Felsökning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Felsökning

Inläggav MichaelG » 2024-04-05 15:41

Jag har en Blu Rayspelare som från att ha fungerat alldeles utmärkt ena dagen, plötsligt är helt stendöd dagen efter. Jag har kollat säkringen som sitter där elkabeln kopplas till spelaren och den är hel. Jag har även mätt att det kommer in ström till spelaren när den är på. Från strömbrytaren går det ett par kablar till ett kretskort (tror jag det heter när det är massor av pålödda komponenter) och sedan går det i sin tur kluster av kablar vidare till andra kretskort, etc. På första kretskortet sitter en liten, liten glassäkring strax efter där kablarna från strömbrytaren går in. När jag håller fasmätaren mot denna säkring, lyser det när jag sätter på strömbrytaren (och inget utslag när jag slår av brytaren). Så det verkar ju som om det funkar fram dit. (Fast vad vet jag - jag har ingen aning om sådant här.) Frågan är om det överhuvudtaget är möjligt att felsöka med hjälp av en multimeter om man inte kan särskilt mycket om elektronik. Om säkringarna är hela och apparaten är helt stendöd - kan det vara litet vad som helst, eller är något troligare än något annat? Och är det något särskilt man ska mata på i så fall? Eller ska jag bara ge upp?

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Felsökning

Inläggav Chris71 » 2024-04-05 16:09

MichaelG skrev:Jag har en Blu Rayspelare som från att ha fungerat alldeles utmärkt ena dagen, plötsligt är helt stendöd dagen efter. Jag har kollat säkringen som sitter där elkabeln kopplas till spelaren och den är hel. Jag har även mätt att det kommer in ström till spelaren när den är på. Från strömbrytaren går det ett par kablar till ett kretskort (tror jag det heter när det är massor av pålödda komponenter) och sedan går det i sin tur kluster av kablar vidare till andra kretskort, etc. På första kretskortet sitter en liten, liten glassäkring strax efter där kablarna från strömbrytaren går in. När jag håller fasmätaren mot denna säkring, lyser det när jag sätter på strömbrytaren (och inget utslag när jag slår av brytaren). Så det verkar ju som om det funkar fram dit. (Fast vad vet jag - jag har ingen aning om sådant här.) Frågan är om det överhuvudtaget är möjligt att felsöka med hjälp av en multimeter om man inte kan särskilt mycket om elektronik. Om säkringarna är hela och apparaten är helt stendöd - kan det vara litet vad som helst, eller är något troligare än något annat? Och är det något särskilt man ska mata på i så fall? Eller ska jag bara ge upp?


intressant är väl om det som du beskriver skulle kunna vara nätaggregatet och om det spänningsförsörjer resten av apparaten som den skall, för att säkerställa det bör man kika i en service manual och se vad den skall ge för spänning ut.
Om den inte gör vad den skall så kan ju ingen fungera, gör den vad den skall så kan det ju vara precis vad som helst som givit upp.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Felsökning

Inläggav MichaelG » 2024-04-05 18:51

Tack för svar. Nätaggregatet - är detta det första kretskortet som kablarna från strömbrytaren går till?

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Felsökning

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-04-05 20:12

Chris71 skrev:Om den inte gör vad den skall så kan ju ingen fungera, gör den vad den skall så kan det ju vara precis vad som helst som givit upp.


Peppande ord :D :D
Deltidare på Hifikit.

OA-52-Satori, OA-52-Purifi, OS-52, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1 mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 844
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Felsökning

Inläggav Chris71 » 2024-04-05 21:55

MichaelG skrev:Tack för svar. Nätaggregatet - är detta det första kretskortet som kablarna från strömbrytaren går till?


Av din beskrivning så låter det som du har ett sk switchat nätaggregat, borde bestå av någon mindre spole, kondensatorer och lite motstånd och dioder.

Förhoppningvis bör man kunna se vart kablar som skall vara lägre likspänning efter att ha blivit behandlat i nätaggregatet det kan till och med finnas märkning om vilken spänning som skall vara.

Så 220V växelspänning kommer in från nätet via strömbrytaren, sen skall rätt nivå av likspänning komma ut efter att passera spänningsaggregatet,

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5791
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Felsökning

Inläggav Michael » 2024-04-07 23:18

Kolla om säkringen är hel, tex genom att mäta spänning efter den eller lossa den och ohmmät den.

En bild på första kretskortet och namn på apparaten, så kanske du kan få mer tips.

...men snälla, tänk på att det är 230 volt där inne. Inte kul få genom kroppen. Ett tips är att bara använda ena handen. Plus inte gå emot nån metall i rummet eller fuktigt golv.

//Michael


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster