Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:Jag har en Blu Rayspelare som från att ha fungerat alldeles utmärkt ena dagen, plötsligt är helt stendöd dagen efter. Jag har kollat säkringen som sitter där elkabeln kopplas till spelaren och den är hel. Jag har även mätt att det kommer in ström till spelaren när den är på. Från strömbrytaren går det ett par kablar till ett kretskort (tror jag det heter när det är massor av pålödda komponenter) och sedan går det i sin tur kluster av kablar vidare till andra kretskort, etc. På första kretskortet sitter en liten, liten glassäkring strax efter där kablarna från strömbrytaren går in. När jag håller fasmätaren mot denna säkring, lyser det när jag sätter på strömbrytaren (och inget utslag när jag slår av brytaren). Så det verkar ju som om det funkar fram dit. (Fast vad vet jag - jag har ingen aning om sådant här.) Frågan är om det överhuvudtaget är möjligt att felsöka med hjälp av en multimeter om man inte kan särskilt mycket om elektronik. Om säkringarna är hela och apparaten är helt stendöd - kan det vara litet vad som helst, eller är något troligare än något annat? Och är det något särskilt man ska mata på i så fall? Eller ska jag bara ge upp?
Chris71 skrev:Om den inte gör vad den skall så kan ju ingen fungera, gör den vad den skall så kan det ju vara precis vad som helst som givit upp.
MichaelG skrev:Tack för svar. Nätaggregatet - är detta det första kretskortet som kablarna från strömbrytaren går till?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], juanth och 4 gäster