Bose problem.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chris71

Bose problem.

Inläggav Chris71 » 2024-06-25 15:12

Antar att vissa kan se det som ett problem bara att nämna bose men bor i ett hus som kom med en inbyggd bose anläggning runt om i hela huset.
Innan jag väljer att koppla ur all bose från hemmabion så tänkte jag se om det finns någon som lyckats klura ut hur man kan kombinera andra högtalare med dessa system.

Det som jag har heter V35 och består av en huvudenhet där alla ingående källor kopplas in, sen går det en länk till resten av huset och en till subwoofern där alla andra 5 högtalare ansluts.
Efter att ha sökt lite info på nätet så var det närmast ett förslag att dela upp en utgående högtalarutgång och skicka den signalen till en högnivåingång på subwoofer eller liknande.

Så långt allt fint, även den andra halvan gav grönt ljus att ställa en sub medelst mina NS1000 ovanpå, perfekt tänkte jag, de lite bassfattiga NS1000 får lite stöd i botten och hemmabion får lite mer umphf. Bypass till NS1000 funkade galant men från subwoofers hördes nada, om man vred filtret till Max 140Hz så kunde man skönja lite brum, kopplade direkt till bara sub men med samma resultat, skiftade sub för att kolla om något var trasigt.

Nu började jag ana ugglor för den ”lilla” Bose subben kämpade på så det skallrade och då tänkte jag att självklart är det ett idiotfilter på utgångarna till de gulliga små kuberna som är högtalare, det finns helt enkelt inte någon bas att spela för att den är filtrerad att inte lämna subwoofern.

Så hyfsat klar över vad som felas, men har ingen aning om hur jag skall lösa det med mindre än att en hemmabio receiver får kopplas in, så alla bra förslag välkomnas

Kermit116

Re: Bose problem.

Inläggav Kermit116 » 2024-06-25 18:05

Sidavbitare och skruvmejsel. :mrgreen:
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-06-25 19:49

Kermit116 skrev:Sidavbitare och skruvmejsel. :mrgreen:

Tacksam att du delar dina erfarenheter som Sonos ägare :)

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2024-06-25 19:52

Sidavbitare är ett vänligt sätt. Kofot och hammare ett mer brutalt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-06-25 20:09

Dynamit ev C4 är mitt tips :mrgreen:

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2024-06-25 20:42

Kan ju förtydlga att om inte hela kåken var försedd med 5 olika zoner bakgrundsmusik som resten av familjen anser "good enough" så had det inte varit ett förstahandsval, men som ansvarig för Intern IT avdelningen så har jag inte direkt lust att komplicera tillvaron ytterligare.

Asus tar hand om inkommande fiber och erbjuder snabbast möjliga uppkoppling.
Huawei står för backup nät i from av mobil uppkoppling.
Apple håller ihop allt som är ljud och bild relaterat med ett antal olika accesspunkter runt om i huset.
Bose erbjuder ljud i 5 olika platser runt om i huset.
Apple TV och express kan spela upp eller ta emot streams.
Google chrome finns som alternativ på vissa ställen.
Yale hanterar både larm och dörrlås.
Dlink står för kameraövervakningen.

Alla dessa apparater har egentligen bara 1 fördel, de kan hanteras ganska enkelt via dator eller app.

Eftersom alla eventuella driftstörningar kommer behöva hanteras av undertecknad så skulle jag vara så lycklig om jag slapp koppla in ytterligare en apparat med sitt eget gränssnitt för hantering, därav intresset av att se om det går att komma åt en icke frekvens filtrerad signal från en Bose.

Återgå till Teknikforum