Moderator: Redaktörer
luminous skrev:Hej Faktiskt,
Jag tycker mig minnas diskussioner här om att det är fördelaktigt med så låg -3dB brytfrekvens i basen som möjligt (infrabas), ur synpunkten att det ger bättre transientrespons.
En högpass-funktion i basen ger ju typiskt sett en motsvarande ökning av grupplöptid, vilket påverkar återgivningen av transienter.
Min fråga är om någon har erfarenhet av vilka testsignaler som är lämpliga för att höra skillnaden i transientbeteende med/utan infrabas?
PS. Örats "tålighet" mot grupplöptidsdistorsion, med fekvensberoendet inbakat, är ungefär 0,8/frekvensen (sekunder) mellan 10 - 1000 Hz. Den är då angivet med viss marginal förstås. Ligger grupplöptiden under detta värde så tycker vi att saker spelar i takt och snyggt.
Men (viktigt undantag): Inom området 100 - 250 Hz (sisådär) kan vi detektera en grupplöptidsdistorsion som är en bråkdel av detta. Kanske är känsligheten vid värsta frekvens (~150 Hz) hela >4 ggr högre för vissa lyssnare!
Bortsett ifrån att detta är en bidragande orsak till att man inte skall dela över 80 Hz, är det också en orsak till att man bör undvika att utforma trevägssystem med delningar UNDER 250 Hz. Då är man nämligen inne i problemregistret igen, ehuru man denna gång angripit det uppifrån.
I-or skrev:Frågan sammanfattas väl av Toole i "The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms - The Stereo Past and the Multichannel Future" (109th AES Conv., Los Angeles, Sept 2000):
"It turns out that, within very generous tolerances, humans are insensitive to phase shifts. Under carefully contrived circumstances, special signals auditioned in anechoic conditions, or through headphones, people have heard slight differences. However, even these limited results have failed to provide clear evidence of a 'preference' for a lack of phase shift. When auditioned in real rooms, these differences disappear..."
Kraniet skrev:En sak jag inte förstår är var den här idén med "långsam bas" kommer ifrån. Själv har jag aldrig upplevt en anläggning som varandes "långsam".
Ofta vill det ju tillskrivas basreflexsystem och man läser ofta kommentarer som att högtalare har "sluten låda för snabb bas" osv men är det inte bara så att det man då tänker på och jämfört med är extremt dåligt konstruerade basreflexlådor?
Känns som att det är en väldigt gammal "sanning" inom hifi baserat på nån erfarenhet från innan 70-talet eller så?
I-or skrev:Kraniet skrev:En sak jag inte förstår är var den här idén med "långsam bas" kommer ifrån. Själv har jag aldrig upplevt en anläggning som varandes "långsam".
Ofta vill det ju tillskrivas basreflexsystem och man läser ofta kommentarer som att högtalare har "sluten låda för snabb bas" osv men är det inte bara så att det man då tänker på och jämfört med är extremt dåligt konstruerade basreflexlådor?
Känns som att det är en väldigt gammal "sanning" inom hifi baserat på nån erfarenhet från innan 70-talet eller så?
Audio Pro B2-50 i ett normalt rum är ett bra exempel på övertung eller "långsam" bas p.g.a. rumsstödet. Detsamma gäller för en hel del modernare basmoduler med olämplig frekvensgång. Med en frifältsfrekvensgång som är i princip konstant ned till 20 Hz får man en vääääldig massa lågbas i rum. Ekvalisering fungerar dock lika bra som vanligt här.
petersteindl skrev:Överskott av bas är väll i princip samma sak som underskott av frekvenser ovanför basen. Man kan se det i frekvensdomänen som frekvensgång. Man kan eq:a, antingen genom att minska nivån i basen eller genom att öka nivån ovanför basen. Det intressanta är att om man ökar nivån ovanför basen, så ändrar man lyssningsupplevelsen av själva basen.
Man kan även se det som ett Q-värde vid resonans hos högtalarsystemet applicerat i rum då man tittar i frekvensdomän.
Man kan exempelvis simulera frekvenskurvan motsvarande Q = 0,5 vid 5-10 Hz och därefter ställa in frekvensgången på motsvarande sätt med eq. Då fås ett aperiodiskt svängande system utan minneseffekt av ljudenergi.
Så ser jag på saken. Är basen dessutom hörnplacerad på optimalt sätt, så fås mer distinkt tryckvåg i basen.
Allt detta kan en lyssnare uppleva som en långsam eller snabb bas. Det är högst personligt hur man uttrycker sin ljudupplevelse. Andra kanske använder ord som utsmetad bas eller odistinkt.
JM skrev:Enkel perceptionspsykologi ger:
Att alltför ljudstarka låga frekvenser ger odistingt bas. De låga frekvenserna maskerar något högre frekvenser som ger fast och distingt bas.
Hittar inga bilder med ännu lägre frekvenser men principen är den samma "the winner takes it all". Alla frekvenser under linjen för givet ljudtryck är ohörbara!!!
Skall basen vara distinkt och fast - filtrera bort lägsta basen med högpassfilter. Testa och återkom var du hittar bästa filtreringen.
Gamla JBL L-100 är ett bra exempel på naturligt fast bas utan maskerande lågbas.
Många PA-högtalare har fast bas tack vare de saknar lägsta frekvenserna vid givet högt ljudtryck.
Sportbilsentusiasten gillar "slam". Hans JBL högtalare uppfyller kriterierna för fast och distinkt bas dvs de har inte maskerande subbas.
Misstänker att i inspelningsstudion finns ofta inte den lägsta basen dvs massa subbasar hemma ger inte önskad bas enligt inspelningsteknikerna.
JM
petersteindl skrev:Överskott av bas är väll i princip samma sak som underskott av frekvenser ovanför basen. Man kan se det i frekvensdomänen som frekvensgång. Man kan eq:a, antingen genom att minska nivån i basen eller genom att öka nivån ovanför basen. Det intressanta är att om man ökar nivån ovanför basen, så ändrar man lyssningsupplevelsen av själva basen.
Man kan även se det som ett Q-värde vid resonans hos högtalarsystemet applicerat i rum då man tittar i frekvensdomän.
Man kan exempelvis simulera frekvenskurvan motsvarande Q = 0,5 vid 5-10 Hz och därefter ställa in frekvensgången på motsvarande sätt med eq. Då fås ett aperiodiskt svängande system utan minneseffekt av ljudenergi.
Så ser jag på saken. Är basen dessutom hörnplacerad på optimalt sätt, så fås mer distinkt tryckvåg i basen.
Allt detta kan en lyssnare uppleva som en långsam eller snabb bas. Det är högst personligt hur man uttrycker sin ljudupplevelse. Andra kanske använder ord som utsmetad bas eller odistinkt.
JM skrev:Hur förklarar du att JBL L100 har fastare bas än en högtalare som även kan återge lägre frekvenser vid återgivning av samma musikstycke?
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster