Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Enligt min erfarenhet är det absolut nödvänigt med en riktigt bra nålmikrofon - med en adekvat nålgeometri samt god polityr för lågt brus. Sedan behöver vi förstås en arm med lagom tröghetsmoment jämte låg friktion i lagringarna. Givetvis tarvar god återgivning ett bra spelverk.
Sist men inte minst krävs rigoröst nogsam injustering - detta tarvar testskia och mätinstrument.
Lika bra som digitala system blir det aldrig. Ifråga om dynamiskt omfång talar vi om 6-8 bitar på ett ungefär och THD i procentklassen.
Morello skrev:Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Glömde skriva det, men min siffra avser störnivå relativt en modulation om 5cm/s.
JM skrev:Morello skrev:Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Glömde skriva det, men min siffra avser störnivå relativt en modulation om 5cm/s.
Vilka variabler är de viktigaste i rangordning när det gäller nålmikrofonen?
JM
JM skrev:Morello skrev:Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Vilka variabler är de viktigaste i rangordning när det gäller nålmikrofonen?
JM
JM skrev:Vilken slipning är att föredra och varför?
JM
Morello skrev:Jag menar praktiskt signal-störförhållande om man spelar ett riktigt tyst fonogram med en riktigt bra nålmikrofon. 90 dB förefaller fullkomligt orimligt - var får du den siffran från?
Morello skrev:Siffran är som sagt fullkomligt orimlig. Bara det termiska bruset från et typisk MM-nålmikrofon uppgår till cirka -125 dBu. Lägg därtill lite rumble samt brus från skivan och vi är långt från ett SNR om 90 dBA (rel 5 cm7s). Även 70 dBA (rel 5 cm/s) skulle vara en tämligen extrem siffra.
paa skrev:Jag har för mig att vid en HiFiMässa i Stockhom för länge sedan, kan ha varit på Lärarhögskolan på Kungsholmen så kunde man jämföra ljudet från en DUAL 505 med samma inspelning på CD, och det lät otroligt lika. Det kan kanske ha varit Sentecs RIAA och D/A inblandat? Var det LTS monter, eller?
Kronkan skrev:Jag har god erfarenhet av stenkakor.
Gällande bra variabler för bra ljud från en grammofon skall man inte glömma att skivtallrik, lager och plint skall ge ett stabilt underlag för nålen och skivan.
petersteindl skrev:Hemma hos Stig Carlsson spelade vi ibland stenkakor. Det lät väldigt bra.
Morello skrev:Jag har tvenne kompaktfonogram med musik, vilken Gert Palmkrantz har, på ett föredömligt snyggt sätt nota bene, transkriberat från stenkakor till den digitala domänen. Det låter förvånansvärt bra givet att det är fråga om just stenkakor, men det är förstås långt från mer kontemporär standard.
Man bör ha i åminnelse att det, om vi talar stenkakor, dåförtiden inte fanns någon de facto standard för för-ekvaliseringen, varför klangbalansem vid återgivning medelst RIAA-försteg kan bli litet hur som helst.
Morello skrev:Givet att inte lagringen uppvisar excessivt radiellt spel, skall man inte räkna med någon annan skillnad än störnivå.
Tell skrev:Självklart kan det låta bra för vad det är, och med lite handpåläggning ännu lite bättre, men jag skulle fortfarande aldrig lägga en stenkaka i låter-väldigt-bra-facket.
Charmig-facket däremot, där platsar det finfint! Har en stor gammal möbel på landsstället fyllt med stenkakor och en spelare på toppen. Nålarna är lättbytta, volymen sköts genom att öppna ett par luckor och veven på sidan används för att dra igång den. Händer att jag river av några skivor sådär för skojs skull, men något direkt njut blir det garanterat inte.
Här är ett foto på skönheten!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster