Är detta verkligen möjligt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

gcs
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2017-04-01

Är detta verkligen möjligt?

Inläggav gcs » 2024-06-01 14:04

Jag vet inte var jag har hört eller läst att man kan med hjälp av Ai teknik klona musikinstrument och röster. Gamla inspelningar blir som nya och som man sedan mixar om till något som liknar high fidelity stereo.
Jag har själv svårt att tro på det och det är därför jag frågar. Jag har hört gamla och restaurerade inspelningar från förra sekelskiftet med ljud som är helt fritt från brus och andra störningar. Jag tänker på fransmännen
som är så duktiga på att restaurera och färga in gamla svart/vita rörliga filmer och som är inspelade i original med <16 b/sek

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58277
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Nattlorden » 2024-06-01 14:21

Det som inte redan är möjligt kommer i alla fall snart att bli det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Imperial-Blomman
 
Inlägg: 2179
Blev medlem: 2022-11-10

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Imperial-Blomman » 2024-06-01 14:34

Zappa här på forat gör musik m AI.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1845
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Zappa » 2024-06-03 16:33

Exempel på musik som jag har gjort med AI:

Filmmusik.
https://www.udio.com/songs/3ZUSDsoVUinXWkMefbCVC8

Proggrock, tyvärr med kass ljudkvalitet.
https://www.udio.com/songs/2cJxJf1LKBfDvw38jWDvTN

Frontier Requiem.png
Frontier Requiem.png (235.69 KiB) Visad 3249 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32584
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Bill50x » 2024-06-03 16:46

Zappa skrev:Proggrock, tyvärr med kass ljudkvalitet.
https://www.udio.com/songs/2cJxJf1LKBfDvw38jWDvTN

Låter som italiensl progg på 70-80 talet, typ PFM och allt vad de hette...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1845
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Zappa » 2024-06-04 21:53

"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28166
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav hifikg » 2024-06-04 22:00

Vänta bara, snart kommer AI-ekvalisatorn o då kan alla få uppleva Carlsson-ljud, oavsett rigg. Med en hemlig knapp på undersidan kan t o m äkta Silver Night simuleras på ett oantastligt sätt. Lägger man sen till v d Huls fantastiska, ohörbara, omätbara apparat (se tråden om ormolja) så går musikens budskap rakt in i hjärnan. Med lite tur kanske man slipper att all musik upplevs lika, men det är inte så viktigt, bara den är ekvaliserad.

Samtidigt, i polariseringens tidevarv, samlas de verkliga mörkrets nördar för att snurra svart vinyl på, i hemlighet bevarade, skotska skivspelare och små monitorer från BBC.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1845
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Zappa » 2024-06-04 22:20

:)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1783
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav RJohan » 2024-06-05 07:19

hifikg skrev:Vänta bara, snart kommer AI-ekvalisatorn o då kan alla få uppleva Carlsson-ljud, oavsett rigg. Med en hemlig knapp på undersidan kan t o m äkta Silver Night simuleras på ett oantastligt sätt. Lägger man sen till v d Huls fantastiska, ohörbara, omätbara apparat (se tråden om ormolja) så går musikens budskap rakt in i hjärnan. Med lite tur kanske man slipper att all musik upplevs lika, men det är inte så viktigt, bara den är ekvaliserad.

Samtidigt, i polariseringens tidevarv, samlas de verkliga mörkrets nördar för att snurra svart vinyl på, i hemlighet bevarade, skotska skivspelare och små monitorer från BBC.


:D :) Du gjorde min dag!

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1845
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Zappa » 2024-06-14 08:56

Ett annat exempel på AI-musik, ljudkvaliteten är tyvärr som den brukar vara. Felstavningar i prompten men det blev bra ändå. :)

https://suno.com/song/c7820efa-ab5f-4f5 ... d462991a69

Acolyte's Vigil.png
Acolyte's Vigil.png (512.55 KiB) Visad 2919 gånger
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58277
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Nattlorden » 2024-06-14 09:02

Zappa skrev:Ett annat exempel på AI-musik, ljudkvaliteten är tyvärr som den brukar vara. Felstavningar i prompten men det blev bra ändå. :)

https://suno.com/song/c7820efa-ab5f-4f5 ... d462991a69

Acolyte's Vigil.png


På tok för bra språkbruk för att vara "äkta". :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1845
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Zappa » 2024-06-14 09:07

Nattlorden skrev:
Zappa skrev:Ett annat exempel på AI-musik, ljudkvaliteten är tyvärr som den brukar vara. Felstavningar i prompten men det blev bra ändå. :)

https://suno.com/song/c7820efa-ab5f-4f5 ... d462991a69

Acolyte's Vigil.png


På tok för bra språkbruk för att vara "äkta". :mrgreen:


:D Instämmer! Men jag gillar texten. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58277
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Nattlorden » 2024-06-14 09:14

Zappa skrev:
Nattlorden skrev:
Zappa skrev:Ett annat exempel på AI-musik, ljudkvaliteten är tyvärr som den brukar vara. Felstavningar i prompten men det blev bra ändå. :)

https://suno.com/song/c7820efa-ab5f-4f5 ... d462991a69

Acolyte's Vigil.png


På tok för bra språkbruk för att vara "äkta". :mrgreen:


:D Instämmer! Men jag gillar texten. :)


Det gör jag också... men jag har svårt att tro på att någon som låter så när de framför den skulle skrivit texten... Pink Floyd kanske... Eller Enya ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1845
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Zappa » 2024-06-14 09:18

Nattlorden skrev:
Zappa skrev:
Nattlorden skrev:
På tok för bra språkbruk för att vara "äkta". :mrgreen:


:D Instämmer! Men jag gillar texten. :)


Det gör jag också... men jag har svårt att tro på att någon som låter så när de framför den skulle skrivit texten... Pink Floyd kanske...


Hmmm... Pink Floyd, psykedelisk rock ska jag testa, bra tips!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58277
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Nattlorden » 2024-06-14 09:24

Zappa skrev:
Nattlorden skrev:
Zappa skrev:
:D Instämmer! Men jag gillar texten. :)


Det gör jag också... men jag har svårt att tro på att någon som låter så när de framför den skulle skrivit texten... Pink Floyd kanske...


Hmmm... Pink Floyd, psykedelisk rock ska jag testa, bra tips!


Vet inte om du såg att jag editerade och lade till Enya ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1845
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Zappa » 2024-06-14 09:26

Nattlorden skrev:
Zappa skrev:
Nattlorden skrev:
Det gör jag också... men jag har svårt att tro på att någon som låter så när de framför den skulle skrivit texten... Pink Floyd kanske...


Hmmm... Pink Floyd, psykedelisk rock ska jag testa, bra tips!


Vet inte om du såg att jag editerade och lade till Enya ?


Nix, men Pink Floyd tror jag mer på.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 942
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav ottovonkopp » 2024-06-14 10:15

Zappa skrev:Ett annat exempel på AI-musik, ljudkvaliteten är tyvärr som den brukar vara. Felstavningar i prompten men det blev bra ändå. :)

https://suno.com/song/c7820efa-ab5f-4f5 ... d462991a69

Acolyte's Vigil.png


Ha ha! Det är ju svinbra. Hur går det ens till?

Varför är ljudet dålig? Låter ifs inte sämre än "riktiga" inspelningar.

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1845
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav Zappa » 2024-06-14 10:40

ottovonkopp skrev:
Zappa skrev:Ett annat exempel på AI-musik, ljudkvaliteten är tyvärr som den brukar vara. Felstavningar i prompten men det blev bra ändå. :)

https://suno.com/song/c7820efa-ab5f-4f5 ... d462991a69

Acolyte's Vigil.png


Ha ha! Det är ju svinbra. Hur går det ens till?

Varför är ljudet dålig? Låter ifs inte sämre än "riktiga" inspelningar.


Svar från ChatGPT:

AI-musik, eller musik skapad med hjälp av artificiell intelligens, innebär användning av AI-algoritmer och maskininlärning för att komponera, producera eller remixa musik. Här är en översikt över hur AI-musik fungerar:

1. Insamling av Data
AI-system behöver en stor mängd musikdata för att kunna lära sig. Detta inkluderar:

Musikstycken: Låtar i olika genrer och stilar.
Notblad: Skriftlig notation av musik.
Ljudfiler: Inspelningar av musik.

2. Förbehandling av Data
Den insamlade musiken bearbetas och struktureras för att bli användbar för AI-modellen. Detta kan inkludera:

Transkription: Konvertering av ljud till noter eller annan strukturerad data.
Segmentering: Dela upp musik i mindre delar som verser, refränger, etc.
Annotering: Märkning av musikstycken med metadata som tempo, tonart, och genre.

3. Träning av AI-modellen
AI-modellen tränas med den förbehandlade datan. Vanliga tekniker inkluderar:

Neurala nätverk: Djupa neurala nätverk (DNNs), särskilt rekurrenta neurala nätverk (RNNs) och lång-korttidsminnesnätverk (LSTMs), används ofta för att lära sig tidsekvenser i musik.
Generativa adversariella nätverk (GANs): Används för att generera realistiska musikstycken genom att träna två nätverk som tävlar mot varandra.

4. Generering av Musik
Efter träning kan AI-modellen generera ny musik baserat på de mönster och strukturer den har lärt sig. Detta kan göras på olika sätt:

Fullständig komposition: AI skapar hela musikstycken från grunden.
Assistans: AI hjälper mänskliga kompositörer genom att föreslå melodier, harmonier, eller rytmer.
Remix och variationer: AI skapar nya versioner eller variationer av existerande musikstycken.

5. Efterbearbetning
Den genererade musiken kan behöva ytterligare bearbetning för att förbättra kvaliteten eller för att anpassas till specifika behov. Detta kan inkludera:

Mixning och mastring: Justering av volym, equalizing, och andra ljudtekniska aspekter.
Manuell redigering: Mänskliga musiker eller producenter kan göra justeringar för att förbättra det konstnärliga värdet.

Exempel på AI-musiksystem
OpenAI's MuseNet: Kan skapa kompletta musikstycken i olika stilar och med olika instrument.
Google's Magenta: En forskningsprojekt som utforskar hur maskininlärning kan användas för att skapa konst och musik.
AIVA (Artificial Intelligence Virtual Artist): En AI som kan komponera symfonisk musik och har använts för att skapa filmmusik och spelmusik.
Tillämpningar och Användningsområden
Film och spelmusik: Skapa dynamiska musikspår som anpassar sig till handlingen.
Personlig musikproduktion: Ge hobbyister och amatörmusiker verktyg för att skapa musik.
Remix och mashups: Automatisk generering av remixar baserade på existerande låtar.
Musikterapi: Skapa anpassad musik för terapeutiska ändamål.
AI-musik representerar en fascinerande sammansmältning av teknologi och konst, där algoritmer och mänsklig kreativitet kan samverka för att skapa nya musikaliska upplevelser.

Ljudkvaliteten i AI-musik kan vara bristfällig av flera anledningar. Här är några faktorer som bidrar till detta:

1. Begränsningar i Datakvalitet
Inkonsekvent Datakvalitet: Träningsdata för AI-modeller kan variera i kvalitet. Om modellen tränas på lågkvalitativa inspelningar kommer den troligtvis att producera ljud med liknande brister.
Begränsad Mängd Data: För att skapa högkvalitativ musik behövs en stor mängd data av hög kvalitet, vilket inte alltid är tillgängligt.

2. Tekniska Begränsningar
Modellens Upplösning: Många AI-modeller arbetar med reducerad ljudupplösning för att minska beräkningskostnader och hastighet. Detta kan leda till förlust av detaljer och dynamik i det genererade ljudet.
Rekurrenta Neurala Nätverk: Modeller som RNNs och LSTMs har svårt att hantera långa beroenden och komplexa strukturer, vilket kan resultera i förlorad sammanhang och kontinuitet i musiken.

3. Synthesizers och Ljudgeneration
Enkel Ljudsyntes: Många AI-system använder enkla synthesizers för att generera ljud. Dessa kanske inte kan återskapa de nyanser och subtiliteter som finns i riktiga instrument eller professionellt producerad musik.
Brist på Expressivitet: AI-modeller har ofta svårt att fånga och återge den mänskliga känslan och uttrycket som är centrala i musik, vilket kan leda till mekaniskt och monotont ljud.

4. Bearbetning och Efterproduktion
Ooptimerad Efterbearbetning: AI-genererad musik kan kräva omfattande efterbearbetning för att låta professionell. Brist på denna bearbetning kan leda till låg ljudkvalitet.
Mixning och Mastring: Automatisk mixning och mastring kan vara mindre effektiva än mänsklig touch, vilket kan resultera i obalanserade eller platta ljud.

5. Komplexitet i Musik
Harmoniska och Rytmiska Utmaningar: Musik består av komplexa harmoniska och rytmiska strukturer som kan vara svåra för AI att hantera korrekt. Misstag i dessa områden kan leda till dissonans och rytmiska avvikelser som påverkar ljudkvaliteten negativt.
Dynamik och Artikulering: Att fånga dynamiska förändringar och detaljer i artikulering kräver avancerad modellering som många AI-system ännu inte behärskar fullt ut.

6. Algoritmisk Begränsning
Brus och Artefakter: AI-modeller kan introducera digitalt brus och artefakter i det genererade ljudet, vilket påverkar ljudkvaliteten negativt.
Generella Algoritmer: Många AI-system använder generella algoritmer som inte är specialiserade för musikproduktion, vilket kan leda till medelmåttiga resultat.

Förbättringar och Framtidsutsikter
Bättre Data: Tillgång till större och mer varierade datasets av hög kvalitet kan förbättra ljudkvaliteten.
Avancerade Modeller: Utveckling av mer avancerade AI-modeller, såsom transformerbaserade nätverk, kan leda till bättre resultat.
Integrerad Efterproduktion: Bättre integration av mixning och mastringsprocesser i AI-system kan förbättra den slutliga ljudkvaliteten.
Trots dessa utmaningar förbättras AI-musik kontinuerligt, och vi kan förvänta oss att ljudkvaliteten kommer att förbättras avsevärt i framtiden med teknologiska framsteg och ökande tillgång till högkvalitativa data.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 942
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Är detta verkligen möjligt?

Inläggav ottovonkopp » 2024-06-14 10:54

Zappa skrev:
ottovonkopp skrev:
Zappa skrev:Ett annat exempel på AI-musik, ljudkvaliteten är tyvärr som den brukar vara. Felstavningar i prompten men det blev bra ändå. :)

https://suno.com/song/c7820efa-ab5f-4f5 ... d462991a69

Acolyte's Vigil.png


Ha ha! Det är ju svinbra. Hur går det ens till?

Varför är ljudet dålig? Låter ifs inte sämre än "riktiga" inspelningar.


Svar från ChatGPT:

AI-musik, eller musik skapad med hjälp av artificiell intelligens, innebär användning av AI-algoritmer och maskininlärning för att komponera, producera eller remixa musik. Här är en översikt över hur AI-musik fungerar:

1. Insamling av Data
AI-system behöver en stor mängd musikdata för att kunna lära sig. Detta inkluderar:

Musikstycken: Låtar i olika genrer och stilar.
Notblad: Skriftlig notation av musik.
Ljudfiler: Inspelningar av musik.

2. Förbehandling av Data
Den insamlade musiken bearbetas och struktureras för att bli användbar för AI-modellen. Detta kan inkludera:

Transkription: Konvertering av ljud till noter eller annan strukturerad data.
Segmentering: Dela upp musik i mindre delar som verser, refränger, etc.
Annotering: Märkning av musikstycken med metadata som tempo, tonart, och genre.

3. Träning av AI-modellen
AI-modellen tränas med den förbehandlade datan. Vanliga tekniker inkluderar:

Neurala nätverk: Djupa neurala nätverk (DNNs), särskilt rekurrenta neurala nätverk (RNNs) och lång-korttidsminnesnätverk (LSTMs), används ofta för att lära sig tidsekvenser i musik.
Generativa adversariella nätverk (GANs): Används för att generera realistiska musikstycken genom att träna två nätverk som tävlar mot varandra.

4. Generering av Musik
Efter träning kan AI-modellen generera ny musik baserat på de mönster och strukturer den har lärt sig. Detta kan göras på olika sätt:

Fullständig komposition: AI skapar hela musikstycken från grunden.
Assistans: AI hjälper mänskliga kompositörer genom att föreslå melodier, harmonier, eller rytmer.
Remix och variationer: AI skapar nya versioner eller variationer av existerande musikstycken.

5. Efterbearbetning
Den genererade musiken kan behöva ytterligare bearbetning för att förbättra kvaliteten eller för att anpassas till specifika behov. Detta kan inkludera:

Mixning och mastring: Justering av volym, equalizing, och andra ljudtekniska aspekter.
Manuell redigering: Mänskliga musiker eller producenter kan göra justeringar för att förbättra det konstnärliga värdet.

Exempel på AI-musiksystem
OpenAI's MuseNet: Kan skapa kompletta musikstycken i olika stilar och med olika instrument.
Google's Magenta: En forskningsprojekt som utforskar hur maskininlärning kan användas för att skapa konst och musik.
AIVA (Artificial Intelligence Virtual Artist): En AI som kan komponera symfonisk musik och har använts för att skapa filmmusik och spelmusik.
Tillämpningar och Användningsområden
Film och spelmusik: Skapa dynamiska musikspår som anpassar sig till handlingen.
Personlig musikproduktion: Ge hobbyister och amatörmusiker verktyg för att skapa musik.
Remix och mashups: Automatisk generering av remixar baserade på existerande låtar.
Musikterapi: Skapa anpassad musik för terapeutiska ändamål.
AI-musik representerar en fascinerande sammansmältning av teknologi och konst, där algoritmer och mänsklig kreativitet kan samverka för att skapa nya musikaliska upplevelser.

Ljudkvaliteten i AI-musik kan vara bristfällig av flera anledningar. Här är några faktorer som bidrar till detta:

1. Begränsningar i Datakvalitet
Inkonsekvent Datakvalitet: Träningsdata för AI-modeller kan variera i kvalitet. Om modellen tränas på lågkvalitativa inspelningar kommer den troligtvis att producera ljud med liknande brister.
Begränsad Mängd Data: För att skapa högkvalitativ musik behövs en stor mängd data av hög kvalitet, vilket inte alltid är tillgängligt.

2. Tekniska Begränsningar
Modellens Upplösning: Många AI-modeller arbetar med reducerad ljudupplösning för att minska beräkningskostnader och hastighet. Detta kan leda till förlust av detaljer och dynamik i det genererade ljudet.
Rekurrenta Neurala Nätverk: Modeller som RNNs och LSTMs har svårt att hantera långa beroenden och komplexa strukturer, vilket kan resultera i förlorad sammanhang och kontinuitet i musiken.

3. Synthesizers och Ljudgeneration
Enkel Ljudsyntes: Många AI-system använder enkla synthesizers för att generera ljud. Dessa kanske inte kan återskapa de nyanser och subtiliteter som finns i riktiga instrument eller professionellt producerad musik.
Brist på Expressivitet: AI-modeller har ofta svårt att fånga och återge den mänskliga känslan och uttrycket som är centrala i musik, vilket kan leda till mekaniskt och monotont ljud.

4. Bearbetning och Efterproduktion
Ooptimerad Efterbearbetning: AI-genererad musik kan kräva omfattande efterbearbetning för att låta professionell. Brist på denna bearbetning kan leda till låg ljudkvalitet.
Mixning och Mastring: Automatisk mixning och mastring kan vara mindre effektiva än mänsklig touch, vilket kan resultera i obalanserade eller platta ljud.

5. Komplexitet i Musik
Harmoniska och Rytmiska Utmaningar: Musik består av komplexa harmoniska och rytmiska strukturer som kan vara svåra för AI att hantera korrekt. Misstag i dessa områden kan leda till dissonans och rytmiska avvikelser som påverkar ljudkvaliteten negativt.
Dynamik och Artikulering: Att fånga dynamiska förändringar och detaljer i artikulering kräver avancerad modellering som många AI-system ännu inte behärskar fullt ut.

6. Algoritmisk Begränsning
Brus och Artefakter: AI-modeller kan introducera digitalt brus och artefakter i det genererade ljudet, vilket påverkar ljudkvaliteten negativt.
Generella Algoritmer: Många AI-system använder generella algoritmer som inte är specialiserade för musikproduktion, vilket kan leda till medelmåttiga resultat.

Förbättringar och Framtidsutsikter
Bättre Data: Tillgång till större och mer varierade datasets av hög kvalitet kan förbättra ljudkvaliteten.
Avancerade Modeller: Utveckling av mer avancerade AI-modeller, såsom transformerbaserade nätverk, kan leda till bättre resultat.
Integrerad Efterproduktion: Bättre integration av mixning och mastringsprocesser i AI-system kan förbättra den slutliga ljudkvaliteten.
Trots dessa utmaningar förbättras AI-musik kontinuerligt, och vi kan förvänta oss att ljudkvaliteten kommer att förbättras avsevärt i framtiden med teknologiska framsteg och ökande tillgång till högkvalitativa data.


Aha! 8)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], rickardp och 9 gäster