I ROON finns många inställningar för hur ljudet skall behandlas innan det skickas vidare till lurarna

Eller är ingen av dessa rätt rattat? Hur ska det i sådana fall vara inställt?
Moderator: Redaktörer
Tell skrev:uppsampling finns det ingen som helst fördel med utan blir bara tyngre för datorn att jobba med helt i onödan (fast i praktiken lär man inte märka så mycket ändå iofs)
pLudio skrev:Tell skrev:uppsampling finns det ingen som helst fördel med utan blir bara tyngre för datorn att jobba med helt i onödan (fast i praktiken lär man inte märka så mycket ändå iofs)
Är man ute efter perfektion så är uppsamplaren i ROON bättre än i DAC:en, för uppsamplingen kommer ske oavsett men är man inne på det spåret så ser DSD ut som det bättre alternativet, om man bortser från CPU-belastningen, fast man förlorar volymkontrollen i PCM-delen i CS43131 chippet då. Och här glider vi in på HQ Player...
[ Bild ]
Tell skrev:Visst lär det ske, men tvivlar på att nån skillnad kommer höras så perfektionen finns nog redan där.
Tell skrev:Att dessutom sampla upp till DSD fråntar ju också EQ-möjligheter vilket gör det formatet ännu mera värdelöst i min bok.
pLudio skrev:Tell skrev:Visst lär det ske, men tvivlar på att nån skillnad kommer höras så perfektionen finns nog redan där.
Jag säger inte att du hör någon skillnad men de flesta DAC:ar har inte tillräckligt brant filter för perfektion.
Tell skrev:Att dessutom sampla upp till DSD fråntar ju också EQ-möjligheter vilket gör det formatet ännu mera värdelöst i min bok.
I-or skrev:Har någon tittat på frekvensspektra för 192 kHz-filer, förresten? I princip finns bara brus över ca 20-30 kHz och inte sällan ger de analoga bandspelarna för lite äldre inspelningar t.o.m. en gränsfrekvens under 20 kHz.
I-or skrev:...
Överlägset viktigast är att anpassa ekvaliseringen efter de egna öronen.
...
I-or skrev:
...Det finns långt, långt, långt viktigare saker att böka med om man vill optimera ljudåtergivning med hörlurar. Överlägset viktigast är att anpassa ekvaliseringen efter de egna öronen och i mitt tycke bör man släppa korskopplingen som mest ger en sorts tråkig "monokänsla" även om detta mest är en smaksak, då ljudsceneriet med normala inspelningar blir märkligt hur som helst.
De är knepiga de där audiofilerna som Obelix hade sagt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster