Streamingbekymmer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Elis

Streamingbekymmer

Inläggav Elis » 2024-12-02 10:35

Har ett konstigt fel, eller bekymmer kanske, vid lyssning via Tidal på min bärbara dator. USB till Henry DAC och sen till förförstärkaren. Det fungerar bra kanske 15 min ibland 1 timme men så plötsligt börjar ljudet att hacka. Flap,flap, flap och ibland helt tyst någon sekund. Vad gör man då?. Jo klickar med musen någonstans på skärmen och då fungerar det igen. Ja fem minuter kanske .Sen upprepas det hela.
Kör normalt trådlöst men det händer även om jag kopplar fast till nätet.
Finns det månne någon som har en ide om vad som händer och om det är något man kan testa för att avhjälpa det hela.
Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Streamingbekymmer

Inläggav Bill50x » 2024-12-02 11:13

Är skärmen fortfarande igång när ljudet börjar hacka? Kan det vara att datorn på något sätt går in i "sleeping mode" och att du väcker den med musklickandet? Du kanske ska kolla inställningarna för skärmsläckare och avstängning av skärm även om dessa inte borde påverka det hela. Du kan ju börja med att inaktivera dessa och se om det blir någon skillnad.
Drivrutiner/program för DAC'en, finns det sådant? I så fall, finns det någon inställning som håller DAC'en vaken?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Elis

Re: Streamingbekymmer

Inläggav Elis » 2024-12-04 09:27

Hackandet sker huvudsakligen när skärmen är tänd. När det väl börjar krångla så hinner inte skärmsläckaren släcka ner. DAC-en kräver ingen speciell drivrutin.

Återgå till Teknikforum