?
Typ en sådan. 5V nej tack. Eventuellt ett eller två motstånd också.

Å så måste ju mjukvaran stöda att du kan välja den ingången.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Toslink till SPDIF (tidigare USB till SPDIF)

Inläggav RogerGustavsson » 2024-02-08 09:00

Du menar att jag ska undvika ta +5 VDC matningen som finns på miniSHARC-modulen?

På själva DAC-kortet finns en S/PDIF-ingång. Där sitter en nu en RCA ansluten, byter den mot Toslink-donets utgång.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Toslink till SPDIF (tidigare USB till SPDIF)

Inläggav Michael » 2024-02-10 12:21

1) Ja, undvik. Fel med 5V - varför vill du det?
2) Det blir fel - så kan man inte göra.

Nu är jag dock lite vilse. För nu pratar du om DAC-kort och miniSHARC... måste nog titta igen på vilka delar som ingår och få mer förklaring från dig vad du vill göra.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Toslink till SPDIF (tidigare USB till SPDIF)

Inläggav Michael » 2024-02-10 12:32

Jag tittade lite snabbt. Är det så att det sitter ett miniDAC8-kort som är anslutet till J1 och J2?
Med andra ord: J2 är inte ledig.
Men miniDAC8-kortet verkar inte ha några digiala ingångar. Så J2.1 borde vara oanvänd. ...nej vänta! Nu ser jag cad-bilden på miniDAC8-kortet. Där finns ju en "SPDIF input header". Är denna ansluten till något i din låda?

Oj, jag måste be om ursäkt. Läste nu de senaste inläggen. Min fråga ovan är besvarad. Det är ju där det sitter en RCA, det skrev du ju nyss. Då kan du inte sätta toslink mottagren där. Nu blev det lite komplicerat. Du vill in på J2.1, men där sitter det saker anslutna redan. Med kretsar på miniDAC8-kortet. Du vill koppla bort dessa och istället koppla in toslink-mottagaren. Just nu ser jag ingen annan lösning än lödkolv/avbitare. En enkel modifiering med att bara ansluta eller byta ett kablage finns nog inte. Eller förresten sitter korten piggypacks eller med kablage (alltså miniSHARC och miniDAC8)?

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Toslink till SPDIF (tidigare USB till SPDIF)

Inläggav RogerGustavsson » 2024-02-10 14:15

Lite bilder säger kanske mera?

Så här ser det ut i lådan. Ovanpå miniSHARC sitter DAC-kortet och där finns en S/PDIF-ingång som används av RCA-donet baktill. (DAC-kortet gör att t.ex. I2S-ingången inte kan användas till något annat.) Eftersom jag inte har någon möjlighet från dator till S/PDIF coax men väl Toslink eller USB (den USB som finns på miniDSP:n är endast för programmering inte audio).

internkablage.jpg
internkablage.jpg (1.45 MiB) Visad 270 gånger


Detta är ett kort för USB till S/PDIF.

USB till SPDIF.png
USB till SPDIF.png (973.17 KiB) Visad 270 gånger


På bilden nedan har jag ritat in ett tänkt läge för detta kort. Bort med RCA-donet på det och ansluter den befintliga kabeln.

låda med extra ingångskort.jpg
låda med extra ingångskort.jpg (935.44 KiB) Visad 270 gånger


Bakplåten skulle då få en USB-ingång för audio. RCA för S/PDIF blir icke anslutet.

bakplan3.jpg
bakplan3.jpg (1.2 MiB) Visad 270 gånger


Det borde gå att använda Cliff FCR684205R. Möjligen lite mera pill.

Skärmbild 2024-02-10 125617.png
Skärmbild 2024-02-10 125617.png (146.04 KiB) Visad 270 gånger


Skärmbild 2024-02-10 125645.png
Skärmbild 2024-02-10 125645.png (32.52 KiB) Visad 270 gånger


Har även en linjär nätdel som kan användas istället för den switchade nätbulan.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Toslink till SPDIF (tidigare USB till SPDIF)

Inläggav Michael » 2024-02-10 17:20

Det där låter som en bra ide. Ingen elektrisk inverkan i burken, däremot mekanisk på lådan. En bra grej är att du kan prova om det funkar bra utan att gå in i burken. Köra 'på bordet' med rca kablage. Misstänker du har en PC eller liknande som källa och inte behöver spdif.

Var noga med att USB kontakten (eller annat på det nya kortet) inte får nån kontakt med lådan. Så du slipper jordslingor med PCn. Kan inte se allt på bilden, men blir lite misstänksam av det jag ser. Jag skulle inspektera noga så de inte har kopplat ihop spdif-utgångens jord med jord på kortet. I sådana fall bör du göra ingrepp på usb-kortet. Så att du tar signalen från trafon utan att den kopplas ihop med övriga signaler på kortet.


RogerGustavsson skrev:Det borde gå att använda Cliff FCR684205R. Möjligen lite mera pill.
Ja, lite jobbigare dock. För du måste 'bryta' dig in på en signal inne på kortet. ...eller göra en 'fuling' och dämpa signalen och en seriekonding. Har aldrig tänkt så, men borde gå. Då signalen har för hög spänningen, så borde det gå dämpa den. Blir dock kaka på kaka. Har rätt nivå, dra ner till annan nivå som sedan dras upp på kortet till rätt nivå igen.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22714
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Toslink till SPDIF (tidigare USB till SPDIF)

Inläggav RogerGustavsson » 2024-02-10 17:31

Michael skrev:Det där låter som en bra ide. Ingen elektrisk inverkan i burken, däremot mekanisk på lådan. En bra grej är att du kan prova om det funkar bra utan att gå in i burken. Köra 'på bordet' med rca kablage. Misstänker du har en PC eller liknande som källa och inte behöver spdif.


Jo, det klart att man provar med kortet externt innan man gör mekaniskt ingrepp på lådan. Jag har kört med USB från PC till min Audiolab i många år.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5788
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Toslink till SPDIF (tidigare USB till SPDIF)

Inläggav Michael » 2024-02-11 19:42

Michael skrev:
RogerGustavsson skrev:Det borde gå att använda Cliff FCR684205R. Möjligen lite mera pill.
Ja, lite jobbigare dock. För du måste 'bryta' dig in på en signal inne på kortet. ...eller göra en 'fuling' och dämpa signalen och en seriekonding. Har aldrig tänkt så, men borde gå. Då signalen har för hög spänningen, så borde det gå dämpa den. Blir dock kaka på kaka. Har rätt nivå, dra ner till annan nivå som sedan dras upp på kortet till rätt nivå igen.
Hmm, jag får nog ta tillbaks lite av det jag skrivit. Fräschade upp mitt minnet lite genom att kolla i datablad.

Jag tror du kan ansluta opto mottagaren till SPDIF ingången på miniDAC8 kortet (dvs istället för sladden som nu går till ingång/trafo'n på kontaktkortet). Se bara till att ha en 10nF seriekondensator på signalen. Mata opto'n med 3.3V. På matningen kan det nog få sitta en 47uF spole och en 100nF konding.

PS. Hade dock varit en stor fördel att ha ett schema på miniDAC8 kortet och även miniSHARC kortet.

PS2. Men lösningen med en USB-modul är ju snygg och kanske mer framtidssäker. Om du byter PCn till en utan spdif eller till nån mediaspelare eller mikroprocessorkort med mediaspelar mjukvara.

//Michael


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster