luminous skrev:Hej Faktiskt,
Jag tycker mig minnas diskussioner här om att det är fördelaktigt med så låg -3dB brytfrekvens i basen som möjligt (infrabas), ur synpunkten att det ger bättre transientrespons.
En högpass-funktion i basen ger ju typiskt sett en motsvarande ökning av grupplöptid, vilket påverkar återgivningen av transienter.
Min fråga är om någon har erfarenhet av vilka testsignaler som är lämpliga för att höra skillnaden i transientbeteende med/utan infrabas?
Man måste utgå ifrån/acceptera att infrabas inte kan påverka transientrespons - eller möjligtvis bara i negaiv bemärkelse*.
Vår hörsel tar tid på sig att detektera lågbas och även vår känsel, t.ex i rumpan när vi sitter i form av vibrationer. Alltså, det du uppfattar som transienter (kHz området) har hörseln redan detekterat som transient innan basen blir hörbar. Fast hörselsinnet binder ihop bas och transient ändå lite snyggt.
Det beror i sig på vad din definition av infraljud är. Vanligtvis är definitionen = under 20Hz eller ibland under 16Hz.
Under 20 Hz hör vi med "kroppen" d v s vibrationer i bästa lyssningsfåtöljen osv. Då är vi inte heller känsliga för tonhöjd (pitch), det är inte så noga om tonen är helt falsk, bara det vibrerar.
Grupplöptid är vi okänsliga för.
Som testtoner i ditt fall borde du kanske nyttja nåon form av "tone bursts" så du har koll på frekvensspektrat.
Kanske typ fyrkantvåg eller sågtand - gissningvis behöver du dock mer energi i grundtonen för att höra bra.
Om du mäter är det mest rummets egenskaper som kommer att visa sig.
Dock, i slutändanär det ditt intryck vid musiklyssnande som kommer vara avgörande, men hur hittar man inspelningar med infrabas? Filmer med fejkade åskväder?
*En lågbasresonans, t.ex rumsresonans, kan givetvis "gröta till" ljudupplevelsen.