Hur mäta ljudtrycksnivå i hörlurar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Hur mäta ljudtrycksnivå i hörlurar?

Inläggav PerStromgren » 2024-06-04 13:40

Jag vill göra några experiment med mina öron och skulle därför behöva ställa nivå för flera olika hörlurar och högtalare lika. Hur gör jag?

Jag har tillgång till en JVC LM-5 som mäter ljudtryck linjärt och A-vägt. Källsignaler är ju enkelt nuförtiden.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
idea

Re: Hur mäta ljudtrycksnivå i hörlurar?

Inläggav idea » 2024-06-04 14:16

Ställa ljudnivåerna subjektivt skulle jag vilja påstå. Skall du jämföra ljudtrycken objektivt behöver du till gång till probemikrofon i örat, helst inne vid trumhinnan.
Sök på MIRE-measurement (Microphone In Real Ear).
Jag har gjort sådana mätningar bla på stridspiloter för att utvärdera bullerexponeringen vid flygning (som även innefattar radiotrafik i lurarna). För att få kalibrerade mätningar så är det en hel process och dessutom behövs medicinsk personal för att sätta in probemickarna så man inte skadar trumhinnan eller att proben ens kommer i kontakt med trumhinnan vid flygning. Intressant att se färgen försvinna och högläge behöva intas på en pilot som klarar flera G vid flygning, för att man stack in proben liite för långt. Inte så bra om det skulle inträffat vid flygning.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-06-04 14:24

idea skrev:Ställa ljudnivåerna subjektivt skulle jag vilja påstå.

Okej, jag hade velat undvika det därför att jag tycker att det är svårt, men det är väl så det måste bli. Du verkar antyda att alternativet är ändå svårare. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-04 17:08

Probmikrofoner undviker man helst av lätt insedda skäl i snart sagt alla elektroakustiska sammanhang, där man i stort sett alltid utnyttjar antingen öronsimulatorer eller konsthuvuden.

Om du tycker att detta är så pass intressant att du kan lägga en halvtimme på att knåpa ihop en någorlunda hygglig öronsimulator så kan du faktiskt utföra mätningar som ger användbara resultat eftersom du klarar dig med A-vägd totalnivå. Detta kräver dock att du har möjlighet att mäta frekvensspektra och att du kan hantera DRP-ERP-korrektion (Drum Reference Point och Ear Reference Point).

Mätosäkerheten blir dock inte försumbar och det lär i ditt fall vara betydligt enklare ställa in nivåerna subjektivt, precis som idea rekommenderar ovan.

(Här har vi ett exempel som visar den kanske enklaste typen av öronsimulator bara för att man ska få ett hum om det hela: https://www.grasacoustics.com/products/ ... 73-43ad-s1.
Som synes handlar det bara om en konisk förlängning ned till mikrofonkapseln i kombination med en ring som motsvarar ytterörat. Om man undantar läckageeffekter i basen så blir resultaten ofta fullt godtagbara, trots den förenklade konstruktionen.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-06-04 17:26

Jag tror att jag fattar vidden av problemet nu. Tack!

I min naivitet trodde jag att det handlade om att sätta micken på rätt avstånd och spela brus utan bas, bara. Men jag viker mig för expertisen!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2024-06-05 00:41

MiniDSP har ju sina "EARS - Calibrated headphone test fixture, low noise capsules, USB audio plug&play setup" https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/ears-headphone-jig Den borde ju funka som en enkel huvudsimulator även om den primärt är för hörtelefonmätningar, men 300 US$ avskräcker ju om det bara är lite experimenterande för eget bruk.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-06-05 08:19

idea skrev:MiniDSP har ju sina "EARS - Calibrated headphone test fixture, low noise capsules, USB audio plug&play setup" https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/ears-headphone-jig Den borde ju funka som en enkel huvudsimulator även om den primärt är för hörtelefonmätningar, men 300 US$ avskräcker ju om det bara är lite experimenterande för eget bruk.

Snygg produkt, men för mitt bruk är det nog att ta i.

Jag sätta upp en koppling där jag enkelt kan koppla om mellan hörlurar och högtalare samt ställa nivån på endera. Sedan ska jag göra mitt bästa.

PS. Vad ska jag använda för signal för enklaste jobb? Brus eller musik?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2024-06-05 10:48

"Skadad" av vanliga ljudmätningar så skulle jag använda en 1 kHz sinus för att göra det så enkelt som möjligt. Då kan du enkelt mäta ljudnivån från högtalaren och se till att den är lika från gång till gång samt att du inte blandar in olika frekvensgång för de olika återgivarna. För att jämföra mellan högtalare och lurar behövs två olika förstärkare så man snabbt kan växla utan att behöva göra några ändringar på högtalaruppsättningen.
Men val av signaler beror ju på syftet med övningen. Är det upplevda ljudnivåer eller distorsion så bör man väl använda så enkla rena signaler som möjligt. Vill man studera "frekvensplanet" så är det ju mer komplexa signaler som krävs.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2024-06-05 11:13

Jag skulle göra det enkelt för mig. Koppla in ljud till vänster lur och höger högtalare och sätta på mig hörlurarna med bara vänster lur över örat. Sedan ställa in volymen så det låter lika starkt i båda öronen vid lyssningsplatsen. Sedan koppla in ljudet så det går att växla enkelt mellan lurar och högtalare på lämpligt sätt. Kanske är för subjektivt eller Ghetto jämfört med att mäta ljudtrycket men jag tror att det kan bli bra.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-06-05 11:36

PerStromgren skrev:
idea skrev:MiniDSP har ju sina "EARS - Calibrated headphone test fixture, low noise capsules, USB audio plug&play setup" https://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/ears-headphone-jig Den borde ju funka som en enkel huvudsimulator även om den primärt är för hörtelefonmätningar, men 300 US$ avskräcker ju om det bara är lite experimenterande för eget bruk.

Snygg produkt, men för mitt bruk är det nog att ta i.

Jag sätta upp en koppling där jag enkelt kan koppla om mellan hörlurar och högtalare samt ställa nivån på endera. Sedan ska jag göra mitt bästa.

PS. Vad ska jag använda för signal för enklaste jobb? Brus eller musik?

En lätt modifierad miniDSP EARS ingår i utrustningen i mitt mätlab. Det är en hygglig mackapär, men den ger resultat som ligger ganska långt ifrån riktiga konsthuvuden (vilka är extremt kostsamma). Man kan ändå använda den för jämförande mätningar mellan olika hörlurar.

Användning av enstaka sinusar kan inte rekommenderas här p.g.a. svårigheter från smalbandiga frekvensgångsskillnader. Någon form av brussignal rekommenderas istället, bredbandigt eller bandbegränsat rosa brus är vanligast att använda.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Återgå till Teknikforum