Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav n3mmr » 2024-03-13 17:53

Har nån några råd angående att bygga en diffusor att sätta mot den mycket hårda väggen bakom lyssnaren?
Jag hoppas på att det ska gå att nöja sig med en endimensionell diffusor som inte är högre än ca 40 cm.
Helst utan mellanväggar!
Allt för att det ska bli så lätt att bygga som möjligt.
Avståndet till väggen från öronen är bara ca 30cm...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav sprudel » 2024-03-13 18:00

Byggde en för länge sedan som jag senare gav bort till Jonas Leijon på faktiskt. Har tyvärr ingen bild.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
n3mmr
 
Inlägg: 7541
Blev medlem: 2005-01-05
Ort: Varande: semester efter semester efter semester

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav n3mmr » 2024-03-13 18:32

sprudel skrev:Byggde en för länge sedan som jag senare gav bort till Jonas Leijon på faktiskt. Har tyvärr ingen bild.

Minns du hur du gjorde?
Hur du räknade, eller om du hittade en beskrivning?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav I-or » 2024-03-13 19:36

Eftersom det för undvikande av störande tidsplanseffekter räcker om det verksamma frekvensområdet börjar vid ca 1 kHz kan djupet vara begränsat. Köp träregel med dimensioner om 70x70 mm och kapa till samt limma ihop 8x6 slumpmässigt placerade bitar med ett djup om ca 10 -100 mm så har du en tvådimensionell diffusor med måtten 560x420x100 mm.

Frekvensgången kontrolleras som vanligt bäst via ekvalisering.

Ungefär så här kommer det att se ut om man undantar att jag inte orkade göra hela uppsättningen slumpmässig:

Diffusor.png
Diffusor.png (29.98 KiB) Visad 817 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

rigi
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2019-01-07

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav rigi » 2024-03-13 20:17

Detta var ett bra tips. Tackar

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav sprudel » 2024-03-13 23:32

I-or skrev:Eftersom det för undvikande av störande tidsplanseffekter räcker om det verksamma frekvensområdet börjar vid ca 1 kHz kan djupet vara begränsat. Köp träregel med dimensioner om 70x70 mm och kapa till samt limma ihop 8x6 slumpmässigt placerade bitar med ett djup om ca 10 -100 mm så har du en tvådimensionell diffusor med måtten 560x420x100 mm.

Frekvensgången kontrolleras som vanligt bäst via ekvalisering.

Ungefär så här kommer det att se ut om man undantar att jag inte orkade göra hela uppsättningen slumpmässig:

Diffusor.png


Det var något liknande jag byggde. Fick rota i containern för avfall på bygghandeln och köpte snorbilligt en massa stumpar som skruvades fast på en skiva plywood. Sågade bitarna så att de hade en vinkel också, inte enbart raka kanter. Kanske 180 x 60 cm på ett stativ bakom soffan.
Ska be Jonas skicka en bild.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav goat76 » 2024-03-14 00:49

Som jag har förstått det hela så är inte diffussion en effektiv lösning för en begränsningsyta som befinner sig väldigt nära lyssningsplatsen. Ljudvågorna kommer inte hinna "splittras upp" tillräckligt mycket ifall avståndet är för kort vilket resulterar i att en stor mängd av de uppsplittrade ljudvågorna ändå kommer "direkt-träffa" dig som lyssnare, till skillnad mot om du skulle befinna dig på ett längre avstånd från den diffuserande ytan.

Jag misstänker att en diffusor på ett ynka avstånd på endast 40 cm inte kommer vara särskilt effektivt, dessutom behöver en diffusor vara minst 20-30 cm djup för att vara effektiv för det viktigaste frekvensomfånget vilket enligt akustikern Anthony Grimani är från 500 Hz upp till 2-3 kHz.

Här är en sevärd video om diffusion med just Anthony Grimani. Kolla in den och se gärna resten av video-serien hos Audioholics som förutom diffusion även tar upp absorbtion på ett pedagogiskt och lättbegripligt sätt. :)


Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav Adhoc » 2024-03-14 02:16

Det blir en del sågande om du ska göra en 2D-diffusor som på I-ors bild. Om du har en kap & geringssåg går det ganska raskt och enkelt med ett mot/anhåll vi kapningen. Jag skulle dock kolla vilken maxdimension sågen kan svälja vid kapning. (Min ligger på gränsen för 70 mm höjd mot klingan.) Det kan vara enklare rent praktiskt med 45x45-reglar.

Det finns en del räknare på nätet om man vill få förslag på olika bredd x höjd för en ihoplimmad diffusor plus info på antal bitar av si och så längd samt hur många meter regel som går åt totalt (mer i realiteten iom att klingbredden och antal bitar ”käkar upp” en del. Du kan räkna ut ungefärliga vikten för mackapären om du multiplicerar alla måtten i dm med cirka-densiteten 0,5 kg / dm³.

Exempel på räknare: https://www.oliverprime.com/prd/index.php , anges vara baserad på RPG-patent från 1995. Om du väljer tex rad x kolumn 10x13 = 130 bitar och 4,5x4,5 cm regel blir diffusorn ”ganska kvadratisk” om 45x58,5 cm, dryga 11 m regel går åt. Räknaren påstår teoretiskt att diffusorn verkar mellan 1000 till 3800 Hz och bitarnas kaplängder varierar mellan 1 till 17 cm. Du kan även välja andra bredd- och höjdförhållanden samt ändra önskemål om frekvenser och regelgrovlek.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav Ogjort » 2024-03-14 10:18

Belamrade bokhyllor med massor av olika böcker, skrufs av olika konsistens, prydnadsföremål, pryttlar, brevpressar, dalahästar och onödigheter, funkar utmärkt, tycker jag.
Då får "diffusorn" även en funktion långt utöver att diffusera...

/AO
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav I-or » 2024-03-14 12:26

goat76 skrev:Som jag har förstått det hela så är inte diffussion en effektiv lösning för en begränsningsyta som befinner sig väldigt nära lyssningsplatsen. Ljudvågorna kommer inte hinna "splittras upp" tillräckligt mycket ifall avståndet är för kort vilket resulterar i att en stor mängd av de uppsplittrade ljudvågorna ändå kommer "direkt-träffa" dig som lyssnare, till skillnad mot om du skulle befinna dig på ett längre avstånd från den diffuserande ytan.

Jag misstänker att en diffusor på ett ynka avstånd på endast 40 cm inte kommer vara särskilt effektivt, dessutom behöver en diffusor vara minst 20-30 cm djup för att vara effektiv för det viktigaste frekvensomfånget vilket enligt akustikern Anthony Grimani är från 500 Hz upp till 2-3 kHz.

Här är en sevärd video om diffusion med just Anthony Grimani. Kolla in den och se gärna resten av video-serien hos Audioholics som förutom diffusion även tar upp absorbtion på ett pedagogiskt och lättbegripligt sätt. :)

[ YouTube ]


Man måste komma ihåg att vi här helt bortser från frekvensgångseffekter från väggen bakom lyssningspositionen, varför vi inte behöver en låg undre gränsfrekvens för diffusorn. En undre gränsfrekvens för diffusorn om ca 1 kHz är fullt tillräcklig, då ljudvågorna faller in nästan rakt bakifrån mot lyssnaren, d.v.s. där hörseln är mindre känslig för störande intryck.

För generell diffusion vid rummets begränsningsytor vill man dock ofta ha en något lägre undre gränsfrekvens och om man söker påverkan för det modala ljudfältet under Schröderfrekvensen så kan man behöva mycket djupa diffusorer om kanske 0,5 m eller mer (här inser man hur viktiga större möbler är för att bryta upp reflektionsmönstren i rummet).

Diffusorn har full verkan från ca 1/4 våglängd, d.v.s. ca 860 Hz, men har viss verkan även för lägre frekvenser. För övrigt räcker en våglängd, d.v.s. ca 34 cm, för att de infallande vågorna ska diffuseras. Den ovan beskrivna diffusorn är alltså väldimensionerad för ändamålet.

Om man nöjer sig med endimensionell diffusion så kan man förstås bygga en ännu enklare diffusor genom att kapa lagom stora bitar ur 18 mm MDF eller något annat skivmaterial. Variationerna på temat diffusorer är nästan oändliga.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav sprudel » 2024-03-14 15:04

Ogjort skrev:Belamrade bokhyllor med massor av olika böcker, skrufs av olika konsistens, prydnadsföremål, pryttlar, brevpressar, dalahästar och onödigheter, funkar utmärkt, tycker jag.
Då får "diffusorn" även en funktion långt utöver att diffusera...

/AO


Fungerar som absorbent därtill. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav sprudel » 2024-03-14 18:29

image000000.jpeg
image000000.jpeg (245.39 KiB) Visad 596 gånger
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav I-or » 2024-03-14 18:57

Den modell som jag gav ett exempel på ovan är estetiskt överlägsen i mitt tycke (även om jag inser att det handlar om återbruk av materialet i bilden ovan). Faktum är att detta är ett fullgott skäl att alltid välja denna typ över andra typer.

För övrigt är det förstås så att man med eller utan diffusor alltid tappar en del insvepning när man sitter nära bakväggen. Huruvida man störs av detta är dock högst individuellt.

Viktigast är som vanligt att man ekvaliserar. Ett avstånd om 40 cm som i det här fallet ger nästan alltid en ganska djup dal runt 215 Hz som gör att återgivningen tappar värme och tyngd.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39802
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav petersteindl » 2024-03-14 19:41

Är inte entiteten diffusor ett diffust begrepp?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav Zappa » 2024-03-14 21:10

Så här ser det ut bakom min lyssningsplats, men jag har inte undersökt om prylarna påverkar ljudet positivt.

Bakom lyssningsplatsen.jpg
Bakom lyssningsplatsen.jpg (346.83 KiB) Visad 549 gånger


Kan den här vara något för TS?
https://www.thomann.de/se/hofa_diffusor.htm

Hofa diffusor.png
Hofa diffusor.png (929.46 KiB) Visad 545 gånger
Senast redigerad av Zappa 2024-03-14 21:14, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav sprudel » 2024-03-14 21:11

I-or skrev:
goat76 skrev:Som jag har förstått det hela så är inte diffussion en effektiv lösning för en begränsningsyta som befinner sig väldigt nära lyssningsplatsen. Ljudvågorna kommer inte hinna "splittras upp" tillräckligt mycket ifall avståndet är för kort vilket resulterar i att en stor mängd av de uppsplittrade ljudvågorna ändå kommer "direkt-träffa" dig som lyssnare, till skillnad mot om du skulle befinna dig på ett längre avstånd från den diffuserande ytan.

Jag misstänker att en diffusor på ett ynka avstånd på endast 40 cm inte kommer vara särskilt effektivt, dessutom behöver en diffusor vara minst 20-30 cm djup för att vara effektiv för det viktigaste frekvensomfånget vilket enligt akustikern Anthony Grimani är från 500 Hz upp till 2-3 kHz.

Här är en sevärd video om diffusion med just Anthony Grimani. Kolla in den och se gärna resten av video-serien hos Audioholics som förutom diffusion även tar upp absorbtion på ett pedagogiskt och lättbegripligt sätt. :)

[ YouTube ]


Man måste komma ihåg att vi här helt bortser från frekvensgångseffekter från väggen bakom lyssningspositionen, varför vi inte behöver en låg undre gränsfrekvens för diffusorn. En undre gränsfrekvens för diffusorn om ca 1 kHz är fullt tillräcklig, då ljudvågorna faller in nästan rakt bakifrån mot lyssnaren, d.v.s. där hörseln är mindre känslig för störande intryck.

För generell diffusion vid rummets begränsningsytor vill man dock ofta ha en något lägre undre gränsfrekvens och om man söker påverkan för det modala ljudfältet under Schröderfrekvensen så kan man behöva mycket djupa diffusorer om kanske 0,5 m eller mer (här inser man hur viktiga större möbler är för att bryta upp reflektionsmönstren i rummet).

Diffusorn har full verkan från ca 1/4 våglängd, d.v.s. ca 860 Hz, men har viss verkan även för lägre frekvenser. För övrigt räcker en våglängd, d.v.s. ca 34 cm, för att de infallande vågorna ska diffuseras. Den ovan beskrivna diffusorn är alltså väldimensionerad för ändamålet.

Om man nöjer sig med endimensionell diffusion så kan man förstås bygga en ännu enklare diffusor genom att kapa lagom stora bitar ur 18 mm MDF eller något annat skivmaterial. Variationerna på temat diffusorer är nästan oändliga.


Bygg den, och gärna bilder så snackar vi sedan! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav avr7000 » 2024-03-14 23:09

Denna ovetenskapligt tillverkade (det blev lite vad det blev av plattor (7500 diskantfronter) vi fick) diffusor funkar "löjlgt" bra på bakvägg nära lyssnare.

Bild
Bilagor
421645471_10224010648963356_7850953343325176739_n.jpg
421645471_10224010648963356_7850953343325176739_n.jpg (15.17 KiB) Visad 517 gånger
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav Zappa » 2024-03-14 23:11

Att bygga en diffusor av ett stort tornspel är säkert kul. :mrgreen:

https://toyspace.se/bs-giant-tower-stort-tornspel-i-tra-med-60-staplingsklossar-ga277

Tornspel.png
Tornspel.png (927.22 KiB) Visad 518 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav Zappa » 2024-03-14 23:12

avr7000 skrev:Denna ovetenskapligt tillverkade (det blev lite vad det blev av plattor (7500 diskantfronter) vi fick) diffusor funkar "löjlgt" bra på bakvägg nära lyssnare.

[ Bild ]


Kul idé!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav sprudel » 2024-03-15 08:40

Zappa skrev:
avr7000 skrev:Denna ovetenskapligt tillverkade (det blev lite vad det blev av plattor (7500 diskantfronter) vi fick) diffusor funkar "löjlgt" bra på bakvägg nära lyssnare.

[ Bild ]


Kul idé!


Absolut, den jobbar ju i flera plan om man staplar dem på varandra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav paa » 2024-03-15 12:21

I-or skrev:Eftersom det för undvikande av störande tidsplanseffekter räcker om det verksamma frekvensområdet börjar vid ca 1 kHz kan djupet vara begränsat. Köp träregel med dimensioner om 70x70 mm och kapa till samt limma ihop 8x6 slumpmässigt placerade bitar med ett djup om ca 10 -100 mm så har du en tvådimensionell diffusor med måtten 560x420x100 mm.

Frekvensgången kontrolleras som vanligt bäst via ekvalisering.

Ungefär så här kommer det att se ut om man undantar att jag inte orkade göra hela uppsättningen slumpmässig:

Diffusor.png

Det brukar väl kallas tredimensionell diffusor när tjockleken (Z) varieras både i X och Y-led?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35501
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav paa » 2024-03-15 12:29

En tråd där detta diskuterats tidigare:
viewtopic.php?p=2022087
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav I-or » 2024-03-15 12:32

paa skrev:Det brukar väl kallas tredimensionell diffusor när tjockleken (Z) varieras både i X och Y-led?


Ptja, formen är förstås alltid tredimensionell även om själva diffusionen sker i två dimensioner.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-15 13:27

avr7000 skrev:Denna ovetenskapligt tillverkade (det blev lite vad det blev av plattor (7500 diskantfronter) vi fick) diffusor funkar "löjlgt" bra på bakvägg nära lyssnare.

[ Bild ]


Klockren :) :) :)

Man kan jundra om Bosse fick hybris.
Han lär ju aldri kunnat sälja +3000par högtalare ens om han blev 200år gammal.

Ja bor i en Tegel kåk å har hårda väggar förutom väggen bakom mej mot badrummet
som e lite mjukare (troligtvis blå betonblock)
Ja har en stor ryamatta på väggen som e ca 30cm bakom soffan.
En ryamatta e ju bara dämpning å ingen diffusion.

Skulle de bli bättre m diffusor där istället.

Min plan e å ha endel av mitt rörlager mot hela väggen bakom soffan.
Ja har nämligen trälådor m olika fack för olika stora rörkartonger.
Oavsett storlek på kartongerna så hamnar dom flushade mot trälådans Kanter.
Ja hade rörlådorna i en källarlokal tidigare å där gjorde dom susen.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Antonic
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2003-11-08
Ort: KISA

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav Antonic » 2024-03-16 11:40

Jag fick denna uträkning på diffusor.

Vad tror ni om det?
Ser det rimligt ut?
Bilagor
IMG_6805.png
IMG_6805.png (1.22 MiB) Visad 347 gånger
BigStreetCinema på instagram
Följ bygget där och få mera uppdateringar bilder och video.

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav jansch » 2024-03-16 13:12

Jag har en fundering......

Har inte fördjupat mej i tanken, men borde inte klossarnas djup vara fördelade i längd motsvarande en tonskala ("logaritmiskt") istället för "linjärt". Kalkylatorn ökar ju klossdjupet linjärt med n x 5,375?


Bara en fundering

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39802
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav petersteindl » 2024-03-16 17:19

Har också en fundering:
Om man lyckats åstadkomma ”oändligt mycket diffusion” vid alla frekvenser, säg ovanför 500 Hz, är det då samma sak som ingen diffusion alls ovanför 500 Hz? D v s looberna är så fint fördelade att ingen loobning längre kan skönjas.

En annan sak jag funderar på är om en diffusion kan ske på sådant sätt att konstant amplitud RMS kan åstadkommas i alla riktningar, men där man eliminerat fas efter diffusorn. Olika del av ljudflödet vid varje frekvens måste då ta olika lång tid genom diffusorn.

Frifält in — pliff — diffusljudfält med konstant amplitud ut.

Då måste ljudet in i diffusorn på en massa olika små ställen tillryggalägga en mängd olika längder inuti diffusorn där delar av ljudet sedermera släpps ut vid en stor mängd olika sträckor/längder d v s med olika fördröjning på olika ställen, och släpps ljudet då ut genom en mängd små hål, så blir det som ett utsläpp av små sfäriska ljudvågor genom varje hål som är fördelade över en stor yta och tidsmässigt fördröjda som sedan summeras enligt superpositionsprincipen, d v s utslätad ljudfront i tiden som sätts ihop enligt Huygens–Fresnel principen.
Det är kanske enligt sådan ”ljudlabyrintprincip” som diffusorn fungerar som AVR7000 kokat ihop? I så fall, så kanske den går att beräkna hur den skall se ut vid helt optimerad funktion. Utgår ifrån att AVR7000 inte haft nybörjartur och att den i så fall inte redan är optimerad.

Det blir som en ljudmixer. Stoppar man in apelsiner, så får man ut apelsinsaft. . . Typ. :)
Lite snabbt tänkt med fantasins hjälp en lördagseftermiddag.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav Adhoc » 2024-03-16 20:55

@Antonic. Den är väldigt liten, mindre än en prydnadskudde i soffan, bara 1 st gör inte mycket nytta alls.

Om jag skulle göra någon 2D-diffusor och om soffan måste vara nära intill väggen bakom så skulle jag nog mer satsat på något som täckte hela soffans bredd som på bilden. Då kan man ju flytta på sig eller vara fler i soffan som får utbyte av diffusorn. Sätta underkant i jämnhöjd med soffryggen och låta den sticka upp några dm ovanför huvudet. Från länken https://www.oliverprime.com/prd/index.php tex ”block count” 11x30 st där klossar från 45x45 mm reglar ger höjd 49,5 cm x bredd 135 cm. 2 st sådana täcker bredden 270 cm. Om man använder tving vid limningen och som gapar max 1 m kan 10x21 som ger H 45 x B 94,5 vara lämpligare. 2 st täcker 189 cm bredd. Den ena kan roteras 180 grader så inte 2 st identiska hamnar bredvid varandra. Limträskivor finns i fixa bredder och en ide' kan ju vara att se till att höjden på diffusorn kommer nära limträbredden.

Bild

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav avr7000 » 2024-03-16 21:04

petersteindl skrev:

Då måste ljudet in i diffusorn på en massa olika små ställen tillryggalägga en mängd olika längder inuti diffusorn där delar av ljudet sedermera släpps ut vid en stor mängd olika sträckor/längder d v s med olika fördröjning på olika ställen, och släpps ljudet då ut genom en mängd små hål, så blir det som ett utsläpp av små sfäriska ljudvågor genom varje hål som är fördelade över en stor yta och tidsmässigt fördröjda som sedan summeras enligt superpositionsprincipen, d v s utslätad ljudfront i tiden som sätts ihop enligt Huygens–Fresnel principen.
Det är kanske enligt sådan ”ljudlabyrintprincip” som diffusorn fungerar som AVR7000 kokat ihop? I så fall, så kanske den går att beräkna hur den skall se ut vid helt optimerad funktion. Utgår ifrån att AVR7000 inte haft nybörjartur och att den i så fall inte redan är optimerad.

Det blir som en ljudmixer. Stoppar man in apelsiner, så får man ut apelsinsaft. . . Typ. :)
Lite snabbt tänkt med fantasins hjälp en lördagseftermiddag.


Jag säger som Ingemar Stenmark (typ).... Ju mer jag bygger ju mer tur får jag :) ;)
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1210
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Bygga diffusor för vägg nära bakom lyssnaren?

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-03-16 22:46

+1
:lol: :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst