vilka problem får jag med 2 försteg till ett slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

vilka problem får jag med 2 försteg till ett slutsteg

Inläggav avr7000 » 2025-01-03 00:42

Som exempel tar jag här två försteg med 400 Ohm utångsimpedans.
Jag kopplar båda samtidigt via y kabel till samma slutsteg...
Vad händer , vad blir det för problem?

Den faktiska situationen handlar om att koppla ihop Sub ut från Eversolo DMP-A10 och Sub ut från hemmabio receiver till samma slutsteg som driver subbar.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: vilka problem får jag med 2 försteg till ett slutsteg

Inläggav PerStromgren » 2025-01-03 10:27

Vill du summera signalerna, eller använda en i taget?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-01-03 11:02

Det blir inte en bra lösning då respektive försteg ser en för stor belastning. Använd en omkopplare istället.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-01-03 12:40

Morello skrev:Det blir inte en bra lösning då respektive försteg ser en för stor belastning. Använd en omkopplare istället.

De ser varandras utgångsimpedans och lastas ner....
De måste gå samtidigt vid filmtittande, men jag har en annan lösning.

H V från Eversolo får gå in på ing. 1 o 2 på ett av mina DBX driverack Venue360 och sub från bioreceiver går in på ing. 3 på Venue360.
I denna DBX går det sedan att summera signalerna och signalbehandla dem på alla möjliga vis.

Anledningen till frågan var att både Eversolo och bioreciever ju har egen bass management och man skulle eg. klara sig utan filter etc. i DBX.
DBX ger ju oxå en AD/DA omvandling som jag gärna skulle sluppit.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-01-03 16:08

Jag är nog fast med DBX i alla fall då Biomaskinen inte har nån PEQ i basen.
Måste göra typ Linkwitz Transform då det är 8 st slutna basar på 40 l med 12 tum Scanspeak.

Har en dialog med Eversolo och jag kanske kan få igenom att de gör en dedikerad PEQ för subkanalen i DMP-A10.
Senast redigerad av avr7000 2025-01-03 17:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-03 16:46

Hur är det med Eversolo DMP-A10, stämmer denna bild? Alltså att delningen till subbar ligger efter DAC:en?

Bild

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2025-01-04 00:08

Jag hade liknande utmaningar på högtalarsidan där jag vill kunna använda samma front högtalare till både musiklyssning via klassisk 2-kanals förstärkning men även spelar på samma högtalare fråastn bioförstärkare vid film tittande.
Jag sabbade med många olika varianter och funderade ett tag på att förse högtalarterminalen med en omkopplare, numera har jag 2st olika Dynavox boxar för alla tänkbara konstiga behov av dubbelanslutningar det känns billigast och tryggast i längden, köper man de begagnade så är det ju en superbillig försäkring mot oönskade kopplingar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-01-20 19:54

Ha en bioreceiver först, avkoda till 7.0 och lägg till basar och LFE till framhögtalarna. Koppla sedan lågnivå framkanalerna till ett försteg och kör dessa genom peq för framkanaler med basar. Mät ut delays och frekvensgång och kompensera på respektive ställe. Vill man kan man ju plocka ut surronds och center ifrån receivern och köra genom en annan peq och till löst slutsteg. Mät ut på försteg 2 på volymkontrollen när förstärkningen är 1:1 och använd volymen på receivern när man kör film. Allt annat verkar hopplöst tycker jag. Personligen så tröttnade jag ändå på receivers så jag har ett fungerande försteg för 7.2 kanaler och bryr mig inte om att hålla på med Atmos etc.

Återgå till Teknikforum